2008-11-05 | 09:24:37

"Så slipper du PMS med nytt superpiller"

Rubriken kommer från en artikel i Expressen som jag helt har missat. (Jag läser inte den tidningen i vanliga fall, så det är väl därför.) Tydligen finns det nu ett nytt p-piller som heter Yaz som ska vara effektivt mot svåra PMS-besvär och akne. Det är inget jag kan testa tyvärr då jag inte får äta p-piller men någon annan kanske har nytta av att prova?

Här har jag hittat bra och enkel information om PMDD - det jag tror att jag själv lider av. Orsakerna till PMDD kan man läsa om här och kriterier för sjukdomen här och behandling här.
När jag tog upp detta problem med min gynekolog så hade jag ingen aning om vad detta var. Och då var han ändå överläkare på Kvinnokliniken i Falun. När jag sen bytte gynekolog och tog upp det på nytt så fick jag veta att antidepressiv medicin är det som brukar hjälpa och då är det ju lönlöst för mig. Jag äter inte antidepressiv medicin längre och skulle jag göra det och äta den som hjälpte mig mest, ja, då skulle det ändå vara lönlöst i och med att rekommendationen är att öka dosen en vecka innan PMS. Men jag som har oregelbunden mens kan ju aldrig veta när jag då ska ta medicin och dessutom åt jag en medicin som verkade långsamt. Som sagt, lönlöst!

Det jag tror att jag skulle behöva, om jag får leka amatör-doktor, är vätskedrivande och lugnande tabletter. Helt ärligt. Tänk vad skönt att få slippa känna sig som en rabiat häxa med ständigt växlande humör, att få slippa börja lipa över ingenting och att få slippa känna att jag är på vippen att blåsa skallen av mig. Och vätskedrivande skulle sitta fint - att kunna ha kläderna utan att dom känns som korvskinn och att slippa använda sportbh varje gång för att brösten sväller och gör ont.

Det måste ju finnas något annat än antidepressiv medicin och hälsokost (som inte fungerar för mig + att jag inte tror så mycket på hälsokost/naturmedicin eftersom jag testat andra preparat tidigare utan resultat)? Och förutom standardsvaren som man alltid får:

- Motionera regelbundet
- Ät hälsosamt
- Stressa mindre
- Var försiktig med alkohol
- Sov ordentligt

Kan ingen tillverka ett kombinerat piller, med verksamma preparat från antidepressiv medicin, lugnande samt vätskedrivande? Ett piller som verkar inom 30 minuter och har bra effekt och inga biverkningar?
Önsketänkande, jag vet. Men visst vore det optimalt?

Slutligen, ett litet klipp från YouTube:



/Lina
3 Kommentarer
mona:

Lugnande, jatack! Synd bara att man sällan får de som funkar eftersom de är beroendeframkallande.. :(

2008-11-05 | 22:28:32
Lina:

Mona: Precis, det är ju nackdelen!

Det är därför det borde finnas ett kombinerat piller utan biverkningar. Önsketänkande? Javisst! ;(

2008-11-06 | 06:02:28
URL: http://linasliv.blogg.se/
Malin:

Nu är ju inte "Du är vad du äter" mitt favoritprogram för jag stör mig bara på matnazisten Anna Skipper men jag såg lite när Katrin Schulman var med och hon fick nånting mot sin pms, kan ha varit nån fiskolja.. Jag minns inte så noga men enligt Katrin hjälpte den.. Sen kan det ju ha varit ett spel för galleriet för att göra programmet bättre men det kanske är värt att kolla upp i alla fall! Kämpa på! Kram

2008-11-07 | 08:49:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Vi tog ett gemensamt VIKTigt beslut, att gå ner i vikt för att sedan hålla vikten, men har olika sätt att uppnå målet.

Anna använder sig av ViktVäktarnas program som bas.
Lina genomgick en GBP den 10/2 -09.



Båda har sedan bloggens start 1/1 -08 gjort en viktresa nedåt. Under sommaren -09 blev Anna gravid och fick pausa sin nedåtresa. Under graviditeten gick hon upp 21 kg och efter förlossningen i mars -10 är vikten återigen på väg neråt. Linas vikt tickade stadigt nedåt efter operationen. 11/9 -10 nådde hon sin målvikt, och fokus ligger nu på att hålla vikten. Den 24/11 -10 genomgick Lina en bukplastik.



Vi bloggar om viktens mot - och medgångar, om livet i stort, motion, mat & recept, tankar & känslor.

bloglovin
Start: 1/1 2008
Anna:
BMI:

Start: 1/1 2008
Lina: -72,6 kg (-74,1 kg)
BMI: 23.6 (23.1)