2011-03-03 | 09:32:21

Det är ingen jävla genväg

...att magsäcksoperera sig!
Fan vad trött jag blir. Såg ni Uppdrag granskning igår? (Finns att se på SVT Play!) Hur som helst så var det bl.a. om en kvinna som inte hade tid & ork att banta och valde att göra en gastric sleeve. Hon såg operationen som en "genväg". Och i reportaget som benämns operationen som en "genväg". Det är DET jag blir så arg på.

Det är INGEN jävla genväg! Om det vore en genväg så skulle det väl gå fort både innan, under och efter operationen, eller hur? Hur lång tid har det inte tagit för mig (och alla andra som bor i Dalarna)? Det här är inget beslut man fattar på en söndagskväll, ringer sin läkare på måndagen och på tisdagen är du opererad.

Jag blir irriterad över att dessa operationer utmålas som genvägar i media, för det gör att de som redan har fördomar om dessa operationer får ännu mer fördomar och de som är okunniga om dessa operationer får det förklarat att det här skulle vara något väldigt enkelt och lätt. Det är det inte.
Jag blir också irriterad över att det målas ut som att vi som opererar oss inte orkar banta på vanligt sätt och därmed inte kan ses som duktiga, för vi fuskar ju och tar en genväg medan de som bantar på vanligt sätt är så himla duktiga, för dom kämpar ju minsann.

Jag visste inte ens att dom skulle ta upp en magsäcksopererad i programmet, jag ville titta hur det hade gått för tjejen som valde att förstora brösten i Polen. Torsdagen den 10 mars ska ju Kalla fakta i TV4 också visa ett program om magsäcksoperationer, eller "fetmaoperationer" som dom så fint kallar det. Det lär ju knappast vara vinklat ur en positiv synvinkel då det (som jag förstått det) handlar om personer som fått komplikationer efteråt. Det är givetvis synd om alla dessa personer, jag lider enormt med dem och jag menar inte att man ska vinkla programmet positivit när det finns människor som har fått betala rejält (på alla tänkbara sätt!) för att de har valt att magsäcksoperera sig. Men jag kan tycka att man borde visa det från två synvinklar, eller informera mer och bättre.

Jag antar att jag bara är så jävla trött på att behöva försvara mig och operationen, och varför jag valde att operera mig...
2 Kommentarer
-:

Men... om det inte är en genväg så ser jag inte varför operationen öht var nödvändig? Om du hade lyckats gå ner på egen hand så hade det väl varit ett säkrare alternativ? Uppenbarligen så var det för svårt - och mao ett svårare sätt än viktnedgång genom operation.



Jag har själv gått ner 48kg på egen hand, från dödlig fetma till normalvikt och den vikten har jag då fan inte tappat i samma takt som du som opererad har gjort. Jag läser i din vanliga blogg och det är ömsom tårtrecept och godistester i vart och vartannat inlägg - jag kan garantera dig att mitt kostupplägg inte innehåller sån skit. ALLS. Inget mjukt bröd, pasta, potatis eller ris heller för den delen. Till råga på det tränar jag mellan 1h 45min och 2h 6 dagar i veckan.



Jag är inte emot operationer, jag har en nära anhörig som i skrivande stund väntar på att få en gastric bypass... han hymlar dock inte med att operationen är det enda alternativet som finns kvar för honom då han framförallt inte har tillräckligt med disciplin för att hålla vikten. Han har gått ner tidigare, inte tillräckligt men många kg och varje gång lagt på sig allt och litet till.



Det handlar i slutändan om in- och utkalorier, med disciplin så hade du kunnat gå ner i vikt och hålla den vikten (jag har varit viktstabil i tre år nu, aldrig pendlat mer än 2kg och då i vattenvikt) - nu har du valt att operation som innebär att du måste äta begränsade mängder och dumpar av specifik kost... Jag kan äta hur jag vill men väljer att inte göra det.



Slutligen undrar jag vem som ska erbjuda oss som inte redan kostat samhället en dyr operation hjälp med överskottshud? Eller någon form av stöd öht?

2011-04-14 | 13:00:18
Alva:

Häftig sida! Hur ofta brukar du uppdatera den?

2011-05-07 | 02:10:23
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Vi tog ett gemensamt VIKTigt beslut, att gå ner i vikt för att sedan hålla vikten, men har olika sätt att uppnå målet.

Anna använder sig av ViktVäktarnas program som bas.
Lina genomgick en GBP den 10/2 -09.



Båda har sedan bloggens start 1/1 -08 gjort en viktresa nedåt. Under sommaren -09 blev Anna gravid och fick pausa sin nedåtresa. Under graviditeten gick hon upp 21 kg och efter förlossningen i mars -10 är vikten återigen på väg neråt. Linas vikt tickade stadigt nedåt efter operationen. 11/9 -10 nådde hon sin målvikt, och fokus ligger nu på att hålla vikten. Den 24/11 -10 genomgick Lina en bukplastik.



Vi bloggar om viktens mot - och medgångar, om livet i stort, motion, mat & recept, tankar & känslor.

bloglovin
Start: 1/1 2008
Anna:
BMI:

Start: 1/1 2008
Lina: -72,6 kg (-74,1 kg)
BMI: 23.6 (23.1)