2009-03-19 | 09:17:26

Viktigt med vitaminer & bra kost vid GBP

Direkt efter operationen äter de flesta väldigt lite. Allt eftersom man lär sig hur man kan äta och vilken typ av mat och livsmedel som går bra att äta kan man öka matmängderna något. Hur mycket man kan äta vid ett och samma tillfälle varierar. Många upplever att man vissa dagar kan äta mer och andra dagar mindre. ← Just det där kan jag skriva under på, mer än en gång! Igår t.ex. hade jag riktigt svårt att få i mig mat. Och då var det ändå mat jag ätit flera gånger så det var inga nya smaker eller maträtter. Men imorse fick jag i mig hela tallriken gröt som jag annars sällan får. Märkligt.

Oavsett hur mycket man kan äta är behovet av näring detsamma som före operationen. Kroppen behöver fortfarande lika mycket av t.ex. vitaminer och mineraler. Eftersom matmängderna nu är små, är det viktigt att äta näringstät mat där alla näringsämnen finns med. Eftersom man endast kan äta lite mat och kroppens förmåga att "ta upp" näring ur maten har minskats bör man komplettera med multivitamin- och mineraltillskott. ← Jag tar Mitt Val Kvinna som tillskott varje dag.

Några råd:

• Var noga med att äta tillräckligt med proteinrika livsmedel som t.ex. kött, fågel, fisk, ägg och mejeriprodukter som keso, mager ost, mjölk, fil och yoghurt.
 
• Mellanmål är viktiga! Välj gärna smörgås (hårt bröd, i första hand) med proteinrikt pålägg. Ta rikligt (2-3 skivor) av t.ex. skinka, hamburgerkött, mager ost, leverpastej, makrillfilé i tomatsås, mjukost, kalvsylta, kalla köttbullar eller ägg.

• Välj magra livsmedel eftersom stort fettintag kan leda till diarré.

Jag köper inte dom magraste produkterna eftersom jag tycker att det är så mycket tillsatser i dem. En del produkter, som t.ex. yoghurt är surare medan några är extremt söta p.g.a. allt extra socker.
I första hand köper jag vaniljyoghurt eller a-fil på 3%. Mjölken jag köper är mellanmjölk men lättmjölk funkar också.
Och när jag lagar mat så gör jag det i smör (alt. raps- eller olivolja). Ska jag göra sås eller gryta så blir det oftast matlagningsgrädde eller mellangrädde.

Det gäller att hitta produkterna som funkar bäst för en själv. En del menar att man ska hålla sig till "säkra kort" för att inte riskera något men själv tycker jag att man måste prova sig fram. Hur ska jag annars veta vad jag reagerar på eller inte? Och även om jag reagerar på något så kanske jag kan äta en liten bit men inte en hel portion.

Jag kanske inte äter den bästa kosten varje dag, för visst skulle jag kunna äta bättre. Men det kommer väl antar jag. Ibland är man ju trött och orkar inte anstränga sig. Ibland är man sugen på något speciellt. Men jag tycker ändå att jag äter ganska bra även om jag skulle kunna öka på proteinintaget.

Och på tal om proteiner så ska jag ta och skriva en inköpslista nu!

1 Kommentarer
J.:

Hej vännen !

Jag är så glad för din skull ska du veta... Kände för att skriva ner det :o)

Nu sitter jag på jobbet & längtar till klockslaget 16:00 så jag äntligen får sluta bläää

Ta hand om dig !

Kramar Gävle.

2009-03-19 | 14:37:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Vi tog ett gemensamt VIKTigt beslut, att gå ner i vikt för att sedan hålla vikten, men har olika sätt att uppnå målet.

Anna använder sig av ViktVäktarnas program som bas.
Lina genomgick en GBP den 10/2 -09.



Båda har sedan bloggens start 1/1 -08 gjort en viktresa nedåt. Under sommaren -09 blev Anna gravid och fick pausa sin nedåtresa. Under graviditeten gick hon upp 21 kg och efter förlossningen i mars -10 är vikten återigen på väg neråt. Linas vikt tickade stadigt nedåt efter operationen. 11/9 -10 nådde hon sin målvikt, och fokus ligger nu på att hålla vikten. Den 24/11 -10 genomgick Lina en bukplastik.



Vi bloggar om viktens mot - och medgångar, om livet i stort, motion, mat & recept, tankar & känslor.

bloglovin
Start: 1/1 2008
Anna:
BMI:

Start: 1/1 2008
Lina: -72,6 kg (-74,1 kg)
BMI: 23.6 (23.1)