2009-03-27 | 16:19:16

Linas italienska köttbullar i tomatsås

Det är fredag och jag har tråkigt. Blev sugen på köttbullar så jag var till affären och köpte köttfärs. Så nu på eftermiddagen har jag roat mig med att laga italienska köttbullar i tomatsås!
Originalreceptet kommer från Nigella Lawson men jag har modifierat det en aning.
Supergoda blev dem! Dessutom blir det mycket mat, så det räcker & blir över... :)



Köttbullarna väntar på att stekpannan ska bli varm...



Nu vill vi bada i poolen med tomatsås!



Äntligen får vi bada i tomatsåsen!

Italienska köttbullar i tomatsås

Köttbullarna, ca 65-70 små:

3 msk ströbröd
2 tsk salt
Några rejäla tag med svartpepparkvarnen
2 tsk torkad oregano, smulad
1/2-3/4 dl vatten
2 msk finhackade soltorkade strimlade tomater
2 msk mosad fetaost (ca 10 "kuber")
3-4 msk färskriven parmesan
1 ägg
500 g köttfärs

Blanda ströbröd med kryddor och sedan vatten, låt svälla ett par minuter. Rör sedan ner tomater, fetaost, parmesan och ägg och rör till en smidig smet. Rör sist ner köttfärsen och blanda smeten noga, antingen med slev eller för hand.
Rulla sedan små köttbullar och lägg på fat eller liknande.
Stek i smör på medelvärme tills de är klara.

Tomatsåsen:

1 gul lök
1 vitlöksklyfta
2-3 tsk torkad oregano, smulad
Salt, efter smak
Svartpeppar, efter smak
Strösocker, efter smak
500 g passerade tomater + halva förpackningen vatten
1 dl mjölk

Skala och finhacka löken och finhacka vitlöksklyftan. Fräs detta tillsammans med oregano i smör + lite olivolja. Det får inte ta färg men det ska bli mjukt. Tillsätt passerade tomater + halva förpackningen med vatten. Krydda med salt, svartpeppar och socker. Låt koka upp. Tillsätt mjölken och rör noga så att det inte skär sig. Smaka av och tillsätt med krydda om det behövs. Tillsätt köttbullarna och låt dem sjuda sakta några minuter.

Servera med färsk pasta!

(Man kan hoppa över att steka köttbullarna och bara koka dem i såsen, men jag gillar stekyta på mina köttbullar, så det här är min version av receptet!)
3 Kommentarer
Emma:

Mmmm gott!!

2009-03-27 | 19:25:21
URL: http://emmasform.blogg.se/
m:

Intressant! Min mamma brukade göra något liknande med tacokryddor och paprika i bullarna, fast hon kallade det mexikanska köttbullar. Det här låter ju minst lika gott, måste provas..

2009-03-27 | 21:30:31
Lina:

M: Tacoköttbullar måste jag testa! LOVE tacos! :D

2009-03-28 | 14:04:43
URL: http://linasliv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Vi tog ett gemensamt VIKTigt beslut, att gå ner i vikt för att sedan hålla vikten, men har olika sätt att uppnå målet.

Anna använder sig av ViktVäktarnas program som bas.
Lina genomgick en GBP den 10/2 -09.



Båda har sedan bloggens start 1/1 -08 gjort en viktresa nedåt. Under sommaren -09 blev Anna gravid och fick pausa sin nedåtresa. Under graviditeten gick hon upp 21 kg och efter förlossningen i mars -10 är vikten återigen på väg neråt. Linas vikt tickade stadigt nedåt efter operationen. 11/9 -10 nådde hon sin målvikt, och fokus ligger nu på att hålla vikten. Den 24/11 -10 genomgick Lina en bukplastik.



Vi bloggar om viktens mot - och medgångar, om livet i stort, motion, mat & recept, tankar & känslor.

bloglovin
Start: 1/1 2008
Anna:
BMI:

Start: 1/1 2008
Lina: -72,6 kg (-74,1 kg)
BMI: 23.6 (23.1)