2009-02-26 | 22:34:20

Hara hachi bu

När jag letade efter blcoket hittade jag många andra saker. bland annat en illustrerad vetenskap som jag sparat ochden innehåller en artikle om hur man blir riktigt riktigt gammal. Som jag minns det så sparades den för att kunna blogga om ett av tipsen i artiklen nämligen Hara hachi bu, äta mycket frikt och grönt och i övrigt tills man är 80% mätt. Det påminner mig liter om viktväktarnas bild ballonger, en är oupplåst, en är lagom uppblåst och en är sprickfärdig och man ska försöka tänka sig att ens mättnad ska likna den mellersta. jag kan tycka att det verkar svårt att veta när man är 80% mätt, menas det mätt som när man känenr sig nöjd elelr mätt som i proppmätt? för är man 80% nöjd så är man ju hungrig till 20% och det måste ju kännas jobbigt, eller är det då man ska fylla på med lite extra frukt och grönt? jag håller mig nog kanske till ballonliknelsen i allafall. men ändå, när är man mätt? jag blir ofta förvånad när jag är nöjdmätt och inte vill ha mer, men jag har blivit bättre på att känna av det och veta när jag inte vill ha mer, men jag äter ändå nästan alltid upp det jag har tagit för mig även om jag klarar mig lika bra utan de sista tuggorna. har funderingar på om man kanske skulle börja lägga upp en lagom portion och sen del aupp den i mindre delar och äta långsamt och känna efter hur mätt man är efter varje del och sedan bara fortsätta äta på nästa del om man fortfarande är hungrig, då kanske man till slut lär sig mer om mättnad?

Mera om hara hachi bu här och här och här. i den sista länken står det att det menas till magsäcken är fylld till 80%.
0 Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Vi tog ett gemensamt VIKTigt beslut, att gå ner i vikt för att sedan hålla vikten, men har olika sätt att uppnå målet.

Anna använder sig av ViktVäktarnas program som bas.
Lina genomgick en GBP den 10/2 -09.



Båda har sedan bloggens start 1/1 -08 gjort en viktresa nedåt. Under sommaren -09 blev Anna gravid och fick pausa sin nedåtresa. Under graviditeten gick hon upp 21 kg och efter förlossningen i mars -10 är vikten återigen på väg neråt. Linas vikt tickade stadigt nedåt efter operationen. 11/9 -10 nådde hon sin målvikt, och fokus ligger nu på att hålla vikten. Den 24/11 -10 genomgick Lina en bukplastik.



Vi bloggar om viktens mot - och medgångar, om livet i stort, motion, mat & recept, tankar & känslor.

bloglovin
Start: 1/1 2008
Anna:
BMI:

Start: 1/1 2008
Lina: -72,6 kg (-74,1 kg)
BMI: 23.6 (23.1)