2008-11-20 | 14:06:54

Äta med känslorna

Det ämne vi disskuterade idag på lektionen var hur man äter med känslorna. jag tycker att det är ett jätteviktigt ämne, eftersom att jag är en typisk känsloätare. jag är sugen oftare än jag är hungrig. men frågan är ju vad som föranleder sugen och vad jag kan göra när suget väl kommer. Vi fick en läxa tills nästa vecka av vår konsulent och det var att skriva ner när vi äter:

När man åt
var man åt
Med vem eller ensam
Hur mycket åt man
varför åt man?
Hur man mådde innan
Hur man mådde efter

och på så sätt kunn analysera när vi äter med känslorna och när vi äter med hungern.

vi talade också  vilka känslor som får oss att äta och om vad man kan göra istället, och att man ska förbereda sysselsättningar eller bättre ätalternativ att ta till när känslosuget kommer.

Jag tänker fundera tills imorgon på det här, och så återkommer jag då med ett blogginlägg om vilka känslor som sätter igång sugen hos mig och hur jag planerar att tackla dem. under tiden har jag en UTMANING till Lina och er bloggläsare.

UTMANING till Lina och bloggläsarna
Fundera över vilka känslor som triggar dig att läsa, tipsa om hur du tror att man på ett bra sätt kan tackla detta sug. Hur brukar du göra? vad har du för idéer om vad man kan göra även om du inte brukar göra det själv). kommentera det här inlägget med vad ni har kommit fram till, Lina kan ju skriva ett eget blogginlägg om det om hon vill. Sen kan man sammanställa era tips med vad jag och Lina kommit fram till, så har man en lista på aktiviteter som man kan ägna sig åt sitället för att medicinera känslorna med mat. ni är välkommna att kommenter akring fenomentet känsloätning också, även om ni inte har några speciella tips.
2 Kommentarer
Lina:

Jag ska fundera över detta, och återkommer med inlägg! :)

2008-11-20 | 17:07:57
URL: http://linasliv.blogg.se/
Emma:

Det som sätter igång suget hos mig främst är nog uttråkning. Jag äter när jag inte har något att göra. Eller så är det när jag tycker jag är "värd" det. Om jag har mens, jobbat mycket osv.

2008-11-20 | 22:28:30
URL: http://twentysomething.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Vi tog ett gemensamt VIKTigt beslut, att gå ner i vikt för att sedan hålla vikten, men har olika sätt att uppnå målet.

Anna använder sig av ViktVäktarnas program som bas.
Lina genomgick en GBP den 10/2 -09.



Båda har sedan bloggens start 1/1 -08 gjort en viktresa nedåt. Under sommaren -09 blev Anna gravid och fick pausa sin nedåtresa. Under graviditeten gick hon upp 21 kg och efter förlossningen i mars -10 är vikten återigen på väg neråt. Linas vikt tickade stadigt nedåt efter operationen. 11/9 -10 nådde hon sin målvikt, och fokus ligger nu på att hålla vikten. Den 24/11 -10 genomgick Lina en bukplastik.



Vi bloggar om viktens mot - och medgångar, om livet i stort, motion, mat & recept, tankar & känslor.

bloglovin
Start: 1/1 2008
Anna:
BMI:

Start: 1/1 2008
Lina: -72,6 kg (-74,1 kg)
BMI: 23.6 (23.1)