2010-08-19 | 08:32:11

vikten, sen sist och framåt

När det gäller vikten så går det väl sådär, när man ammar ska kilona som sagt bara rinna av en, men det gör de inte på mig. men jag har i allafall gått ner 16 kilo sen den 11 mars då förlossningen var, så det går ju i allafall nedåt. ( av dem gick jag ju ner direkt efter förlossningen, så det är väl 8 "segkilon" som jag lyckars gå ner bara genom att försöka röra på mig och hålla lite koll på vad jag äter).Så jag har 5 kg kvar till den vikt jag hade när jag skrev in mig på mvc i juli (?) förra året.


jag har planer på att återuppta viktväktandet igen. vet inte när och hur bara. skulle helst gå på möten, men så länge jag helammar är det svårt att komma iväg, min flicka äter lite och ofta, speciellt på em/kvällen som är den enda tiden då jag skulle kunan komma ifrån när henens far är hemma, och hon tar inte flaska, så det kanske är kört med möten till att börja med. Funderar på viktväktarna online istället, då kan jag ha mitt eget möte hemma. kanske ska testa någon månad och se hur det går. det som lockar mest med viktväktarna är två saker, amningsprogram och jämviktsprogram. man ska inte gå ner för mycket i vikt när man ammar genom "diet" och de har ett amningsprogram som ska hjälpa en att äta tillräckligt och hålla sig till en lagom nedgång (högst 0,5 kg per vecka). och de har ett jämviktsprogram som ska hjälpa en att hålla vikten när man nått målet. Jag behöver definitivt hjälp med detta, jag har gjort flera stora viktnedgångar men aldrig lyckats hålla vikten. kanske kommer jag alltid att pendla, men då kan ju programmet hjälpa mig att göra pendlingarna mindre i allafall.

graviditeten har verkligen förändrat kroppen, kläder som jag kunde ha före graviditeten vid den här vikten kan jag inte ha nu. Det här gör att jag har omvärderat lite vad som känns realistiskt som viktmål. och kommit fram till att 62 borde vara lagom. 4 kg mer än jag haft som ideal förut, men jag tror att det blir lättare att hålla den vikten. jag vill hinna dit och sluta med den här ständiga viktjakten innan dottern blir för stor, jag vill inte påverka henne att tycka illa om sin kropp eller bli som mig, jag har pendlat upp och ner och haft viktprpjekt på gång sen mitten va nittiotalet typ. jag vill gå ner till lagom vikt, fortsätta hålla den, äta gott och sunt och träna och hålla mig frisk och hälsosam och vaa en god förebild, inte ständigt ha vågen framme och gå ner i viktböcker i bokhyllan.

oj, nu har jag suttit länge här, ska gå in och kolla till underverket, sätta igången tvätt, klä på mig "riktiga" kläder och kanske kanske hinna dammsuga lite innan hon vaknar. återkommer inom kort med mer konkreta plander och hoppas att någon av våra läsare är sugen på att följa resten av min viktresa nedåt. graviditeten var viktmässigt bara en liten omväg, men om 5 kg är jag på banan igen och fortsätter nedåt som förut.
1 Kommentarer
Ida:

Låter som du har en hälsosam syn på viktnedgången - trevligt att läsa! Lycka till med dina sista kilon :)

2010-09-07 | 03:47:28
URL: http://idasvedlundstahl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Vi tog ett gemensamt VIKTigt beslut, att gå ner i vikt för att sedan hålla vikten, men har olika sätt att uppnå målet.

Anna använder sig av ViktVäktarnas program som bas.
Lina genomgick en GBP den 10/2 -09.



Båda har sedan bloggens start 1/1 -08 gjort en viktresa nedåt. Under sommaren -09 blev Anna gravid och fick pausa sin nedåtresa. Under graviditeten gick hon upp 21 kg och efter förlossningen i mars -10 är vikten återigen på väg neråt. Linas vikt tickade stadigt nedåt efter operationen. 11/9 -10 nådde hon sin målvikt, och fokus ligger nu på att hålla vikten. Den 24/11 -10 genomgick Lina en bukplastik.



Vi bloggar om viktens mot - och medgångar, om livet i stort, motion, mat & recept, tankar & känslor.

bloglovin
Start: 1/1 2008
Anna:
BMI:

Start: 1/1 2008
Lina: -72,6 kg (-74,1 kg)
BMI: 23.6 (23.1)