2008-01-19 | 22:11:28

Kalastrategier

Ska på kalas imorgon. Det blir lunch, fika och smörgåstårta. jag oroar mig lite över fikat. Det lär bli en del gottigheter på fikabordet. Jag ska försöka hålla intagningen av dessa gottigheter nere så gott det går, men tänker inte helt avstå från gotterier. jag msåte tänka taktiskt helt enkelt. Sen vet man ju inte hur trugfrekvensen ser ut heller. Det gäller att stå emot utan att säga för mycket. jag har inte sagt något till någon som kommer att vara där om mitt viktprojekt. det blir mindre press och mindre frågor på det viset. Har redan tagit reda på att vi kommer att bli serverade fiskgratäng med potatismos till lunch. Kockan är inte den som lagar smalmat, men jag vet att hon samtidigt brukar ta hänsyn till makens diabetes när vi ska vara med och äta så jag tror inte att den gratängen kommer att vara så farlig. Hon brukar också servera sallad till maten. Så min strategi kommer att vara att försöka roffa åt mig mycket av grönsakerna och lagom av gratängen. jag ska även ta och äta en banan innan så att jag inte är vrålhungrig. och en stadig frukost. jag hade först funderat på att äta så lite som möjligt innan för att kunna äta mer sen, men insåg att det ju är en dum idé för då blir jag ju vrålhungrig och vräker i mig. När det kommer till fikat, så blir det en liten tårtbit som avnjutes så långsamt det går (man brukar få skära själv där om det är tårta). Och en del saft/kaffedrickning, kanske om det finns någon kaka eller bulle också. men bara en. Av smörgåstårtan lär det också bli en liten bit som ätes långsamt.

Anledningen till att jag inte avstår helt från tårta och sånt är att jag inte vill. jag vill kunna fortsätta att njuta av såna saker. har förnekat mig själv det så många gånger. var till och med på ett bröllop utan att ens knappt titta på tårtan (dessutom hade jag med mig egen mat i låda för att jag då gick på cambridgekuren) och det är inte roligt. Det är när det blir så som livet känns trist och man till slut brister och bara kastar i sig. jag vill ha balans i tillvaron. Detta projekt jag nu genomför handlar om att lära mig leva med mat och träning så som jag vill, gå ner i vikt men framförallt göra det jag inte kunnat tidigare, nämligen STANNA där. Inget mera pendlande upp och ner. Ingen jojo. Så jag har bestämt att försöka föra in planerad njutning, och inte förstöra de festliga tillfällena. Och när jag njuter gott ska jag göra det utan dåligt samvete. men jag ska tänka mig för aå att inte kakmonstret inom mig släpps löst helt!

0 Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Vi tog ett gemensamt VIKTigt beslut, att gå ner i vikt för att sedan hålla vikten, men har olika sätt att uppnå målet.

Anna använder sig av ViktVäktarnas program som bas.
Lina genomgick en GBP den 10/2 -09.



Båda har sedan bloggens start 1/1 -08 gjort en viktresa nedåt. Under sommaren -09 blev Anna gravid och fick pausa sin nedåtresa. Under graviditeten gick hon upp 21 kg och efter förlossningen i mars -10 är vikten återigen på väg neråt. Linas vikt tickade stadigt nedåt efter operationen. 11/9 -10 nådde hon sin målvikt, och fokus ligger nu på att hålla vikten. Den 24/11 -10 genomgick Lina en bukplastik.



Vi bloggar om viktens mot - och medgångar, om livet i stort, motion, mat & recept, tankar & känslor.

bloglovin
Start: 1/1 2008
Anna:
BMI:

Start: 1/1 2008
Lina: -72,6 kg (-74,1 kg)
BMI: 23.6 (23.1)