2010-11-18 | 09:12:02

Sömnen, vikten och vikten av sömn

jag visste det ju tidigare, men innan jag fick barn och därmed faktiskt inte kan gå och lägga mig när jag vill, eller måste gå upp mitt i natten ibland flera gånger, som värst en gång i timmen så förstod jag det ändå inte riktigt: hur viktigt det är med sömn. jag visste att jag kan ha ett uselt morgonhumör efter en natt med dålig sömn, men jag visste inte HUR uselt. Sömnen är verkligen superviktig för ens välbefinnande, och vi jobbar på att få mer av den varan här i familjen, men det är svårt. Vi håller som bäst på att öva in nya rutiner kring sovandet och försöker få dottern att somna utan att ammas, vilket hon tar som en presonlig förolämpning, efter 4-5 timmars "nattning" utan annat resultat än att alla tre är helt slut men igen sover så ger jag efter för tuttkraven bara för att få sova, vilket resulterar i att dottern vaknar upprepade gånger under natten och får panik över att tutten och mamman plötsligt är borta och man ligger i spjälsängen mol allena. Har köpt in boken "somna utan gråt" och den metoden verkar jättebra, men jag orkar eller hinner aldrig läsa klart bokjäkeln så det blir varken hackat eller malet med det, men jag har bestämt mig ändå för att ta tag i det, för jag VÄGRAR skrikmetoder som feminutersmetoden, jag skulle själv inte vilja ligga och gråta och skrika mig till sömns och utsätter heller inte min dotter för det, tycker att metoden är elak, speciellt när så små barn inte har någon direkt tidsuppfattning heller, fem minuter kan lika gärna vara 5 timmar. Men det är ju kanske inte så snällt heller att låta dottern somna i famnen ammandes för att sen vakna i sängen och undra vart famnen och tutten tagit vägen. Vi är bestämda på att fixa det här, och vi kommer såklart att göra det, men nu på kvällarna känns det som att vi kommer att hålla på tills dottern fyller 20 minst. Det jag ösnakr mig just nu mest av allt är en hel natts god sömn. Vilket kommer att bli såvrt även av den anledningen att jag har sömnproblem också, "vaknar" men fortsätter att drömma och tror att jag är på ställen där jag inte är osv.

Frågan är hur viktig är sömnen för vikten? Tydligen jätteviktigt enligt MåBra och andra artiklar jag läst förut. Hur ska det då gå för mig? Nu ska jag gå och vila om jag hinner innan dottern vaknar. Hoppas ni har läst det här inlägget, jag har offrat en chans till sömn för det : )
4 Kommentarer
Therese:

Hoppas ni får sova snart, hela familjen!! :) Har tyvärr inget tips att ge, eftersom Elias alltid sovit hela nätter.... Däremot när han varit sjuk så har han vaknat å varit ledsen, han har alltid gillat att bli buren så han somnade snabbt i famnen, de gånger det hände.



Har ni vyssjan lull-tassar till sängen? Vet många som köpt såna och som sagt att de funkar direkt!

2010-11-18 | 13:00:37
Therese:

Hur är det med napp förresten, gillar hon det inte nu heller?

2010-11-18 | 13:01:28
Helle:

Mmm mina jobbarkompisar har också gjort så. Nattat barnet någonstans och flyttat det till sängen alt legat bredvid tills barnet somnat och sedan när barnet vaknat på natten har det fått panik över att dem inte är kvar i samma rum som de somnade i eller mamma är borta.



vyssjan-lull tassar? Detta måste jag genast googla på. Det lät spännande

2010-11-19 | 21:54:57
Anna:

Therese: har inga vyssjan lull-tassar, kanske något att fundera på. nej hon vill fortfarande inte ha napp...eller hon tar nappen vi fick av er, men fattar inte hur hon ska göra med den, nu sist använde hon den som bitring istället, bet på baksidan och gnuggade gummidelen mot tandköttet...och då somnade hon faktiskt men vaknade strax igen. Hur är det med Elias nu föresten, hörde att han skulle få rör...



Helle:Tror att det är ganska vanligt att det blir så, man har ju barnen så mycket hos sig när de är nyfödda och då är det nog lätt att man fortsätter att ha dem nära och så kommer dan då man tycker att de ska kunna somna själva och då har de vant sig vid att somna nära. Det är svårt. Det konstiga är att det har gått bättre i början och sämre nu, vi var noga med att hon skulle sova i sin säng redan från början, och då sov hon ändå ganska bra tycker jag när hon somnat hos oss och sedan blev placerad där. Det blev värre när hon började kunna röra på sig, vända sig till mage, krypa och nu stå.

2010-11-22 | 13:12:48
URL: http://viktigtbeslut.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Vi tog ett gemensamt VIKTigt beslut, att gå ner i vikt för att sedan hålla vikten, men har olika sätt att uppnå målet.

Anna använder sig av ViktVäktarnas program som bas.
Lina genomgick en GBP den 10/2 -09.



Båda har sedan bloggens start 1/1 -08 gjort en viktresa nedåt. Under sommaren -09 blev Anna gravid och fick pausa sin nedåtresa. Under graviditeten gick hon upp 21 kg och efter förlossningen i mars -10 är vikten återigen på väg neråt. Linas vikt tickade stadigt nedåt efter operationen. 11/9 -10 nådde hon sin målvikt, och fokus ligger nu på att hålla vikten. Den 24/11 -10 genomgick Lina en bukplastik.



Vi bloggar om viktens mot - och medgångar, om livet i stort, motion, mat & recept, tankar & känslor.

bloglovin
Start: 1/1 2008
Anna:
BMI:

Start: 1/1 2008
Lina: -72,6 kg (-74,1 kg)
BMI: 23.6 (23.1)