2010-02-06 | 19:04:18

Matlagdag och fågelfri

Det blev bara lagat paj och kycklinggryta idag, orkar inte stå upp längre än så : ) Tycker att jag misslyckades lite med pajfyllningen som blev lite för rinnig, men det blev gott ändå (åt en bit till middag). Gjorde flera satser av pajdegen som även ska användas till pirogerna så jag gör dem imorgon, och köttbullar och köttfärssås. blir det någon deg över efter det så gör jag färdigt ett pajskal till och stoppar i frysen.

Har pratat några gånger med maken som väntas hem om en- en och en halvtimme ungefär. Han tyckte att det kändes jobbigt at lämna fåglarna men var säker på att de skulle få det bra. först ska de få stå två veckor i ett rum för nya fåglar, de kommer att undersökas av veterinär avmaskas och kloklippas (undrar hur det komemr att gå med roffe) och de som inte är ringmärkta kommer att märkas. Sen skulle de få stå en vecka i något annat rum och tillslut kommer de att få flytta in i voljärer och bo tillsammans med flera andra fåglar. han som hade stället troddee även att det skulle finans en god chans att fjädrarna som Roffe plockat på sig själv, Barbro och Parvel skulle kunna växa ut när de får bo på annat sätt, och det hoppas jag. På somamren kommer de kunna flyga ut utomhus i voljärerna om de vill, något jag önskat åt dem länge (en plan har alltid varit att skaffa en utevoljär till fåglarna om vi skulle köpa hus). Fåglarna kommer inte att ges bort till någon annan utan får stanna där så länge de lever, så de behöver alltså inte uppleva stressen att byta miljö igen, och det känns ju bra. Om vi vill hälsa på dem så kan vi bara åka dit när de har öppet, sådet kanske blir en utflykt dit i sommar, men då känne rnog inte fåglarna igen oss (och vi kanske inte känner igen dem...fast det tror jag, man brukar se på ögonen vem som är vem). Vi hör väl av oss om några dagar till dem och hör efter hur det går för dem.

Nu ska jag lägga ut lite recept från dagens matlagning här i bloggen. bilder kommer senare, jag fattar inte hur jag ska få över dem från kameran till datorn.
0 Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Vi tog ett gemensamt VIKTigt beslut, att gå ner i vikt för att sedan hålla vikten, men har olika sätt att uppnå målet.

Anna använder sig av ViktVäktarnas program som bas.
Lina genomgick en GBP den 10/2 -09.



Båda har sedan bloggens start 1/1 -08 gjort en viktresa nedåt. Under sommaren -09 blev Anna gravid och fick pausa sin nedåtresa. Under graviditeten gick hon upp 21 kg och efter förlossningen i mars -10 är vikten återigen på väg neråt. Linas vikt tickade stadigt nedåt efter operationen. 11/9 -10 nådde hon sin målvikt, och fokus ligger nu på att hålla vikten. Den 24/11 -10 genomgick Lina en bukplastik.



Vi bloggar om viktens mot - och medgångar, om livet i stort, motion, mat & recept, tankar & känslor.

bloglovin
Start: 1/1 2008
Anna:
BMI:

Start: 1/1 2008
Lina: -72,6 kg (-74,1 kg)
BMI: 23.6 (23.1)