2008-06-13 | 17:50:14

Dag 5 - KBT mot chokladbegär

Och nu är jag inne på dag 5 och det går bra!
Blev omringad av frestelser idag i form av kakor, bullar, choklad och godis men nix pix, nej tack och nepp, jag ska inget ha. Det är så lätt att falla för frestelsen och bara stoppa in i munnen och tänka "ja, men den där lilla biten räknas inte" - men idag blundade jag bort alla frestelser. Skönt!
Jag ska inte påstå att det är lätt, men det går ju.

Att låta bli godis & chips är inte svårt alls, men däremot choklad är extremt svårt. Jag är en chocoholic utan dess like och det här är verkligen en prövning. Det är nästan så att det "kliar" i halsen av sug, men varför ska jag ge upp nu?
Det kanske låter som att jag kommer att slänga mig över choklad på måndag när "förbudet" är över - men så är det inte. Nu kanske jag lättare kan tänka i andra banor och lättare låta bli att falla för frestelsen. Att tänka till lite innan jag stoppar ner den där chokladkakan/chokladbiten i kundkorgen på affären. Att tänka på varför jag vill ha den och varför jag äter - är det för att jag är sugen och tycker att det är gott, eller är det en belöning? Om det är en belöning, för vad i så fall? Kan jag köpa något annat istället för choklad? Hur känns det när jag stoppar ner chokladkakan i korgen? Hur brukar det kännas att betala för chokladen? (Oftast skäms jag, det känns som att hela affären dömer mig för att jag är tjockisen som ska hem och svulla choklad i min ensamhet och bli ännu tjockare.) O.s.v.
Det blir lite KBT över det hela, och KBT funkar ju för mig så varför inte? :)

Nu ska jag göra melon- & nektarinsallad!
3 Kommentarer
Tove:

Just nu är jag väldigt chockeladsugen..oj oj...

2008-06-13 | 18:35:59
URL: http://toflan.blogg.se/
Emma:

Skäms också när jag handlar godis, åtminstone när jag är själv. Känns på nåt sätt bättre om Jens är med, hah. Knäppt va.



Nej, inget svullande i choklad nu efter den här veckan. Jag ska försöka hålla i nu och isf unna mig lite extra på Midsommarafton istället!

2008-06-13 | 20:12:54
URL: http://twentysomething.webblogg.se/
Karolina:

Tove: Haha, jag med... ;)



Emma: Håller med, det känns bättre när någon annan är med. Det blir lite "det är inte jag som ska ha chokladen"... och att man har en "medbrottsling". Sjukt egentligen.

2008-06-13 | 21:05:37
URL: http://viktigtbeslut.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Vi tog ett gemensamt VIKTigt beslut, att gå ner i vikt för att sedan hålla vikten, men har olika sätt att uppnå målet.

Anna använder sig av ViktVäktarnas program som bas.
Lina genomgick en GBP den 10/2 -09.



Båda har sedan bloggens start 1/1 -08 gjort en viktresa nedåt. Under sommaren -09 blev Anna gravid och fick pausa sin nedåtresa. Under graviditeten gick hon upp 21 kg och efter förlossningen i mars -10 är vikten återigen på väg neråt. Linas vikt tickade stadigt nedåt efter operationen. 11/9 -10 nådde hon sin målvikt, och fokus ligger nu på att hålla vikten. Den 24/11 -10 genomgick Lina en bukplastik.



Vi bloggar om viktens mot - och medgångar, om livet i stort, motion, mat & recept, tankar & känslor.

bloglovin
Start: 1/1 2008
Anna:
BMI:

Start: 1/1 2008
Lina: -72,6 kg (-74,1 kg)
BMI: 23.6 (23.1)