2008-10-10 | 23:09:59

Tips på god choklad!

Det är väl knappast en hemlighet att jag älskar choklad?
Och är det något jag älskar så är det mörk choklad! Fördelen med mörk choklad är att chokladsmaken är kraftigare (= mer bestående) och att man inte kan svulla i sig en hel chokladkaka på direkten som med en mjölkchokladkaka...
Allra godast är äkta chokladpraliner- och tryfflar från t.ex. Chokladfabriken - men hur ofta har man råd att köpa riktigt lyxig choklad? Jag har även köpt kakao från dem som är helt otroligt bra och god! Så får/har ni vägarna förbi - passa på att unna er några praliner och lyxig cacao!
Och så kan jag erkänna att jag gjort en del felköp när det gäller choklad, både vit som ljus och mörk. Har smakat några riktigt äckliga bottennapp från t.ex. Lidl. Marabous mörka choklad är också otäck, men funkar kalas till bakning däremot.

Jag listar mina favoriter, dock inte i rangordning:



Marabou Premium Dark Mint
Som jag älskar denna! Lagom bitter mörk choklad med mintcrisp... sjukt god! Synd bara att den är på snåla 30g - det blir ganska dyrt i längden att köpa denna. Önskar att den fanns i större förpackning. Men å andra sidan är det kanske en fördel att den är liten eftersom den är försvinnande god...



Marabou Premium Dark Milk
Även denna är sjukt god! Men den är ju mer mjölkchoklad än mörk choklad kanske... Den känns lite lyxigare än deras rena mjölkchoklad och femtusen gånger godare. Har du inte provat den så gör det!



Lindt Excellence 70%
Riktigt, riktigt god mörk choklad. Ska man äta god mörk choklad ska den ju helst vara över 70% men jag tycker att denna är perfekt och inte lika "träig" som många andra chokladsorter är. En del lämnar en riktigt sur eftersmak och det gillar jag inte. Den här är även väldigt bra att använda när man bakar och gör desserter!



Lindt Excellence Chili
Det är kanske ingen hemlighet att jag gillar kryddstarkt heller? Så kombon kryddstarkt + mörk choklad = jag är kär! Den ger förvisso en lite stickande, brännande känsla i munnen men det är inget som stör mig. Jag tycker att denna är beroendeframkallande men smaken är som baken!

Vad gillar ni andra i (mörk) chokladväg?
7 Kommentarer
Emma:

Gillar också Dark Mint, köpte en sån liten igår.. hihi. Men så har jag upptäckt Marabou premium med pistage också... så den är min nya favvo nu!



Tyvärr kan jag lätt svulla en stor mörk om jag väl sätter igång... så därför håller jag mig till de små nu! Helst ska man väl inte äta alls men :P

2008-10-11 | 10:15:18
URL: http://twentysomething.webblogg.se/
Lina:

Emma: Ja, det är ju inga problem egentligen att göra det... men för mig är svårare har jag märkt. En fördel, haha!

Jag är inte så förtjust i pistage, men ska nog spana in den ändå - man kan ju vidga sina vyer lite! :D

2008-10-11 | 10:17:51
URL: http://linasliv.blogg.se/
m:

Jag åt en stor kaka mörk choklad i går, meningen var att jag skulle äta två rutor, men hela gick i.. fyfan vad jag mådde dåligt sen, helt skakig och illamående. Jag lär mig aldrig! Det är nog bara att acceptera att jag inte klarar av söta saker ens om det är lägre GI, så jag får nog hålla mig i från det där. Eller köpa en LIIIITEN förpackning när jag bara MÅSTE, synd att de inte verkar finnas överallt.. Det här var iaf Lindts på 75, men har för mig att det finns en med 85% också som jag gillar bättre. Lite torrare men godare. Är det också Lindt eller tänker jag på nån annan nu? Har sett att det finns med 99% och undrar om den ens är ätbar, skulle vilja prova nån gång iaf. Håller med om att marabous mörka är skit, blä och usch.

Aldrig provat chili-choklad, kan det verkligen smaka bra? Är den stark?

2008-10-11 | 12:20:25
m:

Var har Anna tagit vägen förresten, ser henne inte här och inte på forumet..? :/

2008-10-11 | 12:25:19
Lina:

m: Hehe, men vi har alla gjort så! Det är bara att lära sig i efterhand! ;)

Det är Lindt du tänker på, om jag inte minns fel så har dom en som är på 99% - har själv inte provat men man blir ju lite nyfiken. Har dock svårt för att tro att den är ätbar...? Kanske i yttepyttebitar åt gången?



Den starka med chili är god! Jag gillar den - den ger ju inte en rättvis smak av chilin men det blir som en stark smak och stark eftersmak. :)



Ang. Anna så har hon haft lite vid sidan om att ta hand om + att hon varit på semester men hon kommer tillbaka! :)

2008-10-11 | 18:51:18
URL: http://linasliv.blogg.se/
Cecilia:

Jag hatade mörk choklad förut, åt hellre ingen alls än mörk, men nu har jag börjat vänja mig, tur nog.

2008-10-16 | 14:19:20
URL: http://heartsick.blogg.se/
Anna:

Cecilai: jag hatade också mörk choklad. Sen vet jag inte vad som hände, men nu föredrar jag mörk choklad.



M: kul att vara efterfrågad :D jag har inte mått så bra och haft mycket att göra vilket har gjort att jag inte orkat engagera mig så mycket, men nu är jag tillbaka! jag kan också (tyvärr) äta en hel kaka mörk choklad, men det är lättare att bli nöjd med en liten kaka mörk än en liten kaka "vanlig" tycker jag.

2008-10-24 | 11:15:31
URL: http://viktigtbeslut.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Vi tog ett gemensamt VIKTigt beslut, att gå ner i vikt för att sedan hålla vikten, men har olika sätt att uppnå målet.

Anna använder sig av ViktVäktarnas program som bas.
Lina genomgick en GBP den 10/2 -09.



Båda har sedan bloggens start 1/1 -08 gjort en viktresa nedåt. Under sommaren -09 blev Anna gravid och fick pausa sin nedåtresa. Under graviditeten gick hon upp 21 kg och efter förlossningen i mars -10 är vikten återigen på väg neråt. Linas vikt tickade stadigt nedåt efter operationen. 11/9 -10 nådde hon sin målvikt, och fokus ligger nu på att hålla vikten. Den 24/11 -10 genomgick Lina en bukplastik.



Vi bloggar om viktens mot - och medgångar, om livet i stort, motion, mat & recept, tankar & känslor.

bloglovin
Start: 1/1 2008
Anna:
BMI:

Start: 1/1 2008
Lina: -72,6 kg (-74,1 kg)
BMI: 23.6 (23.1)