2008-11-03 | 17:16:54

Vitaminbrist, järnbrist eller depression?

Ja, jag undrar över vad det är jag har?
Jag har nämligen varit sjukligt trött i flera dagar (eller veckor, minns inte ordentligt) och att skylla på höstmörket känns som en lam ursäkt. Jag är trött hela tiden, d.v.s. trött från det att jag går upp till att jag går och lägger mig. Min kost är helt okej även om den givetvis kan förbättras ständigt, jag dricker mycket vatten, försöker äta frukt varje dag, får syre varje dag + att jag försöker motionera någon gång per vecka (motivationen till att röra mig försvinner rätt fort i och med tröttheten) och jag sover minst 7-8 timmar per natt.
Jag känner mig blek, trött, yr, orolig, nervös och nedstämd. Och trött, förstås. Antingen är det vitaminbrist (typ B12 + C-vitamin) eller järnbrist alternativt depression. Både vitaminbrist och järnbrist kan lura kroppen och visa sig som en depression så ja... men jag tror inte att det är en depression.
Jag ska försöka självbota mig genom att köpa antingen multivitamintabletter eller järntabletter och hjälper inte det så får jag väl kontakta vårdcentralen.
Det är så sjukt jobbigt att vara så här trött för jag varken orkar eller vill ingenting. Ändå har jag massor jag måste göra och fixa. Det känns så i alla fall. Och det är ett mirakel om jag orkar göra något ansträngande, typ sminka mig, laga mat, diska... och gör jag det så går det i slow motion, haha!

Jaja... vi får väl se vad som sker.
Det kan ju vara så simpelt som att det faktiskt är höstmörkret som äter upp mig levande...

Imorgon är det förresten vägning och det fasar jag inför.
Det har blivit väl mycket choklad och fett denna månad... illa. Jag uppdaterar imorgon!

Nu ska jag dricka lite mer kaffe och försöka svara på lite mail, annars får det bli imorgon...
1 Kommentarer
Jenny:

Samma som jag???

Jag blev sjukskriven för depression i höstas, och efter någon vecka ringde min doktor med provsvar som visade att jag inte hade något järn i kroppen. Typ alls.

Har käkat antideppmedicin och järn sedan dess, och börjar känna mig som människa igen.

Vad som är hönan och ägget är jag inte säker på... Men förjävligt har det varit i alla fall!

Välkommen att kika in i mitt dårhus om du vill!

2009-01-12 | 09:14:38
URL: http://krakelsprakel.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Vi tog ett gemensamt VIKTigt beslut, att gå ner i vikt för att sedan hålla vikten, men har olika sätt att uppnå målet.

Anna använder sig av ViktVäktarnas program som bas.
Lina genomgick en GBP den 10/2 -09.



Båda har sedan bloggens start 1/1 -08 gjort en viktresa nedåt. Under sommaren -09 blev Anna gravid och fick pausa sin nedåtresa. Under graviditeten gick hon upp 21 kg och efter förlossningen i mars -10 är vikten återigen på väg neråt. Linas vikt tickade stadigt nedåt efter operationen. 11/9 -10 nådde hon sin målvikt, och fokus ligger nu på att hålla vikten. Den 24/11 -10 genomgick Lina en bukplastik.



Vi bloggar om viktens mot - och medgångar, om livet i stort, motion, mat & recept, tankar & känslor.

bloglovin
Start: 1/1 2008
Anna:
BMI:

Start: 1/1 2008
Lina: -72,6 kg (-74,1 kg)
BMI: 23.6 (23.1)