2010-02-06 | 00:43:52

Lördagsplaner

Ska gå och lägga mig nu. Morgondagen planerar jag att fylla med matlagning och bokläsning som distraherande moment. matlagning av många rätter som ska hamna i frysen och ätas första tiden efter det att vi kommer hem med bebisen. Det blir: mackaroner och köttbullar i tomatsås, piroger, champinjonpaj, köttfärssås och spaghetti, blomkåls- och purjolöksoppa och kycklinggryta, alla recept hämtade från en viktväktarkokbok från 1988 som jag en gång i tiden köpte på myrorna för 15 kr och som jag lagat mycket gott ur, recepten är ej pointsberäknade, det är något annat gammalt vv-system jag inte känner till, men jag tycker att det har mindre betydelse, huvudsaken är att vi får goda och näringsrika middagar i oss. kanske gör jag en skinkpaj också, vi har julskinka i frysen. ror att det kan vara bra att vara föreberedd, speciellt om man vet att man är sån som gärna "tar en macka" istället för mat när det blir stressigt.

Imorgon har jag två saker jag måste distrahera mig ifrån: att fåglarna är borta och att maken åker med dem ändå ner till småland och sen åker han hem igen. Jag AVSKYR när han är ute i trafiken, och det här blir en lång resa tur och retur, jag blir så orolig. han kör bra och fint. Bilen han ska köra är bra och fin. Vädret ska bli okej. men jag är rädd för alla trafikdårar och rattfyllerister som finns ute på vägarna, jag är rädd för folk som kör för fort, jag är rädd att rådjur och älgar ska hoppa fram framför bilen, jag är rädd för att han ska råka ut för någon trafikolycka. Sen jag blev gravid har min rädsla för att det ska hända honom något blivit värre, men jag har alltid varit rädd. Det är en rädsla som inte går att få bort genom att slappna av, elelr se med förnuft och förstånd på situationen och statistik osv, vad jag än gör elelr hur jag än tänker så är jag likt förbannat rädd och det komemr jag vara när jag står där imorgon och lagar köttbullar. Det gäller bara att göra saker, att sysselsätta sig och distrahera sig och få tiden att gå tills det gått så lång tid att han står hemma i hallen igen. Förutom matlagning så står promenad, filmtittning (har köpt två wallanderfilmer, psykoprofylaxandning, läsning ev. tvätt och dammsugning (om kroppen orkar), bloggning och telefonprat på agendan. Kanske syr jag lite också och sorterar papper. Innan matlagningen ska jag i allfall städa köket och har jag tur blir det mycket disk att ta hand om efteråt.

Kanske publicera något recept på bloggen från matlagningen, några önskemål om vilket?
2 Kommentarer
Lina:

Kycklinggrytan & pirogerna låter spännande!! :)

Så om du vill blogga om någon av dem vore det jättekul!



Förstår din rädsla om din make i trafiken. Jag tänker likadant om Micke när han skyfflar sig fram mellan Uppsala - Västerås - Avesta hela tiden. Be honom ringa dig med jämna mellanrum så att du vet att allt är bra och så, bättre att vara 200% säker än 200% osäker... :)



Ha en fin lördag! :)

2010-02-06 | 08:36:09
URL: http://linasliv.blogg.se/
Sneakergirl:

Är intresserad av champinjonpajs-receptet.



Hälsningar från en "pajgalen"

2010-02-06 | 15:15:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Vi tog ett gemensamt VIKTigt beslut, att gå ner i vikt för att sedan hålla vikten, men har olika sätt att uppnå målet.

Anna använder sig av ViktVäktarnas program som bas.
Lina genomgick en GBP den 10/2 -09.



Båda har sedan bloggens start 1/1 -08 gjort en viktresa nedåt. Under sommaren -09 blev Anna gravid och fick pausa sin nedåtresa. Under graviditeten gick hon upp 21 kg och efter förlossningen i mars -10 är vikten återigen på väg neråt. Linas vikt tickade stadigt nedåt efter operationen. 11/9 -10 nådde hon sin målvikt, och fokus ligger nu på att hålla vikten. Den 24/11 -10 genomgick Lina en bukplastik.



Vi bloggar om viktens mot - och medgångar, om livet i stort, motion, mat & recept, tankar & känslor.

bloglovin
Start: 1/1 2008
Anna:
BMI:

Start: 1/1 2008
Lina: -72,6 kg (-74,1 kg)
BMI: 23.6 (23.1)