2009-04-07 | 17:11:20

Äta som vanligt igen

ner40 kg har skrivit ett så bra inlägg om det här med att börja äta som vanligt igen efter en viktminskning att jag blev inspirerad att skriva ett eget. hon hade fått tips om LCHF (?) istället för viktväktarna av en tjeje som prövat båda "metoderna" och gått upp efter viktväktarperioden när hon började äta "som vanligt igen", men tyckte att LCHF passade henne bättre då hon inte blev sötsugen längre. ner40kg svarade att viktväktarna är det som passar henne och att olika metoder nog passar olika människor och att hon inte ser "börja äta som vanligt" som något alternativ efter viktnedgången. och i sitt inlägg fick hon med så mycket som jag ofta tänker på och helt håller med om.

1. Olika sätt att äta passar olika människor. GI,LCHF, viktväktarna, pulver, gastric bypass...det finns massor av olika metoder för att gå ner i vikt, och de bästa är ju de som gör att man går ner i vikt och mår bra under tiden. jag tror att det är individuellt hur detta ska gå till. kroppen behöver olika saker för att må bra, vi är alla olika och känsliga för olika saker och då är det bäst att pröva sig fram till det som passar en själv, så länge man ger kroppen näring och det den behöver.

2. även om viktminskning är målet, så finns det väl inte särskilt många som vill bli tjocka igen efter en viktnedgång, därför måste man fundera över hur man kan behålla den nya vikten, och jag tror att man är klok om man tänker på det redan under tiden man går ner i vikt.

3. Det finns inget "börja äta som vanligt igen" om man vill behålla sin nya vikt, därför tror jag att det är jättebra om man istället för att använda en metod för att gå ner i vikt, använder en metod för att ändra sin livsstil permanent.

3 Kommentarer
Emmas Form - vägen mot en mer vältränad kropp:

Nej äta "som vanligt" existerar inte för mig

2009-04-07 | 22:59:32
URL: http://emmasform.blogg.se/
Lina:

Jag äter som jag ska nu, så nej, det existerar inte för mig heller.

2009-04-08 | 06:02:53
URL: http://linasliv.blogg.se/
Jenny:

Härligt och tänkvärt!

För mig har "äta som vanligt" blivit att följa viktväktarnas jämnviktsprogram. Jag avser att göra det resten av livet.

Här blir vanligt, det samma som "normalt" (japp ett luddigt begrepp.

Men att gå tillbaka att äta som jag gjorde innan. Det vill jag verkligen inte. För då åt jag fel, och av fel anledning.

Nu äter jag (för det mesta) rätt, och av anledningen att jag är hungrig.

2009-04-08 | 10:57:05
URL: http://www.krakelsprakel.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Vi tog ett gemensamt VIKTigt beslut, att gå ner i vikt för att sedan hålla vikten, men har olika sätt att uppnå målet.

Anna använder sig av ViktVäktarnas program som bas.
Lina genomgick en GBP den 10/2 -09.



Båda har sedan bloggens start 1/1 -08 gjort en viktresa nedåt. Under sommaren -09 blev Anna gravid och fick pausa sin nedåtresa. Under graviditeten gick hon upp 21 kg och efter förlossningen i mars -10 är vikten återigen på väg neråt. Linas vikt tickade stadigt nedåt efter operationen. 11/9 -10 nådde hon sin målvikt, och fokus ligger nu på att hålla vikten. Den 24/11 -10 genomgick Lina en bukplastik.



Vi bloggar om viktens mot - och medgångar, om livet i stort, motion, mat & recept, tankar & känslor.

bloglovin
Start: 1/1 2008
Anna:
BMI:

Start: 1/1 2008
Lina: -72,6 kg (-74,1 kg)
BMI: 23.6 (23.1)