2008-02-13 | 18:55:23

Sug

...ja, cravings alltså!

Det är intressant att se hur kroppen fungerar och vilka signaler den sänder ut.
Som nu, när jag har mens, så vill jag ha kolhydrater - bröd, bröd, bröd, pasta, pasta, pasta. Och choklad. Men mest bröd och pasta.
Innan mensen (vid PMS vill säga) så vill jag ha choklad mest hela dagarna (skulle kunna äta det till frukost, lunch, middag och mellis) och ALLT (nåja, nästan) som är salt; chips, popcorn, cashewnötter, riskakor (såna där med salt eller krydda på) - eller mat som går att salta extra, typ potatisprodukter, eller ja... vilken mat som helst med extra salt på. Det är nästan så att jag kan ta en tesked salt bara för att jag är så saltsugen.
Och allt salt binder ju vätska = jag dricker mycket = sväller upp som en ballong = grinig Karolina. ;)

Det vore ju klart bättre om jag blev sugen på typ... oliver, vilket jag hatar = inget sug. Eller solrosfrön - eftersom det är nyttigt. Eller varför inte knäckebröd? Nyttigare än chips, men godare? Nej. Och definitivt inte roligare.

Däremot har jag börjat snöa in på torkade aprikoser - vilket jag inte alls har gillat tidigare.
Och aprikoser är ju ändå bättre än att smälla i sig en påse smågodis och ha magknip halva natten...

Ni som läser - vilka sug får ni?
6 Kommentarer
Emma:

Ja vid PMS och mens blir jag sugen på chips och choklad oftast. Det är en jobbig tid och SÅ SVÅÅÅÅRT att stå emot. Och det där med kolhydraterna stämmer nog också rätt bra på mig. Blir nog extra sugen nu också då jag undviker dem så mycket jag kan... det är ju lite så att "förbjuden frukt" smakar bäst :P

Men en annan grej som är lite nyttigare är iaf såna där saltade och rostade sojabönor! Smakar som nötter! :)

Usch.. jag är på väg in i min PMS-period nu... jag bävar.... :S

2008-02-13 | 19:18:44
URL: http://twentysomething.webblogg.se
Karolina:

Emma: Kolhydrater är livsfarliga! :(
Tack för tipset om sojabönor - det måste jag kolla upp! :)

2008-02-13 | 20:34:43
URL: http://viktigtbeslut.blogg.se
M.:

Ta't lugnt med aprikoserna bara, man kan få magknip av dom med! ;) Sen får man springa på toa i ett kör.. hua!

Mm, saltade bönor är matigt och mumsigt, har bara provat en gång, vet inte riktigt var man får tag på dem? oj, nu blev jag sugen.. mm.. *bönlöver* :P

2008-02-13 | 23:09:30
Karolina:

M: Hmm... jag har inte märkt något av aprikoserna än, att dom skulle ha den effekten.
Men då ska jag tänka på det i fortsättningen!
Ja, dom där sojabönorna måste jag kolla upp. :)

2008-02-14 | 07:36:58
URL: http://viktigtbeslut.blogg.se
Emma:

Sojabönorna brukar finnas vid naturgodiset tror jag, eller längst fram i kassan ibland, iaf på Hemköp ;)

2008-02-14 | 08:48:22
URL: http://twentysomething.webblogg.se
Karolina:

Emma: Jag ska till Willys idag, ska komma ihåg att spana bland deras naturgodisavdelning! :D

2008-02-14 | 13:29:04
URL: http://viktigtbeslut.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Vi tog ett gemensamt VIKTigt beslut, att gå ner i vikt för att sedan hålla vikten, men har olika sätt att uppnå målet.

Anna använder sig av ViktVäktarnas program som bas.
Lina genomgick en GBP den 10/2 -09.



Båda har sedan bloggens start 1/1 -08 gjort en viktresa nedåt. Under sommaren -09 blev Anna gravid och fick pausa sin nedåtresa. Under graviditeten gick hon upp 21 kg och efter förlossningen i mars -10 är vikten återigen på väg neråt. Linas vikt tickade stadigt nedåt efter operationen. 11/9 -10 nådde hon sin målvikt, och fokus ligger nu på att hålla vikten. Den 24/11 -10 genomgick Lina en bukplastik.



Vi bloggar om viktens mot - och medgångar, om livet i stort, motion, mat & recept, tankar & känslor.

bloglovin
Start: 1/1 2008
Anna:
BMI:

Start: 1/1 2008
Lina: -72,6 kg (-74,1 kg)
BMI: 23.6 (23.1)