2009-01-21 | 17:02:32

Anna mot PMS

vi skriver ju mycket om PMS i den här bloggen. Lina har varit duktig och gjort en väldigt uppsakattad bästa maten mot PMS-serie där hon på ett enkelt sätt beskrivit matens verkan mot PMS

jag tänkte att jag kan ju berätta hur jag äter. jag har haft grym PMS, nästan så att jag knappt vågat träffa folk. livet har varit grått och meningslöst några dagar i månaden. jag har kännt mig som en vattenballong redo att explodera över vem som helst som säger vad som helst. och så grät jag. Floder. Ibland började det redan direkt efter mensen och satt sen i tills nästa mens. Ibland varade det bara några dagar.

Numera försöker jag i min vardag äta sånt som jag läst ska vara bra mot PMS och mitt tillstånd har förbättrats markant. det är en jätteskillnad. jag får fortfarande PMS men inte lika mycket och inte lika ofta. Vissa månader är jag helt befriad. jag har läst på en del om maten och så, har tänkt att bötrja äta efter en
pms-fri diet senare när jag är klar med min uppsats, kommer naturligtvis att blogga om det såklart. har man PMS är det helt klart värt ett försök att se över sin kost, så stora skillnader som jag upplever nu mot förut, det är som natt och dag!

men i allafall så här äter jag:

Dagliga kostillskott i tablettform: kalcium, B-vitaminkomplex och Omega-3 kapslar. Det är främst kalcium och b-vitaminet jag äter mot PMS, omgea-3 äter jag av andra orsaker. jag tar kalciumtillskott därför att det enligt artiklar jag läst ska till ganska mycket kalcium om det ska ha någon effekt och jag vill inte dricka upp alla mina points och äter inte ost så ofta. B-vitaminet är nog det som gjort störst skillnad, har jag varit utan det några veckor märker jag skillnad direkt.

Bär: jag köper hem hallon och/eller blåbär fryst i kartong och har på min morgongröt

Förändringar jag gjort i kosten: när det börjar närma sig mens drar jag ner på mitt koffeinintag och är lyhörd för sötsug, är jag lite sugen så försöker jag hellre tillfredställa det med något litet som passar in i mitt viktväktande än att jag flippar ur senare. Under PMS-tiden behöver jag äta ganska mycket, jag blir hungrigare och försöker därför äta mer grönsaker och dricka mer vatten.  Jag brukar också ha sojamjölk på gröten och i mitt kaffe/te månaden runt istället för vanlig mjölk eftersom att soja ska innehålla ämnen som påverkar hormonerna positivt. man kan även äta soja istället för kött såklart, jag tycker att det här med sojamjölk är lättast för mig.

Annat jag testat:
Bidrottningele!!! Jättebra kostillskott. jag har varvat det med b-vitaminet för att jag tyckt att det varit för dyrt med bidrottningelen, men funderar på att börja med en kur snart igen. har man svår PMS så kan man ta en högre dos, det gjorde jag och mådde bättre direkt.

0 Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Vi tog ett gemensamt VIKTigt beslut, att gå ner i vikt för att sedan hålla vikten, men har olika sätt att uppnå målet.

Anna använder sig av ViktVäktarnas program som bas.
Lina genomgick en GBP den 10/2 -09.



Båda har sedan bloggens start 1/1 -08 gjort en viktresa nedåt. Under sommaren -09 blev Anna gravid och fick pausa sin nedåtresa. Under graviditeten gick hon upp 21 kg och efter förlossningen i mars -10 är vikten återigen på väg neråt. Linas vikt tickade stadigt nedåt efter operationen. 11/9 -10 nådde hon sin målvikt, och fokus ligger nu på att hålla vikten. Den 24/11 -10 genomgick Lina en bukplastik.



Vi bloggar om viktens mot - och medgångar, om livet i stort, motion, mat & recept, tankar & känslor.

bloglovin
Start: 1/1 2008
Anna:
BMI:

Start: 1/1 2008
Lina: -72,6 kg (-74,1 kg)
BMI: 23.6 (23.1)