2009-02-19 | 10:52:44

Hur äter jag?

Här kommer några exempel på hur en matdag kan se ut för mig:

Alternativ 1

Frukost: 1 dl filmjölk, ½ banan
Mellanmål: 1 knäckemacka med ost
Lunch: 2 dl fisksoppa
Mellanmål: 1 dl jordgubbar
(Mellanmål: ½ knäckemacka med ost eller korv)
Middag: 1 dl potatismos, 1 prinskorv, lite ketchup
Mellanmål: 1 dl pro-viva
(Mellanmål: 1 dl mango)

+ vätska (jag får i mig ca 1 liter, men ska helst dricka 1,5-2 liter)

Alternativ 2

Frukost: ½ dl yoghurt, ½ rostad grov smörgås med ost
Mellanmål: 2-3 kalla köttbullar
Lunch: 1 dl potatismos, 2-3 köttbullar, lite sås, lite lingonsylt
Mellanmål: ½ knäckemacka med ost
(Mellanmål: ½ äpple)
Middag: 1 skiva blodpudding, lite lingonsylt
Mellanmål: 1 dl fruktsoppa
Mellanmål: ½ äpple

+ vätska (jag får i mig ca 1 liter, men ska helst dricka 1,5-2 liter)

Alternativ 3

Frukost: 1 dl yoghurt, ½ dl mango
Mellanmål: 2-3 kalla köttbullar
Mellanmål: ½ dl pro-viva
Lunch: 1 vegetarisk vårrulle
Mellanmål: 1 dl jordgubbar
Middag: 1 ½ dl grönsakssoppa, ½ knäckemacka med ost
Mellanmål: ½ banan
Mellanmål: ½ dl pro-viva

+ vätska (jag får i mig ca 1 liter, men ska helst dricka 1,5-2 liter)

Jag äter mellan 6-8 ggr per dag och det brukar gå i snitt 2-2,5 timmar mellan varje mål. Däremellan försöker jag dricka mycket vatten eller lättdryck, men det är svårt att komma upp i 1,5-2 liter. Förhoppningsvis blir det bättre med tiden.
Det som gör det svårt att få i sig all vätska är att jag inte "får" dricka till maten (eftersom maten då blandas med vätska och skjuts ut snabbare i tarmen + att upptaget av näring minskar) samt att när jag dricker så ska jag dricka med små klunkar.
Jag provar mig ständigt fram och att smutta lite vätska till maten går bra, men blir det för mycket så får jag dumpingkänslor direkt. Jag kan klunka 2-3 normalklunkar med vatten men inte mer, för då gör det ont i hela magen.

Det är svårt att få i sig alla mängder mat också, speciellt eftersom jag blir mätt efter 3 teskedar med mat. Men det gäller att äta sakta och tugga noga, och vila mellan tuggorna. Och att vara envis och ihärdig. All näring är ju viktig näring i och med att min nya magsäck är miniliten (20 ml).
5 Kommentarer
m:

Oj, det var inte mycket inte. Hur mycket energi blir det på en dag ungefär? Finns det nån maxgräns för hur mycket du "får" äta i kcl?

2009-02-19 | 11:26:16
Lina:

M: Haha, nä, det är inte speciellt mycket!

Jag vet inte hur mycket energi det blir på en dag och några kaloribegränsningar vet jag inte, mer än att jag inte kan äta för mycket socker eller fett eftersom man lätt dumpar på det.

Men jag äter det jag orkar och försöker komplettera extra när jag kan om jag inte äter så bra en dag eller vid något mål. :)

2009-02-19 | 11:41:46
URL: http://linasliv.blogg.se/
Anna:

det är ändå rätt mycket jämfört med vad jag trodde :) men ändå inte särskilt mycket mat, det är facinerande att du kan bli mätt på det där, och att du klarar av att äta så lite så långsamt som amn måste äta + att jag tycker att du är duktig som kör på även fast du är mätt!

2009-02-19 | 14:06:40
URL: http://viktigtbeslut.blogg.se/
Anna:

jag kan ju sätta mig och räkna ut pointsvärdet för dig under en dag sen så får vi se ungefär hur mycket du ska få i dig, men det får bli lite senare i så fall, kan ju vara intressant

2009-02-19 | 14:19:05
URL: http://viktigtbeslut.blogg.se/
Lina:

Anna: Jo, det är ganska mycket ändå för en så liten magsäck. Det blir nog ändå ett antal dl med mat varje dag, för man ska ju som sagt ha näring och främst proteiner. :)



Ja, när du får tid & lust så vore det lite kul att veta hur mycket points det handlar om! :)

2009-02-20 | 09:08:36
URL: http://linasliv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Vi tog ett gemensamt VIKTigt beslut, att gå ner i vikt för att sedan hålla vikten, men har olika sätt att uppnå målet.

Anna använder sig av ViktVäktarnas program som bas.
Lina genomgick en GBP den 10/2 -09.



Båda har sedan bloggens start 1/1 -08 gjort en viktresa nedåt. Under sommaren -09 blev Anna gravid och fick pausa sin nedåtresa. Under graviditeten gick hon upp 21 kg och efter förlossningen i mars -10 är vikten återigen på väg neråt. Linas vikt tickade stadigt nedåt efter operationen. 11/9 -10 nådde hon sin målvikt, och fokus ligger nu på att hålla vikten. Den 24/11 -10 genomgick Lina en bukplastik.



Vi bloggar om viktens mot - och medgångar, om livet i stort, motion, mat & recept, tankar & känslor.

bloglovin
Start: 1/1 2008
Anna:
BMI:

Start: 1/1 2008
Lina: -72,6 kg (-74,1 kg)
BMI: 23.6 (23.1)