2010-02-06 | 11:54:59

Fettsugning vid 12 års ålder

Maken har ringt, skönt att höra hans röst. har hunnit profylaxa lite, talat med en kompis i telefon och snart städat färdigt i köket, ska strax börja med matlagningen.

Läste igår i aftonbladet om en tjej som gått ner 50kg med hjälp av träning med wii och omlagda kostvanor. vi har ett wii här hemma och det är ju jätteroligt att spela på, gillar inte tv-spel ananrs, men med wii så får man ju röra kroppen också. det kan ju bli svårt att komma iväg till gymmet med en liten hemma, så man kanske ska införliva wii-träning mer sen i sin vardag. Varvat med barnvagnspromenader, träningsdvd.er och annan träning så kan det nog bli roligt. annars är jag väldigt sugen på att testa bodycombat eller liknande träning. min kompis T tränar boxning (alltså inte boxpass utan riktig boxning med tränare på boxningsklubb) och det verkar jätteroligt. Tror inte att de fått börja slå varandra än, hoppas inte att hon kommer vara med och slåss i så fall (är ju rädd om henne) men själva träningen runt omkring verkar jättetuff och jätterolig. Har en teori om att man i alalfall lär bli stark iarmarna av att bära på sitt barn som ju dessutom växer och komemr att väga mer och mer, då lär man ju få bli starkare och starkare.

Ska försöka vara en god förebild för barnet genom att äta nyttigt och varierat och ibland onyttigt för att det är gott och träna i sund mängd. såg en helt sjuk dokumentär häromdagen på tv 4+ om 12-åringar som fettsög sig, den ena tjejen menade dessutom på fullt allvar att "jag brydde mig inte om riskerna med operationen, skulle jag inte ha gjort den så skulle jag i allafall ha dött om några år" och läkaren som gjorde det tyckte inte att det var något konstigt: "hon var redan utvecklad och hade fått mens, jag har förlöst kvinnor yngre än henne"...tjejen var alltså 12 när fettsugningen gjordes, var finns det 11-åriga kvinnor någonstans?. Föräldrarna var supernöjda för nu var ju problemet fixat för dotterns del och hon blev accepterad i skolan och slapp bli retad i skolan och utstirrad på stan. Tjejens historia hade inspirerat fler tjejer, och de intervjuade även en annan tolvåring som ville göra samma ingrepp. Hon åt minnsann nyttigt och allt det där men gick inte ner i vikt, tjejens mamma var helt för operation...i nästa klipp fick man se hur hon öppnade kylskåpsdörren för att ta mat och där inne låg två staplar med säkert 10 pizzor i kartong. Visst kan inte jag veta om de skulle ha 10 pers på middag och köpt varsin pizza, men det rimmade så illa med fettsugningsdiskussionen. Jag tycker inte att man fettsuger barn. Gastric bypass på en tonåring kanske, om det finns bra motiv för det, om personen lider av sin vikt psykiskt eller har medicinska problem pga den...eller kanske ett sånt gastric band så att det går att ta bort sen, det är mer en medicinsk operation tycker jag, fettsugning är en skönhetsoperation och löser inte barnets ätbeteende elelr underliggande problem som yttrar sig i eventuellt matmissbruk.

men i första hand tycker jag att vi ska jobba på att tjocka barn slipper bli retade (eller att barn överhuvudtaget slipper bli retade) genom att lära våra barn att folk ser olika ut och det är okej, och att även själva hålla den inställningen som vuxna när vi möter andra vuxna. Det är inte fult att vara tjock eller smal så länge man är hälsosam. man kanske kan tycka att jag säger emot mig själv eftersom jag kämpat och kommer att fortsätta sen att kämap för att gå ner i vikt, men det är för att jag inte mår bra när min kropp kommer över en viss vikt, dels psykiskt eftersom jag inte tycker att jag passar att vara tjock (finns tjocka människor som ska vara tjocka, som passar att vara det och ser skitsnygga ut), men även fysiskt eftersom jag har problem med mina fötter och får ondare när jag är större och jag tror att tyngden gör så att problemen blir värre fortare. jag vill inte bli för smal, jag vägde som minst 56 kg och det var på tok för lite för mig även om det räknas som normalt för min längd, jag mådde dåligt både fysiskt och psykiskt och det såg inte snyggt ut på mig, men det finns människor som är ännu smalare och som passar att vara så smala och ser skitsnygga ut (och det finns människor som vill gå upp i vikt, vilket verkar svårare än att gå ner tycker jag och vill de de ska de också kunna få hjälp likväl som jag kan få hjälp att gå ner) , så jag är helt enkelt för att man ska hitta sin egen tjocklek som man trivs med själv, en nivå där man mår bra oavsett om man är tjock eller smal och sen försöka hålla sig till den så att man själv mår bra, och att alla andra ska acceptera en som man ser ut. Istället för att fettsuga tjocka barn och lägga skulden på att de blir retade på dem själva så kan vi ju börja med att titta på omgivningen och hur vi själva beter oss mot människor.

1 Kommentarer
Johan:

Helt sjukt faktiskt med 12 åringar som ska behöva fettsugas! Ut och lek i skogen och ät rätt istället!

2011-02-09 | 06:57:52
URL: http://www.privatkliniker.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Vi tog ett gemensamt VIKTigt beslut, att gå ner i vikt för att sedan hålla vikten, men har olika sätt att uppnå målet.

Anna använder sig av ViktVäktarnas program som bas.
Lina genomgick en GBP den 10/2 -09.



Båda har sedan bloggens start 1/1 -08 gjort en viktresa nedåt. Under sommaren -09 blev Anna gravid och fick pausa sin nedåtresa. Under graviditeten gick hon upp 21 kg och efter förlossningen i mars -10 är vikten återigen på väg neråt. Linas vikt tickade stadigt nedåt efter operationen. 11/9 -10 nådde hon sin målvikt, och fokus ligger nu på att hålla vikten. Den 24/11 -10 genomgick Lina en bukplastik.



Vi bloggar om viktens mot - och medgångar, om livet i stort, motion, mat & recept, tankar & känslor.

bloglovin
Start: 1/1 2008
Anna:
BMI:

Start: 1/1 2008
Lina: -72,6 kg (-74,1 kg)
BMI: 23.6 (23.1)