2010-02-21 | 18:35:32

Tankar när man väntar

Kudde eller inte kudde till nyfödd- det är frågan som tycks ha en två tvärsäkra svar : JA och NEJ. Vem jag än frågar och hur jag än dammsuger internet och böcker efter svar så är alla lika tvärsäkra vare sig de svarar ja eller nej. Än får man läsa att det är rekommendationer som tillkommit i och med att man även rekommenderar att spädbarn sover på rygg (så att de inte ska få platt nacke), än får man höra om kvävningsrisker... det är samam sak med det mesta inom "ta hand om nyfödd/barn-världen" verkar det som, aldrig några tydliga och helt igenom för alla tvärsäkra och gällande svar. Jag har inte mycket erfarenhet av spädbarn, min bror är 14 år äldre än mig, jag har en miljon kusiner men ingen som jag tagit hand om som bebis, jag har varit barnvakt förstås, men åt större barn. det minsta barnet jag vaktat var 2 månader, men det var bara 1 timme, hon låg i vagnen och vi var på ett café och väntade på barnets mamma som gjorde ett ärende. Jag var livrädd hela tiden, mamman kom tillbaka lagom tills barnet började gråta.

Min mamma hade lite roligt åt mig som inte oroar mig för förlossningen (den löser sig, barnet måste ju ut och man får hjälp av experter som förlöser barn hela dagarna) utan för alla praktiska detaljer som ska till efteråt när man kommit hem med sitt barn och ska ta hand om det.


Hur vet man att de får tillräckligt med mat? Vad gör man om det gör ont att amma? Hur mycket kläder ska de ha på sig? ska de ha kudde eller inte? hur kallt/varmt får det vara ute om man ska dra dem i vagn? var kan man gå med barnvagn häromkring? vilka blöjor är bäst? hur vet man när de behöver byta blöja? hur byter man blöja? var gör man av barnet om man är ensam hemma och behöver gå på toa? Hur många bodies/byxor/mössor behöver ett barn? Hur ska man våga släppa blicken från barnet när det ska sova och ändå våga lita på att det fortsätter att andas? hur delar man bäst på föräldraledigheten så att det blir rättvist samtidigt som man får ekonomin att gå ihop? Hur kan alla andra veta allat det här och jag inte veta alls, finns det hemliga kurser som precis varenda människa får gå utom jag?

 Jag vill vara en lugn och cool avslappnad mamma som tar allt som det kommer, som inte springer och netar på barnet var 5 sekund för att se om det lever, som sover gott de stunder hon får sova...hur blir jag en sån person?

Missförstå mig rätt, det ska bli jätteroligt att bli mamma, det ska bli spännande att föda barn, att ha barn, att uppfostra barn. min bror nästan skrek åt mig 4 dagar efter det att hans fina son kommit till världen att det var "det roligaste han har gjort" och brorsan har gjort mycket roliga saker i sitt liv, så jag är verkligen beredd att tro honom. men såhär, med inte allt för lång tid kvar, kan jag inte låta bli att tänka lite för mycket...troligtvis löser det sig väl, det finns ju folk att fråga, jag och maken är smarta förnuftiga människor. Allt ordnar sig.

Baby NamesNamesPregnancy
4 Kommentarer
Sandra:

Allt löser sig, vännen. Du kommer att bli en jättebra mamma=) kram

2010-02-21 | 21:11:08
Lina:

JA! ALLT löser sig!

Men jag kan förstå och sätta mig in i din oro på något sätt, just de tankarna du har är de tankar jag har om jag kommer att bli mamma någon dag... Inte för förlossningen, ungen ska ju ut på något vis! ;)



Jag tror nog att det mesta lugnar sig när barnet är ute i världen - då blir du den där coola och bästaste mamman i världen! Ever! :)



KRAM!

2010-02-22 | 07:34:14
URL: http://linasliv.blogg.se/
The Rese:

Oavsett vad det gäller i livet så har man en massa frågor, och oavsett vad det gäller så löser sig allt på nåt sätt.



Appropå bebissaker..



Ja, nyfödda (och bebisar) ska ha kudde! De ska ha en tjock kudde att ligga på med hela huvudet och en bit ner på axlarna ska också ligga på kudden.



De ska ligga på rygg eller på sidan - inte på mage. De får inte ligga på mage förrän de kan vända sig om helt - rygg till mage och mage till rygg.



Angående klädsel så sa BVC att man ska klä bebisar som man klär sig själv, och hellre för mycket än för lite. Känns de svettiga så vet man det till nästa gång.



Blöjor så tycker vi att Pampers är absolut bäst! :D Elias lekte med några när jag bytte på honom förra veckan och slängde ner de i badkaret fullt med vatten. Då jag tog upp de, å så kände jag med underarmen ''där de pinkar'' och fick inte minsta antydan till nåt blött märke på armen! Och då va det mycket vatten i badkaret och den vägde säkert 1 kg då jag plockade upp blöjan! ;)



De växer som ogräs de första månaderna så köp inte för mycket i små storlekar, vi hann inte använda hälften förrän de var för litet! :( Elias har alltid haft mer än nog med kläder men som det är nu när tänderna kommer så tätt så blir det mer dreggel och mer skitblöjor - som gärna vill kladda av sig på kläderna, så vi får byta någon gång/dag.



Jag gick på toa när V kom hem från jobbet, men va det kris så låg/satt i babysittern som jag tog med in i badrummet. Babysittern är en väääldigt bra uppfinning. Vi har en som man kan höja och sänka både rygg och sittdel.



Vi delar föräldraledigheten 50/50 på alla dagar.. Vet många där mammorna tagit nästan alla dagar bara för att få ut mer pengar. Tycker det är så himla fel..... man får väl se till att ha fixat alla onödiga utgifter innan barnet kommer! Jag har snålat som bara den för att kunna vara hemma tills han är över 1 år, och jag har fortfarande massa dagar kvar!

Det är värt såååå mycket mer att båda får vara hemma än att få ut bra med pengar, de kommer ångra sig så himla mycket efteråt att de missat sitt barns ''unga år''.. Pengar är inte allt!



Har en bekant som ska få barn i sommar och är sååå orolig över hur hon ska klara sig. Jag sa att hon kan ju försöka spara så mycket hon kan nu och lägga undan. Hon sa att hon inte har råd med det.. Nähä, men att äta på Kina 3-4 gånger i veckan kan hon göra? Åh, jag blev så arg så jag kokade... Hon tvingas flytta, bor i en 4a nu och vill absolut inte flytta till mindre och tjäna in pengar där.. Skyll dig själv då, men gnäll inte sen att du inte har pengar... Tycker så synd om bebisen! :(



Nä, nu har jag skrivit klart.. ;) Kram till er, och man kommer in i föräldralivet allt eftersom.. :)

2010-02-22 | 12:55:06
Anna:

Tack, tjejer, och ni har ju så rätt, allt löser sig. kramar till er!



The rese. tack för ditt utförliga svar : ) vi har också ambitionen att dela 50/50 på föräldraledigheten, ska bli spännande att se hur vi får det pusslet att gå ihop. och tack för svaret om kudden, innan jag såg det frågade jag vår bm igår och hon svarade likadant, så nu har vi skickat efter en kudde, hoppas den hinenr fram innan barnet hinner ut bara : )

2010-02-23 | 12:16:08
URL: http://viktigtbeslut.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Vi tog ett gemensamt VIKTigt beslut, att gå ner i vikt för att sedan hålla vikten, men har olika sätt att uppnå målet.

Anna använder sig av ViktVäktarnas program som bas.
Lina genomgick en GBP den 10/2 -09.



Båda har sedan bloggens start 1/1 -08 gjort en viktresa nedåt. Under sommaren -09 blev Anna gravid och fick pausa sin nedåtresa. Under graviditeten gick hon upp 21 kg och efter förlossningen i mars -10 är vikten återigen på väg neråt. Linas vikt tickade stadigt nedåt efter operationen. 11/9 -10 nådde hon sin målvikt, och fokus ligger nu på att hålla vikten. Den 24/11 -10 genomgick Lina en bukplastik.



Vi bloggar om viktens mot - och medgångar, om livet i stort, motion, mat & recept, tankar & känslor.

bloglovin
Start: 1/1 2008
Anna:
BMI:

Start: 1/1 2008
Lina: -72,6 kg (-74,1 kg)
BMI: 23.6 (23.1)