2008-03-17 | 15:23:05

40 dagar och 40 nätter

En gång såg jag filmen 40 dagar och 40 nätter, där en kille skulle hålla sig i ett 40 dagar och 40 nätter långt celibat. jag minns inte när det var men jag minns att jag blev inspirerad. På 40 dagar och 40 nätter åt jag inget godis. Den 41:a dagen var jag inte ens sugen, men jag tvingade mig själv att äta lite godis för att fira och sen var jag fast igen i godisdjävulens klor. 

jag har tänkt mycket på det där. rent omedvetet så fastade jag nästan eller inte riktigt såklart, fasta är väl mycket svårare och det som hände jesus i öknen ska jag väl inte likna vid godisätande som inte får ske  men i alalfall för att glorifiera mig själv lite så tänker jag att det var nästan som fasta, fast istället för att som man vid den kristna fastan ska göra, ska lägga sitt begär åt sidan och tänka mer på Gud och Jesus så tänkte jag nog mest på godis dvs begäret självt. jag trodde förut att fasta endast kan bestå av att man inte äter mat, men efter vad jag sen har förståtyt så går den kristna fastan ut på att man ska avstå från något man verkligen tycker om och som sagt var få mer tid över till religionen (rätta mig om jag har fel, jag är itne så beläst i ämnet även om jag är konfimerad) i 40 dagar och 40 nätter (lika länge som Jesus frestades av Djävulen i öknen) (återigen rätta mig gärna för nu känner jag att jag mest kopplar saker utifrån gissning....)


Hursomhelst, den här 40-dagarsgodisfastan jag ägnade mig åt hjälpte ju den gången till viss del. hade jag inte börjat igen så hade jag kanske kunnat hålla det 40 dagar till. det var befireiande att veta att jag inte fick, då slapp jag valet, jag hade redan valt för 40 dagar framåt.

jag funderar på att ta mig en strikt 40-dagarsperiod sen någon gång efter påsk, jag vet inte exakt när. men jag funderar på det. kanske någon annan vill hänga på också. 40 dagar med ert eget mål.

tänk på det en stund.

om jag vinne rlite extra tid så ska jag ägna den tiden åt att tänka avkopplande tankar. Avlsappning och avspänning. Det behövs. allt är så hektiskt och jag är så trött.


Hittade bra info om den kristna fastan här

0 Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Vi tog ett gemensamt VIKTigt beslut, att gå ner i vikt för att sedan hålla vikten, men har olika sätt att uppnå målet.

Anna använder sig av ViktVäktarnas program som bas.
Lina genomgick en GBP den 10/2 -09.



Båda har sedan bloggens start 1/1 -08 gjort en viktresa nedåt. Under sommaren -09 blev Anna gravid och fick pausa sin nedåtresa. Under graviditeten gick hon upp 21 kg och efter förlossningen i mars -10 är vikten återigen på väg neråt. Linas vikt tickade stadigt nedåt efter operationen. 11/9 -10 nådde hon sin målvikt, och fokus ligger nu på att hålla vikten. Den 24/11 -10 genomgick Lina en bukplastik.



Vi bloggar om viktens mot - och medgångar, om livet i stort, motion, mat & recept, tankar & känslor.

bloglovin
Start: 1/1 2008
Anna:
BMI:

Start: 1/1 2008
Lina: -72,6 kg (-74,1 kg)
BMI: 23.6 (23.1)