2008-11-21 | 17:07:42

hantera sug utan mat

konstaterade i mit förra inlägg att mat får tjäna som:

Sysselsättning Lugnande Tröst  och Belöning/Firande.

Nu vill jag fundera över vad man kan göra istälelt för att slentrianmässigt ta till maten för dessa ändamål.

Sysselsättning
Att äta när man har tråkigt kan fylla två funktioner som jag ser det. det ger en något att göra och det ger en något som gör tråkigheten till en mer gyllene tid, i allafall för stunden. jag beskrev i inlägget innan hur mina händer i hemlighet samarbetade med min mun i dessa lägen. och har kommit fram till att man måste göra något som känns roligt (för att få den gyllene känslan) och som uppehåller mun och/eller händer. vad denna sysselsättning skulle kunna vara är ju upp till var och en. Själv kan jag tänka mig att handarbeta eller pyssla, skriva, rita för att händerna ska få sitt. Sjunga för att munnen ska ha något att göra (svårt att sjunga med mat i munnen vet den som någon gång lurats att vissla med munnen full av kex).Tränar man så är ju risken inte så stor att man samtidigt äter en chokladkaka men endorfinerna kommer igång och belönar en och får en att må bra. kort sagt något som är roligt men som också hindrar en från att samtidigt äta, jag älskar att läsa elelr titta på film, men det är superlätt att äta under tiden.

Lugnande
Är man stressad så kanske man behöver en paus från det man håller på med. men det är inte alltid realistiskt att det ska fungera, blir jag stressad på jobbet kan jag inte bara gå ifrån . Men kanske kan man jobba på att ta reda på varför man blir stressad och försöka minska stressen i det stora hela. Händer en grej som stressar upp mig är det inte så farligt, jag jobbar nästan bäst under press. <men därimot är jag väldigt stressad i mig själv, jag har en menatl stress som jag ständigt och jämt känner av. Ni vet hur det känns när man inte kan sova, man sover nästan, men det är mer som en halvslummer. ungefär så är det med mig jämt. jag kanske ser ut som att jag är lugn och avkopplad utanpå, men inuti bara brusar det av tankar på allt jag måste göra och vara och tycka och hinna och allt jag inte gjorde. Den sortens stress kan driva en männsiak både till vansinne och till kylskåpet. vad kan man göra åt det då? Tips man snappat upp omring sig verkar ju vara att lyssna på avslappningsband, meditera, träna, få massage osv. Fast det är inte så lätt att ta sig för sånt när man är stressad, för man hinner ju inte, fastän man hinner.

Tröst
Det är inte roligt att vara ledsen, eller upprörd eller arg. man vill vara glad. jag blir glad av glass. och ledsen av att gå upp i vikt. Och glad av glass. och ledsen... istället för att ta till mat som tröst skulle man kunna: Ringa någon och prata om varför man är ledsen/arg, titta på en rolig film eller läsa en rolig bok, sova en stund, umgås med någon man tycker om...

Belöning/firande
Vill man ens ta bort mat som firande? Själv har jag väldigt svårt att föreställa mig ett födelsedagskalas utan något att äta. kanske kan man lösa detta genom att antingen inte fira allt så ofta, eller att fira med nyttigare mat eller träna och förbereda sig inför ett firande man vet ska komma så att man kan äta det man vill utan att bry sig.
När det gäller belöning kan man belöna sig med något annat än mat. Själv tänker jag köpa en jättefin prydnadshund jag sett i en affär när jag gått ner 5 kg (från viktväktarbörjan) och hållit nedgången minst två veckor. Om hunden finns kvar, de verkar bara ha en i affären....


och att äta något nyttigare än choklad eller chips när suget kommer om inget annat hjälper elle rom mman inte har möjlighet att sätta sig och sticka, kan väl det också vara en bra lösning. Det är inte alltid det hjälper (vad är väl morötter jämfört med en chokladask?

Och att på regelbunden basis faktiskt äta lite onyttigheter kontrollerat, då kanske man inte saknar det lika mycket, hjärnan kanske inte skriker chips lika mycket om man åt chips igår...tillexempel.

2 Kommentarer
Emma:

Spela Sims 2 är en bra grej när man är sötsugen.. hihi ;)

2008-11-21 | 17:42:15
URL: http://twentysomething.webblogg.se/
Anna:

se där se där...kanske något att önska sig i julklapp :)

2008-11-22 | 00:22:13
URL: http://viktigtbeslut.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Vi tog ett gemensamt VIKTigt beslut, att gå ner i vikt för att sedan hålla vikten, men har olika sätt att uppnå målet.

Anna använder sig av ViktVäktarnas program som bas.
Lina genomgick en GBP den 10/2 -09.



Båda har sedan bloggens start 1/1 -08 gjort en viktresa nedåt. Under sommaren -09 blev Anna gravid och fick pausa sin nedåtresa. Under graviditeten gick hon upp 21 kg och efter förlossningen i mars -10 är vikten återigen på väg neråt. Linas vikt tickade stadigt nedåt efter operationen. 11/9 -10 nådde hon sin målvikt, och fokus ligger nu på att hålla vikten. Den 24/11 -10 genomgick Lina en bukplastik.



Vi bloggar om viktens mot - och medgångar, om livet i stort, motion, mat & recept, tankar & känslor.

bloglovin
Start: 1/1 2008
Anna:
BMI:

Start: 1/1 2008
Lina: -72,6 kg (-74,1 kg)
BMI: 23.6 (23.1)