2008-01-21 | 09:58:12

MÅLbilder

jag har läst lite här och lite där att folk sätter upp bilder av sig själva som tjocka på kylskåpet för att inte falla för frestelsen när de står där vid den kalal dörren och vill öppna den. jag vet inte om jag tycker at det är ett så bra sätt. jag tycker inte att man ska skämmas för hur man ser ut nu och titta på dåliga bilder av sig själv. Om man vill sätta upp bilder så tycker jag att man ska sätta upp bilder på hur man vill se ut istället. Själv har jag ju sån tur att jag har bilder på hur jag vill se ut eftersom jag sett ut så förut. har man inte såna bilder så kanske man kan hitta en bild på någon man känner eller i någon tidning och sätta upp. Jag tror att det är större chans att man når sitt mål om det man ser framför sig är ett mål och inte något man vill bort ifrån. Å andra sidan kan det ju funka annorlunda för andra.
3 Kommentarer
C:

Effektfullt är det nog alltid, men definitivt ångestframkallande. Jag tycker inte att det är rättvist att
behandla en själv på det viset när man gjort något bra som att börja tänka på sitt eget bästa. Som sagt är det bättre att sätta upp en bild av ens idealkropp. Jag hade med glädje lämnat kylskåpet om jag fick se Kate Winslet '97 varje gång jag övervägde att öppna det, snarare än den där helkroppsbilden som förvisso fick mig att komma igång från första början, men också att lida i månader över att den tagits.

2008-01-21 | 11:42:29
URL: http://heartsick.blogg.se
M.:

Även om man vill bli smal så finns det väl gränser för
hur mycket man bör plåga sig själv. Och även om det är en sporre att tänka på hur man VILL bli så tror jag att det kan vara lika destruktivt. Lätt att man vänder de där tankarna emot sig.

2008-01-21 | 14:21:21
emelie:

Jag tror också att det är farligt att förknippa ätande med lidande, får du ångest varje gång du ställer dig framför kylskåpet så blir det ju oerhört svårt att utveckla en hälsosam relation till mat. Poängen är ju inte att man ska sluta äta helt och hållet, utan att äta bättre.

Jag brukar istället se till att inte köpa hem skit. Blir jag sugen på ngt så tar jag något som ändå är ok - typ en näve kryddade sojabönor, en mörk chokladruta (Marabou premium dark 70% finns i 10g portionsbitar, då håller man koll på mängden) eller bär/grönsaker att knapra på. Mycket bättre än att förvägra sig ALL mat (vilket jag gjort i alldeles för många år).

... fast visst har jag också sämre dagar då jag inte pallar med att äta öht - men det är ju mot bättre vetande :)

Ett tips är förresten att se till att alltid vara mätt när man åker och handlar - och kanske göra det efter att man tränat, mindre risk att man ger efter för "onyttigare sug" då.

2008-01-21 | 19:35:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Vi tog ett gemensamt VIKTigt beslut, att gå ner i vikt för att sedan hålla vikten, men har olika sätt att uppnå målet.

Anna använder sig av ViktVäktarnas program som bas.
Lina genomgick en GBP den 10/2 -09.



Båda har sedan bloggens start 1/1 -08 gjort en viktresa nedåt. Under sommaren -09 blev Anna gravid och fick pausa sin nedåtresa. Under graviditeten gick hon upp 21 kg och efter förlossningen i mars -10 är vikten återigen på väg neråt. Linas vikt tickade stadigt nedåt efter operationen. 11/9 -10 nådde hon sin målvikt, och fokus ligger nu på att hålla vikten. Den 24/11 -10 genomgick Lina en bukplastik.



Vi bloggar om viktens mot - och medgångar, om livet i stort, motion, mat & recept, tankar & känslor.

bloglovin
Start: 1/1 2008
Anna:
BMI:

Start: 1/1 2008
Lina: -72,6 kg (-74,1 kg)
BMI: 23.6 (23.1)