2010-05-03 | 18:41:02

Godkänd för bukplastik!!

Jippie, tjohej och fadderallanlej!
Jag var supernervös när jag skulle in till plastikkirurgen och gick igenom alla mina argument inuti huvudet. Jag kan säga som så att jag inte behövde vara nervös och jag behövde inga argument alls. Har man gjort denna operation (gastric bypass) och kommit under BMI 30 så "kvalar" man in för en bukplastik.
Jag fick i vanlig ordning vänta innan kirurgen kom, han var ca 20 minuter sen så jag hann bli både irriterad och ännu mer nervös. Hur som helst, jättetrevlig karl som direkt menade att jag skulle få bukplastik. Han klämde lite, fotograferade magen (uuuhhh...) och förklarade ingreppet. Klart!
Ja, mer än så var det inte. Det tog ca 10 minuter allt som allt och sen gick jag därifrån med ett fånsmil på läpparna. Efteråt kom jag såklart på att jag skulle frågat om det, det och det. Nåja... Jag kan alltid googla mig fram till svar och ringa sköterskorna, dom har ju fått några samtal av mig förut, haha.

Däremot får jag inte bröstlyft. Jag hade fått fel uppgifter från kirurgen som utförde magsäcksoperationen på mig. Så bröstlyft får jag göra privat vilket känns riktigt surt och ledsamt, då jag vet att jag och mina avlånga russin hade kvalat in... Plastikkirurgen menade att bysten kan man fixa med bh:ar. Jo, visst... men utan bh då? Hur snygg känner jag mig?

Lårplastik och armplastik ("gäddhäng") kan man också få beviljat, men då måste man verkligen "kvala" in och det gjorde inte jag på något av det. Skitsamma, jag kan stå ut med dallriga lår och lite armhäng - men brösten? Gaah. Jag har inte 30.000:- till övers... Så jag får helt enkelt hoppas på att jag får ett jobb så småningom och tjänar tillräckligt väl för att kanske kunna ta mig ett banklån. För ja, så viktigt är det för mig att få brösten fixade.

Jag är i alla fall jätteglad över att jag ska få bukplastik! Om jag förstod honom rätt så blir operationen av inom 8 månader, så jag siktar på att vara opererad lagom till min 2-års dag, det vore väl ändå en fin present!
Det kommer att bli bukplastik enligt denna konstruktion, med ny navel & allt:

Snitt vid bukplastik Bukmuskulaturen stramas upp med stygn Avlägsnande av överskottshud vid bukplastik


När sjukhusbesöket var över åkte vi till Plantagen och shoppade lite blommor och växter, och efter det blev det ICA Maxi och matshopping. Herregud, jag skulle kunna handla ihjäl mig på den affären. Jag ääälskar att vandra i mataffärer och speciellt av den typen som har hur mycket som helst i sitt utbud.
Efter matshoppingen var vi alla tre hungriga så det blev en tidig middag på Donken, gott men flottigt. Nu ska jag bara smälta detta och googla fram ännu mer information om bukplastik.

Vass 2010, beach 2011? ;)
4 Kommentarer
Therese R från gymnasiet:

Jättestort grattis!!! :) Du ska se att det löser sig med ''boob-frågan'' så småningom.. :)

2010-05-03 | 19:04:40
Anna:

yippie!

2010-05-13 | 11:08:17
URL: http://viktigtbeslut.blogg.se/
Hanna:

Länge sen jag var in här.. GRATTIS till tappade kilo och beviljad bukplastik! :D Måste fråga, har du mycket överflödig hud? Jag är rädd att jag inte kommer bli beviljad men en bedömning blir först vid 2-årskontrollen.. Hur tänker du kring en ev. graviditet, är du rädd att "förstöra" plastiken då? Jag har massa tankar som susar runt i huvudet :P

2010-06-06 | 23:18:00
URL: http://raventear.blogg.se/
Babar:

Blir alltid lika deprimerad när jag läser om folk som fått betalt av landstinget men själv får man hosta upp varenda krona själv. Det är fan inte rättvist, särskilt när det är så stor skillnad mellan kommunerna, hade jag bott i en annan kommun så hade det inte varit några problem men just den jag bor i har satt sina gränser så högt så att jag är tveksam om nån ens kvalar in för en gratis bukplastik.



Kan tilläggas också att jag gått ner 65kg helt på egen hand, alltså inte belastat landstinget med en enda krona. Hatar det här förbannade landet.

2011-03-17 | 18:03:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Vi tog ett gemensamt VIKTigt beslut, att gå ner i vikt för att sedan hålla vikten, men har olika sätt att uppnå målet.

Anna använder sig av ViktVäktarnas program som bas.
Lina genomgick en GBP den 10/2 -09.



Båda har sedan bloggens start 1/1 -08 gjort en viktresa nedåt. Under sommaren -09 blev Anna gravid och fick pausa sin nedåtresa. Under graviditeten gick hon upp 21 kg och efter förlossningen i mars -10 är vikten återigen på väg neråt. Linas vikt tickade stadigt nedåt efter operationen. 11/9 -10 nådde hon sin målvikt, och fokus ligger nu på att hålla vikten. Den 24/11 -10 genomgick Lina en bukplastik.



Vi bloggar om viktens mot - och medgångar, om livet i stort, motion, mat & recept, tankar & känslor.

bloglovin
Start: 1/1 2008
Anna:
BMI:

Start: 1/1 2008
Lina: -72,6 kg (-74,1 kg)
BMI: 23.6 (23.1)