2008-02-25 | 08:42:04

Lyxfrukost

American pancakes


Idag blev det lyxfrukost!

Gjorde amerikanska pannkakor/plättar igår kväll och fick några över så jag snickrade ihop en lyxfrukost idag bestående av pannkakor, blåbär/hallonmos, färsk apelsin & kaffe latte. Perfekt start på en sur måndag!

Här är receptet, och det går säkert bra att byta ut vetemjöl mot dinkelmjöl, fullkornsvetemjöl eller byta ut någon dl mot havregryn. Jag hade inte tillräckligt med mjölk hemma och ingen fil, så jag använde vaniljyoghurt och kan tala om att det blev huuur gott som helst! Lite vaniljsöta pankisar, så använder du youghurt som jag - uteslut sockret.
En sak till: dessa pannkakor är godast när dom är nystekta...

Amerikanska pannkakor

25 g smör
2 ägg
5 dl mjölk/filmjölk (eller yoghurt)
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
(2 tsk strösocker)
½ tsk salt

Smält smöret och låt det svalna lite grann.
Blanda mjöl, bakpulver, salt och ev. socker i en bunke, tillsätt ägg, smör och hälften av mjölk/fil. Vispa/rör till en slät smet (jag använde slickepott, det funkade utmärkt!). Tillsätt resterande mjölk/fil och vispa smeten slät.
Värm en stekpanna eller plättpanna på medelvärme och stek pannkakor eller plättar med smör.
Servera med de klassiska tillbehören smör & lönnsirap eller gör som jag och servera med frukt & bär.

/Karolina
4 Kommentarer
Emma:

Mmm kanske ska prova göra amerikanska pannkakor framöver :)

2008-02-25 | 23:09:31
URL: http://twentysomething.webblogg.se
Lina:

Emma: Ja absolut! - dom är hur goda som helst.
Kan ju vara kul att variera sig ibland? :)

2008-02-26 | 06:54:29
URL: http://linasliv.blogg.se
Cec:

Vad duktigt av er att ställa till med sådan frukost. Är själv alldeles för morgontrött för det. Och ja, angående kakan gjorde jag faktiskt detsamma. :)

2008-03-02 | 22:33:28
URL: http://heartsick.blogg.se
Lina:

Cec: Tack! Ibland måste jag lyxa till det, lite för att motivera mig själv. :)

2008-03-03 | 07:52:06
URL: http://linasliv.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Vi tog ett gemensamt VIKTigt beslut, att gå ner i vikt för att sedan hålla vikten, men har olika sätt att uppnå målet.

Anna använder sig av ViktVäktarnas program som bas.
Lina genomgick en GBP den 10/2 -09.



Båda har sedan bloggens start 1/1 -08 gjort en viktresa nedåt. Under sommaren -09 blev Anna gravid och fick pausa sin nedåtresa. Under graviditeten gick hon upp 21 kg och efter förlossningen i mars -10 är vikten återigen på väg neråt. Linas vikt tickade stadigt nedåt efter operationen. 11/9 -10 nådde hon sin målvikt, och fokus ligger nu på att hålla vikten. Den 24/11 -10 genomgick Lina en bukplastik.



Vi bloggar om viktens mot - och medgångar, om livet i stort, motion, mat & recept, tankar & känslor.

bloglovin
Start: 1/1 2008
Anna:
BMI:

Start: 1/1 2008
Lina: -72,6 kg (-74,1 kg)
BMI: 23.6 (23.1)