2009-09-06 | 13:53:27

Uppdatering från Lina

Först och främst: GRATTIS min älskade lilla Anna! ♥

Nu var det en mindre evighet sen jag skrev här och i fortsättningen kommer det att bli mindre inlägg från mig. Min tanke är att jag ska uppdatera, kanske en gång i månaden, om hur det går och hur vikten ser ut. Skulle det ske något spektakulärt så lär det givetvis ramla in ett inlägg.
Jag har helt enkelt tappat gnistan till att viktblogga, det är inte lika roligt längre och jag vet inte vad jag ska skriva eller skriva om. Sen är det inte så kul när man inte får någon feedback heller, men å andra sidan bloggar jag sällan - så allt går ju jämnt ut.


  • Vikten har varit väldigt seg ett bra tag nu men börjar röra sig neråt igen. Det har varit lite svajigt, upp och ner för att sen går rejält ner och för att dagarna efteråt gå upp 5-6 hg. Helknepigt.
    Min misstanke är att vikten jag är på nu och har varit på, är en vikt jag tidigare haft under en lång period. Om jag inte minns helt fel så vägde jag det jag väger nu (+/- något kilo) under min gymnasietid. Och jag var ganska stabil under min gymnasietid, så jag tror att kroppen vande in sig med den vikten och vill därför inte släppa ifrån sig den så jäkla lätt.


  • Jag väger idag 90,4 kg och har alltså 5 hg kvar till mitt sjunde delmål: under 90 kg!
    Då ska jag fira. Igen! Jag minns knappt när jag vägde så lite (ja, det känns lite!) sist. Men det måste ju ha varit i högstadiet, eller början på gymnasiet. Och jag tyckte då att jag var tjock och stor. Tänka sig... (Och det var då hela min vikthistoria började. Eller helvetet som det också kan gå under.)


  • Jag har blivit hyperkänslig för fikabra. Och bara för att klargöra så ingen kan komma och tro något annat, så äter jag väldigt sällan fikabröd. Nu pratar jag om bullar, wienerbröd, pajer, mjuka kakor etc. Allt med mycket vetemjöl, smör och socker gör mig allt annat än välmående. Det börjar med magont (som mensvärk) och fortsätter med gäspningar. Inom ett par minuter (oftast runt tio minuter) har jag slocknat och sover bort ett par timmar. När jag sen vaknar mår jag bättre, men magen är fortfarande öm.
    Nu vet jag med mig att jag aldrig mer ska äta fikabröd, även om det så handlar om små bitar. Tidigare har jag kunnat tagit en halv bulle el. liknande till fikat, men inte längre - och nej, jag sörjer inte. Det är bara skönt att inte kunna äta fikabröd, och tro mig - det skulle ni också tycka om ni upplevde en deluxedumping...


  • Jag tappar fortfarande hår. Väldigt mycket hår.
    Ska det fortsätta i den här dimensionen så lär jag bli skallig till jul. Kanske en peruk vore något att önska sig?
    Jag tror ju inte så mycket på hälsokostpreparat (dels p.g.a. tidigare erfarenheter, dels p.g.a. mamma som blev sjuk av hälsokostpreparat) men snart lär jag införskaffa mig något mot håret. Och naglarna! Herregud vad dom bryts av lätt, skivar sig och är sköra. Och nagellack, ha, det håller i kanske 2 dagar... Kul!


  • Jag har ätit pizza! Jojomensan. Vi stannade på ett ställe i Heby på vägen hem från Åland i augusti, och där beställde jag barnpizza. Jag fick i mig nästan en halv och andra halvan blev en utmärkt lunch dagen efter. Och inte dumpade jag heller! Knepigt... jag hade räknat med en deluxedumping p.g.a. allt mjöl, fett, ost... men ingenting. Skönt!


  • Klädstorlekar är fortfarande ett mysterium. Jag har ett par stretchbyxor från Å+ i 44 som jag kan ha - men jeansen från Haléns i storlek 46 var för små och 48 var så stora så dom gled av... Det är väl som det är, men det är verkligen en djungel med storlekar, material och passform. Suck.
    Och vad gäller bh:ar är det ännu värre. Det är hur jävla svårt som helst att hitta sin bh-storlek. Är inte omkretsen för stor, så är den för liten, är inte kupan för liten så är det något annat fel. Går jag ner en storlek i omkrets så ökar jag kupan, men likförbannat är det något fel. Kanske för att brösten minskat rejält... sökt sig ännu mer söderut och ja... tappat formen. :(

  • Men... jag mår bra!
    Som jag sagt till alla som undrat, till alla som frågat och alla som gett mig menande blickar:

    Jag ångrar ingenting!

    3 Kommentarer
    Anna:

    kom hit så ska jag ta med dig till världens bästa bh-affär!!!! och tack gullet

    2009-09-07 | 11:40:39
    URL: http://viktigtbeslut.blogg.se/
    Jenny:

    Hej och hurra vad det har hänt saker här!



    Grattis till er båda Anna och Lina!



    Lina: Ja det dära brösten är ett kapitel för sig. Det tog mig två och ett halvt år efter min viktnedgång för att förstå vilken min nya storlek var. Gå till en riktig BH-butik och be om experthjälp och räkna med att få prova om och om och om igen!

    2009-09-08 | 13:22:34
    URL: http://www.krakelsprakel.blogspot.com
    Vicki:

    Har precis hittat eran blogg , Tycker den är TOPPEN!!! Så SNÄLLA Lina sluta ej skriva... Jag ska göra Gastric bypass 19/10 i Falun , Är väldigt nervös , men din blogg har hjälpt mej enormt!! Tack snälla du för att du delar med dej av din viktresa.

    Tycker att du skriver helt underbart från hjärtat , skrattar som en tok vid vissa inlägg(bilden med raggsockor , känner så väl igen mig själv , skönt är de oxå med urtvättade stora långkalsonger till detta..)

    2009-10-08 | 19:10:00

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Vi tog ett gemensamt VIKTigt beslut, att gå ner i vikt för att sedan hålla vikten, men har olika sätt att uppnå målet.

    Anna använder sig av ViktVäktarnas program som bas.
    Lina genomgick en GBP den 10/2 -09.



    Båda har sedan bloggens start 1/1 -08 gjort en viktresa nedåt. Under sommaren -09 blev Anna gravid och fick pausa sin nedåtresa. Under graviditeten gick hon upp 21 kg och efter förlossningen i mars -10 är vikten återigen på väg neråt. Linas vikt tickade stadigt nedåt efter operationen. 11/9 -10 nådde hon sin målvikt, och fokus ligger nu på att hålla vikten. Den 24/11 -10 genomgick Lina en bukplastik.



    Vi bloggar om viktens mot - och medgångar, om livet i stort, motion, mat & recept, tankar & känslor.

    bloglovin
    Start: 1/1 2008
    Anna:
    BMI:

    Start: 1/1 2008
    Lina: -72,6 kg (-74,1 kg)
    BMI: 23.6 (23.1)