2010-02-08 | 09:15:19

Ruckbart

Varit hos barnmorskan idag. Blev klämd och mätt på magen mycket grundligt då det även var en stundent med. Fick även ta blodprov och det visade det överaskande att mitt blodvärde gått upp lite (jag trodde att det gått ner och att det varit därför jag varit så trött på sista tiden). I övrigt var proverna också bra. Blodtrycket var lite högre än vanligt och hon frågade om jag haft huvudvärk, har haft tryck i huvudet lite då och då men inte direkt ont. jag skulle höra av mig om jag fick mycket ont i huvudet eller om tryckandet fortsatte. bebisen låg med huvudet nedåt, men det var inte fixerat utan ruckbart, på niomanader.se så står det såhär om ruckbara bebishuvuden:

För omföderskor, ja och även vissa förstföderskor, så fixerar sig inte bebisen. Det finns ofta en bra anledning till varför det sker och det vanligaste är nog att mamman har ett rymligt bäcken. Det är helt enkelt inte tight nog för att bebisen ska ”fastna” med huvudet.
När barnmorskan kan rucka på huvudet (alltså vicka det fram och tillbaka med sina händer när hon klämmer långt ner på magen) så kallas det att bebisen är just ruckbar.
I praktiken så spelar det ingen roll om bebisen är fixerad eller ruckbar så länge den ligger rätt.

jag har gått upp 1,2 kg sen förra besöket. och det känns i kroppen, jag känner mig så tung nu.
3 Kommentarer
The Rese:

Så här var det för mig...



4 Februari (34 fulla veckor) = ruckbar

20 Februari (36 fulla veckor) = fixerad

6 Mars (38 fulla veckor) = ruckbar

19 Mars (40 fulla veckor) = fixerad



BM sa dock att det kan ju helt bero vilken tid på dygnet det är - men skulle vattnet gå skulle jag ringa förlossningen direkt och hålla mig stilla.

2010-02-08 | 13:29:56
Anna:

The Rese: jag trodde att det fortsatte att vara fixerat när det väl fixerat sig

2010-02-08 | 14:53:51
URL: http://viktigtbeslut.blogg.se/
The Rese:

Fast så är det inte... :) Det är många som tror det.

2010-02-08 | 16:01:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Vi tog ett gemensamt VIKTigt beslut, att gå ner i vikt för att sedan hålla vikten, men har olika sätt att uppnå målet.

Anna använder sig av ViktVäktarnas program som bas.
Lina genomgick en GBP den 10/2 -09.



Båda har sedan bloggens start 1/1 -08 gjort en viktresa nedåt. Under sommaren -09 blev Anna gravid och fick pausa sin nedåtresa. Under graviditeten gick hon upp 21 kg och efter förlossningen i mars -10 är vikten återigen på väg neråt. Linas vikt tickade stadigt nedåt efter operationen. 11/9 -10 nådde hon sin målvikt, och fokus ligger nu på att hålla vikten. Den 24/11 -10 genomgick Lina en bukplastik.



Vi bloggar om viktens mot - och medgångar, om livet i stort, motion, mat & recept, tankar & känslor.

bloglovin
Start: 1/1 2008
Anna:
BMI:

Start: 1/1 2008
Lina: -72,6 kg (-74,1 kg)
BMI: 23.6 (23.1)