2008-11-15 | 13:23:17

Slapp lös hud

Jag tror att de flesta som går ner i vikt funderar övwer hur man ska göra om man vill motverka lös hud efteråt. De gånger jag har gått ner i vikt så har jag nog inte märkt så mycket av problemet ändå, mer än på magen. min mage har aldrig varit platt. inte ens när jag var som smalast. Som 14-15 åring efter att jag gått ner 33 kg fattade jag inte varför min mage inte blivit platt, tyckte att jag fortfarande var tjock och försökte gå ner mer för att få plattare mage. men den blev aldrig platt eftersom att den lilla valken som fanns troligtvis bestod mest av lös hud. men det visste inte jag. Hade jag fått veta det kanske det hade besparat mig en massa tankeverksamhet och oro, elelr så hade jag kanske blivit förtvivlad? jag vet inte. Vad jag vet är att jag aldrig kommer att få en platt mage. Det bekymmrar mig inte längre. Men jag är äldre nu, inte mycket äldre men kanske har min huds förmåga att dra sig tillbaka blivit sämre nu, mer än 10 år senare och några kraftiga svängningar i vikten? efter tonåren gick jag upp och ner 26 kg (märkte väl inte av så mycket hudproblem då heller som jag minns det, försöker tänka efter och det kanske var något mer slappt än den första gången, tror att armar och lår fick sig en släppa) och efter det gick jag upp. Mycket mycket mer. Jag var för några år sedan 18 kg tyngre än när jag varit som tyngst förut.

De extra 18 kilona + alla andra extrakilonjag vill gå ner+ att jag är äldre nu+ allt jojjande = Lösare hud den här gången?

16 av de 18 kilona har jag gått ner långsamt, varav den viktminskning jag åstakommit det här året är en del av det. Resten av de kilona + alla andra kilon hoppas jag att kunna ta i lagom takt, inte för långsamt, men inte heller för fort, 0,5-1 kg i veckan är min förhoppning. Men jag skulle ändå vilja förebygga

Jag har försökt att surfa mig till kunskap om hur man ska förebygga den lösa huden. det har inte gett mycket. En del menar att det inte går att göra någonting annat än att operera. Andra litar till  krämer. på någon sida så står det att man får vänta och se, att det tar upp till 1,5 år av stabil vikt innan man vet hur mycket huden kommer att dra ihop sig. Det är svårt att googla fram "pålitliga" källor, de fakta jag hittat kommer från plastikirurger eller olika forum där människor tipsat varandra.

Ni som har gått ner, hur har ni gjort? Börjat spara pengar till en operation? Kastar man pengarna i sjön om man försöker med en kräm? Ska jag gå ner och sen tålmodigt vänta 1,5 år och sen då? Hjälp mig med en plan, gott folk!
5 Kommentarer
Lina:

Ju yngre man är desto lättare är det för huden att "dra sig tillbaka", och ju äldre man är desto svårare är det.

Sen beror det ju på hur man varit innan i kroppen, hur fast/lös man är och om man alltid haft lite mage och inte varit platt som en pannkaka.

Jag, personligen, tror inte så mycket på krämer mer än att man blir mjukare och kanske mer elastisk men annars får man nog gilla läget och gilla sin kropp alternativt spara och operera bort om man anser att det behövs.

Det kommer jag förmodligen att få göra, en bukplastik, jag tror att bukplastik ingår i Falun men jag är inte säker.

Jag har ju aldrig varit smal utan alltid varit mullig-fet så jag får ju kallt räkna med överskott och häng... :(



Ska man ut på galej kan man alltid piffa till kroppen med gördlar, såg att Lindex hade fått in en hel del olika! :)

2008-11-15 | 14:23:19
URL: http://linasliv.blogg.se/
elina:

jag funderar på en bukplastik, men jag vet inte..min dotter föddes med akutsnitt och det gjorde så himla ont i magen efteråt så jag vet inte om jag vill..men jag får se. vi vill ha fler barn så jag tänker nog vänta med att operera mig tills jag har gått igenom de graviditeter jag vill, och se hur jag ser ut efter det och så. Så jag väntar. men en bukplastik är inte helt främmande, även om det verkar ganska läskigt.

2008-11-16 | 13:00:47
URL: http://tungviktaren.blogspot.com
Emma:

Jag har ju gått ner 20 kg och trodde att huden skulle bli lite slapp. Men än har det inte hänt något speciellt så jag antar att jag slapp lös hud över magen. Och glad är jag för det förstås. Har nog jobbigt med mina fula bristningar...

2008-11-16 | 13:30:54
URL: http://twentysomething.webblogg.se/
Anna:

Lina: ja det finns ju en hel del fusk nuförtiden förstås : ) Men om du vill/behöver en sen så hoppas jag att det ingår, är ju skönt om man slipper bekosta det själv.



Elina: jag tycker också att det verkar läskigt, men jag är jätterädd för att bli opererad överhuvudtaget så...ja det är nog bra att vänta om du vill ha fler barn, en tjej jag känner gjorde en erfter att ha fått barn och de sa att den kommer att bli som ogjord om hon vill ha fler och det är ju lite tråkigt för vad jag förstod så var det rätt så dyrt. men man ska göra som man vill och känner.



Emma: jag har också en hel del bristningar, är glad att de blekts nu i allafall, de syns inte så mycket längre. Vilken tur att du slapp lös hud, du tog inte hand om huden på något särskilt sätt under tiden utan slapp bara slapp hud?

2008-11-16 | 23:29:31
URL: http://viktigtbeslut.blogg.se/
Emma:

Anna: Nej jag har inte gjort något speciellt med den. Går man ner långsamt så tror jag inte man får extremt mycket hud över om man fortfarande är relativt ung!

2008-11-17 | 18:52:46
URL: http://twentysomething.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Vi tog ett gemensamt VIKTigt beslut, att gå ner i vikt för att sedan hålla vikten, men har olika sätt att uppnå målet.

Anna använder sig av ViktVäktarnas program som bas.
Lina genomgick en GBP den 10/2 -09.



Båda har sedan bloggens start 1/1 -08 gjort en viktresa nedåt. Under sommaren -09 blev Anna gravid och fick pausa sin nedåtresa. Under graviditeten gick hon upp 21 kg och efter förlossningen i mars -10 är vikten återigen på väg neråt. Linas vikt tickade stadigt nedåt efter operationen. 11/9 -10 nådde hon sin målvikt, och fokus ligger nu på att hålla vikten. Den 24/11 -10 genomgick Lina en bukplastik.



Vi bloggar om viktens mot - och medgångar, om livet i stort, motion, mat & recept, tankar & känslor.

bloglovin
Start: 1/1 2008
Anna:
BMI:

Start: 1/1 2008
Lina: -72,6 kg (-74,1 kg)
BMI: 23.6 (23.1)