2008-01-21 | 11:50:57

Fixar jag det här?

TvivelIbland undrar jag om jag kommer att fixa att gå ner i vikt innan operationen...
Med tanke på att jag "bara" gått ner ett halvt hekto (neråt, javisst, men va fanken!) så börjar jag ju att fundera. Jag önskar mig många gånger att jag hade mig en personlig tränare, en personlig kock och en personlig coach.
Tänk så simpelt det skulle vara - ett eget gym, träna ordentligt och få push och pepp. Egen kock, bara mat på bestämda tider, inget utöver det. Färdigt och bra. Coachen får mig att fokusera, tänka på idag men också imorgon.

Stopp. Vänta.
Jag har ju på sätt och vis redan allt. Personlig tränare - nä, men jag rör mig ändå 3-4 gånger i veckan, 1 timme åt gången. Ibland en halvtimme åt gången. Personlig kock - hey, jag kan laga mat och gör det också, bra mat, god mat, nyttig mat. Jag svävar ut på helgerna, men det måste man ju få - jag vill inte bli en fågelunge som lever på frön hela veckorna. Och personlig coach - dels har jag mig själv och mina kunskaper, dels har jag Anna.

Så vad fan är problemet?
Problemet är att jag låser mig fast vid negativa tankar och hjärnspöken.
Jag blir väldigt lätt distraherad och jag blir lätt besviken (även om det går bättre och framåt).

Jag vill inte behöva svälta mig för att visa resultat på vågen. Jag vill inte behöva leva på någon äcklig diet för att fixa detta. Men om det är vad som krävs, fixar jag det då?
Kan jag fixa detta, att gå ner 3 kg, med hjälp av ViktVäktarna? Andra kan ju, så varför kan inte jag?
Varför går jag ner så sakta, vad beror det på och hur kan jag gå ner mer?

Ska jag kontakta min läkare?
Någon medicin lär jag ju inte få äta igen om jag förstått det hela. Så vad ska jag göra?

Fixar jag det här?
Förbannade tvivel!
7 Kommentarer
Anna:

Det är klart att du fixar det,Karolina! och behöver du mer hjälp, kontakta din läkare så kanske de kan kolla upp dig så att du inte har problem med ämnesomsättningen eller nåt sånt.

2008-01-21 | 13:40:17
URL: http://viktigtbeslut.blogg.se/
Karolina:

Anna: Jag har redan kollat upp det (med blodprov) och det är inget fel. Men det känns konstigt och orättvist att jag går ner så sakta. :(
Hmm... ska tänka på saken under dagen, blir nog så att jag antingen ringer läkaren eller pratar med distriktssköterskan.

2008-01-21 | 13:49:01
URL: http://viktigtbeslut.blogg.se
Anna:

Det är konstigt egentligen att det är så olika. Jag är ju inte den som "rasar" i vikt jag heller, det känns lite orättvist när man läser om folk som går ner "3 kilo första veckan" osv.

Men vi måste komma ihåg att det kan vara så med dig att du gått ner mer sen första vägningen, bara det att du kanske gick upp lite över jul och först gick ner det och sen 100 g till innan den senaste vägningen, det skulle kunna vara så.

2008-01-21 | 14:13:34
URL: http://viktigtbeslut.blogg.se/
M.:

Det kanske kan vara så att din ämnesomsättning är låg, men inte sjuklig enligt deras tabell? Då kan man nog få beskedet att det är "bra". Det har hänt mig. Nu har det dock visat sig att jag visst har låg ämnesomsättning och nu får jag Levaxin för det. Har inte gått ner något, men det kan ju vara så att jag ätit mer också, medicinen kan ju hjälpa förbränningen utan att det märkts på vågen.

Tråkigt att det inte funkar för dig med VV, orättvist är det. :( Du äter inte för lite då? I bland kan ju förbränningen sakta ner av det också..

Kom i håg också att i grund och botten ska det inte spela någon roll vad du väger, du lever ju säkert bättre än många andra som är smala.. men visst är det orättvist! Inte roligt när man helst vill vara "som alla andra"..

Äter du antidepp förresten? I bland kan det förhindra viktnedgång.

2008-01-21 | 14:18:43
Emma:

Det är så olika sånt där. Jag är inte heller en sån som direkt rasar i vikt. Jag har försökt ett par ggr utan större resultat. Det är bara med GI-maten jag lyckas gå ner i princip. Smörgåsarna var för mig ett stort problem, åt alldeles för mycket bröd, men när jag slutade med dem (+ pasta typ) så började det gå neråt sakta men säkert.

Ibland kan det ju vara så också att man äter för lite så kroppen ställer in sig på svält och vägrar släppa ifrån sig vikten. Men - i mitt fall är det nog ofta så att jag äter för mycket... tyvärr :-P

Prova att se över vad du äter. Är det nåt du kan avstå ifrån och nåt annat du istället kan äta mer av? Man behöver ju inte äta som en fågelunga trots att man avstår från nåt :)

2008-01-21 | 14:32:22
URL: http://twentysomething.webblogg.se
emelie:

Hej Lina, ville önska dig lycka till på din viktresa. Även om jag uppskattar viktsnacksförbudet på Kurv, så ska jag inte sticka under stolen med att jag själv är på god väg ner i vikt.

Jag har gått ner ca 20kg på drygt ett år och detta utan behöva göra några drastiska förändringar - så det ÄR möjligt att lyckas. Kan försöka komma med ett par tips, säkert ingenting nytt men ändå...

Jag undrar om du äter för sällan? När man väl fått igång förbränningen är det viktigt att hålla den uppe. Det är konstaterat att flera mindre måltider ökar förändting. Jag äter mer idag än vad jag gjorde tidigare, så länge jag låg på svält så hände ingenting.

Du måste nog ha lite tålamod, det handlar om plus och minus. Om du förbrukar fler kalorier än vad du intar så kommer du förr eller senare att gå ner i vikt. Svält ska du inte ens överväga - det första kroppen gör är att bryta ner dina muskler.

Tränar du alls någon styrketräning förresten? Mycket kan man ju göra hemma, använda sin egen kropp som redskap eller köpa hem hantlar och elastiska band. Att träna kondition är ju superbra, men man ska inte glömma bort styrkebiten. Ökad muskelmassa ger ökad förbränning och syreupptagningsförmåga.

Vad gäller kost så kör jag också Gi-vänligt och vegetariskt. Tallriksmodellen är också bra att ha i bakhuvudet - jag förbjuder inte pasta (100% fullkorn) men lägger inte upp mer än 1/4 av tallriken och ser till att öka på grönsaker och protein istället. Tror inte på nolltolerans, men då har jag heller aldrig varit "sockerberoende" eller ätit fet mat. Kan dricka en flarra vin emellanåt och äta ett par bitar mörk choklad någon gång i veckan utan att få dåligt samvete.

Vad gäller motion så har jag inte gymmat men är hyfsat aktiv i vardagen. Vi har inte bil så jag cyklar/går i princip överallt. När marken är fri från snö blir det väl i snitt 2 mil om dagen.

Istället för gruppträning kör jag yoga/windsor pilates/tao bo cardio och dansar omkring i vardagsrummet med hantlarna :D
(det är också ett bra tips förresten, ladda ner träningsvideor!)

2008-01-21 | 17:41:34
emelie:

*2 mil cykel - och promenader utöver det, alltså.

2008-01-21 | 17:43:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Vi tog ett gemensamt VIKTigt beslut, att gå ner i vikt för att sedan hålla vikten, men har olika sätt att uppnå målet.

Anna använder sig av ViktVäktarnas program som bas.
Lina genomgick en GBP den 10/2 -09.



Båda har sedan bloggens start 1/1 -08 gjort en viktresa nedåt. Under sommaren -09 blev Anna gravid och fick pausa sin nedåtresa. Under graviditeten gick hon upp 21 kg och efter förlossningen i mars -10 är vikten återigen på väg neråt. Linas vikt tickade stadigt nedåt efter operationen. 11/9 -10 nådde hon sin målvikt, och fokus ligger nu på att hålla vikten. Den 24/11 -10 genomgick Lina en bukplastik.



Vi bloggar om viktens mot - och medgångar, om livet i stort, motion, mat & recept, tankar & känslor.

bloglovin
Start: 1/1 2008
Anna:
BMI:

Start: 1/1 2008
Lina: -72,6 kg (-74,1 kg)
BMI: 23.6 (23.1)