2009-03-19 | 18:10:49

Matmuffins = dumping...

Jag såg ett gott & enkelt recept på matmuffins från Elle Mat & Vin som jag testade idag.
Trodde att muffins skulle funka något bättre än mjukt bröd men aj, vad jag bedrog mig. Knappt en halv muffins var allt som krävdes för att jag skulle dumpa och fick slänga mig på soffan med magsmärtor, magknip, illamående och hjärtklappning. Fruktansvärt obehagligt! Det gick som tur var över på ca 20 minuter men riktigt jävla synd...
Muffinsen var riktigt goda så det är trist att jag inte kan äta dem. Ett perfekt mellanmål liksom...
Så, är någon muffinssugen så vet ni vem ni ska ringa eller sms:a... haha!
Och är det någon som vill baka dem själva så bjuder jag på receptet:



Matmuffins med feta & tomat
8 muffins, av amerikansk storlek

2 ½ dl vetemjöl
1 1/4 tsk bakpulver
1/4 tsk salt
2 små ägg
1/4 dl olivolja
1 ½ dl turkisk yoghurt


Fyllning:
3 msk soltorkade tomater, strimlade eller hackade
½-1 dl smulad fetaost


Blanda mjölet med salt och bakpulver. Vispa ihop ägg, olja och yoghurt.
Rör ner det i mjölet och rör smeten slät.
Lägg ca 1 msk smet i varje form (av amerikansk modell, mellanstor) och lägg sedan i fyllningen, ca 3 bitar ost per muffins + tomat.
Toppa med resterande smet. Grädda i mitten av ugnen, 200 grader, ca 20 minuter. 

4 Kommentarer
Lina:





Hejsan där!



Hittade hit genom Viktbloggen på youtube...genom kommentarerna där =)



Jag kan inte heller äta bröd....har inte kunnat göra det på länge. Testade i början med grovt bröd ..men nope. Får helt enkelt klara mig utan det som gbp .opad. s.



Däremot fick jag ett tips från en person som gjorde Nötbröd..som jag har till pizzabotten,pannkaka, tacos, mjukt bröd med smör och skinka / ost på.



Gillar man nötter så går det hur bra som helst.



Bröd:



http://tjockis.bloggagratis.se/2009/01/04/1249694-notbrod-bilder/



Och hur pizzan blev:



http://tjockis.bloggagratis.se/2009/01/12/1275926-notpizzan-bilder/



Funkade perfekt i brist på att inte kunna äta bröd.



ha en fortsatt fin fredag!



2009-03-20 | 15:20:19
URL: http://tjockis.bloggagratis.se/
medo:

Hej, jag har en fråga. Hur går man till för att få en operation. Jag väger runt 96-98 kg är 168 lång. Jag har inget emot att träna, men jag har problem med maten. jag klarar aldrig av att hålla diet, och tror att en en operation skulle vara lösningen på problemet. Skulle vara tacksam för svar.

2009-03-20 | 22:48:31
Lina:

Lina: Åh, tack för receptet och bilderna! Det ser ju supergott ut och jag gillar ju nötter!

En dag ska jag testa det där, eftersom jag saknar bröd. :)



Medo: Hej! För att få en remiss måste du ringa din läkare och boka tid, och sen avgör han/hon om du får remiss. I slutändan är det ändå kirurgen som bestämmer vem som opereras.

BMI-gränsen ligger på minst 35 eller 40, lite olika var i landet, så det gäller att ha "rätt" BMI också.

2009-03-21 | 06:43:04
URL: http://linasliv.blogg.se/
m:

Åh, fina!



Många LCHF-are använder mandelmjöl i stället för vanligt mjöl. Är väldigt sugen på att prova det och göra pannkakor.. har hört att det ska finnas på Lidl.



Kan själv inte äta mjölprodukter längre utan att känna av dåsighet, magont och högt blodsocker. (Socker/godis däremot går bra, konstigt nog.) Tråkigt är det. Men man får väl hitta nya vägar.. och kanske kan du äta bröd så småningom! :)

2009-03-22 | 20:28:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Vi tog ett gemensamt VIKTigt beslut, att gå ner i vikt för att sedan hålla vikten, men har olika sätt att uppnå målet.

Anna använder sig av ViktVäktarnas program som bas.
Lina genomgick en GBP den 10/2 -09.



Båda har sedan bloggens start 1/1 -08 gjort en viktresa nedåt. Under sommaren -09 blev Anna gravid och fick pausa sin nedåtresa. Under graviditeten gick hon upp 21 kg och efter förlossningen i mars -10 är vikten återigen på väg neråt. Linas vikt tickade stadigt nedåt efter operationen. 11/9 -10 nådde hon sin målvikt, och fokus ligger nu på att hålla vikten. Den 24/11 -10 genomgick Lina en bukplastik.



Vi bloggar om viktens mot - och medgångar, om livet i stort, motion, mat & recept, tankar & känslor.

bloglovin
Start: 1/1 2008
Anna:
BMI:

Start: 1/1 2008
Lina: -72,6 kg (-74,1 kg)
BMI: 23.6 (23.1)