2008-06-24 | 14:13:29

Om Målning

Okej, dags att pricka av listan jag gjorde i förra inlägget. Tänkte börja med att nyformulera mitt mål, även om det egentligen är samma som förut. till detta använder jag mig av kapitel 15, Mål och målplanering, i Mia Törnbloms "Självkänsla nu". man kan sammanfatta kapitlet som att hon ställer upp ett antal regler för hur man formulerar ett mål och hon menar att man inte ska formulera målet som en aktivitet i sig utan som något mätbart.  Hon menar också att det finns olika typer av mål, andliga, socialala, professionella, ekonomiska, idealistiska samt fritids och hobby-mål.För att hjälpa till har hon gjort en mall för målformulering och det är den jag använder mig av nu.

jag vet inte riktigt vart man ska peta in ett viktminskningsmål, men jag vill nog placera det i kategorin Andligt som enligt Törnblom "rör din egen utveckling för att må bättre och bli den du vill vara" (sidan 145). För det är vad det här handlaqr om för mig, mer än själva viktminskningen i sig så är det ett försök att bota ett symptom på att jag inte mår så toppen som jag borde. min förhoppning är att det i viktminskningens spår ska följa bieffekter i form av ork och kraft, att det ska frisätta tid från bekymmer med kläder och tankar kring hur jag ser ut, att jag ska bli friskare av att äta bättre och röra på mig, att jag genom att jobba med mig själv ska hitta tillbaka till det som är jag för det känns ganska tappat och har varit gömt nu under flera år. Jag genomgick en kris och hämtade mig nog aldrig riktigt bra ifrån den. jag reste mig upp och gick vidare, men det var allt. med senaste tidens händelser och känslor i bagaget så vill jag göra något mer för mig själv, jag vill inte bara täppa till utan laga en spricka.


0 Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Vi tog ett gemensamt VIKTigt beslut, att gå ner i vikt för att sedan hålla vikten, men har olika sätt att uppnå målet.

Anna använder sig av ViktVäktarnas program som bas.
Lina genomgick en GBP den 10/2 -09.



Båda har sedan bloggens start 1/1 -08 gjort en viktresa nedåt. Under sommaren -09 blev Anna gravid och fick pausa sin nedåtresa. Under graviditeten gick hon upp 21 kg och efter förlossningen i mars -10 är vikten återigen på väg neråt. Linas vikt tickade stadigt nedåt efter operationen. 11/9 -10 nådde hon sin målvikt, och fokus ligger nu på att hålla vikten. Den 24/11 -10 genomgick Lina en bukplastik.



Vi bloggar om viktens mot - och medgångar, om livet i stort, motion, mat & recept, tankar & känslor.

bloglovin
Start: 1/1 2008
Anna:
BMI:

Start: 1/1 2008
Lina: -72,6 kg (-74,1 kg)
BMI: 23.6 (23.1)