2010-12-28 | 12:00:44

Tanka ljus eller tänker i allafall på det

Hade tänkt att gå ut innan lunch, men dottern somnade under påklädningen så jag la henne i sängen istället, får hoppas att jag hinner ut sen istället medans det är ljust ute, hon hann få på sig allt utom overålen. Börjar få lite ljuspanik nu, var ju inne stora delar av sommaren för att det var så varmt, har varit inne mycket nu under vuntern på¨grund av sjukdom och sen av kylan och jag vet hur et blir i vår om jag inte får ljus, då kommer jag me största sannolikhet att bli depprimerad och det vill jag såklart inne, men det är inte så lätt när man aldrig kan få gå ut. Tror att jag har lyckats sluta amma nu i allafall (har inte ammat alls i natt eller idag, men igår och natten till igår) så nu kan jag börja med mina kostillskott igen snart, då kommer ju pms.en att stabiliseras också så då kommer kag att må mycket bättre. Äter så mycket fisk jag kan får d-vitaminet och omgea-3ns skull, det har nog räddat mig många gånger, men längtar efter mitt mirakelmedel bidrottningele och mitt kalktillskott. Funderar återigen (som varje vinter) på att köpa en ljusterapilampa, men de är så dyra och jag är så osäker på om de fungerar, det bästa är ju att komma ut och få ljuset på naturlig väg men det är inte så lätt, jag kan ju inte gärna dra ut dottern på långpromenad när det är 20 minus och blåser och maken går ju till jobbet när det är mörkt och kommer hem när det är mörkt så jag kan ju inte gå ut utan dottern på vardagarna heller. Ibland känns det som att jag/vi har svårt att få till en vanlig vardag här, känns som att alla andra gör så mycket mer saker på dagarna, jag fattar inte hur de hinner och orkar...men de kanske har hjälp? eller får sova på nätterna? eller har barn som är mer stillsamma? eller så är det bara jag som tror att de hinner mer? Hur det än är så får jag väl gilla läget och ta saker som de kommer, barndomen är en kort tid i en människas liv, snart är dottern stor och vill inte umgås med gamla mamma så jag täker njuta av alla sekuner jag får med henne!!!!!
6 Kommentarer
Therese:

Nog kan du gå ut fast det är kallt ute. Det ska bli varmare nu i några dagar sägs det. Hon har det varmt därinne i vagnen och med alla kläder. Smörj in ansiktet dock, så hon inte förfryser kinderna och hakan.



Tänk alla uppe i lappland så kallt de har men går ut iaf.. Blåser det så är det bara att vända på vagnen, och dra den istället för att skjuta.



Problemen lösta! ;)

2010-12-28 | 21:15:57
Anna:

bvc sa att man inte skulle gå ut med dem i sittvagn nu när det är så kallt utan att vi skulle ha liggvagnen i så fall, men hon vägrar ju att ligga i liggvagn. Att de inte tål att andas in den kalla luften. Att hon ligger i sittvagnen med ryggstödet nedfällt och sufletten uppe och har åkpåse dög tydligen inte, så jag har knappt vågat gå ut alls här i vinter : ( Vad smörjer u ansiktet med? jag får se hur kallt det blir här idag, vis kulle få minus 17 till minus 21 enligt beräknat idag så då är jag nog inte så sugen på att vara utse särskilt länge själv, men en liten stund skulle vara toppen att få lite frisk luft på.

2010-12-29 | 07:53:57
URL: http://viktigtbeslut.blogg.se/
Anna:

såg nu att det bara ska vara minus 8 här på dan idag så idag så blir det nog en rejäl promenad!!! :D

2010-12-29 | 08:43:53
URL: http://viktigtbeslut.blogg.se/
Therese:

Det har varken jag eller V hört talas om. Här på BVC säger de att det är alltid bra för de små att vara ute, oavsett väder! Självklart ska man klä dom därefter men att säga att de inte får gå ut är ju knäppt! Undrar om de säger så till folk uppe i Norrland som har sån här väder typ 6 månader/år....



Näe, ut och gå med er! :) Låter nästan som ett skämt för ''dumma nyblivna mammor, som går på allt''... ;)



Jag har denna till Elias

http://www.familjeapoteket.se/web/Barn_och_bebis/Weleda_Calendula_Wind___Weather_Cream-6542.aspx

2010-12-29 | 19:45:18
Anna:

konstigt att de säger så olika, hon var väldigt bestämd, å andra sidan så förespråkar de 5 minutersmetoden också, något jag inte alls tycker om och vägrar lyssna på de råden så jag får väl ta fram Anna-förnuftet gällande detta också...

2010-12-30 | 11:17:15
URL: http://viktigtbeslut.blogg.se/
Therese:

Gå på din (och Jonas) egen känsla.. Men med tanke på förra vintern och denna, och säkert någon mer vinter framöver så borde ju BVC hos er fundera på om man verkligen ska råda folk att sitta inne i flera månader... ;)

2010-12-30 | 14:55:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Vi tog ett gemensamt VIKTigt beslut, att gå ner i vikt för att sedan hålla vikten, men har olika sätt att uppnå målet.

Anna använder sig av ViktVäktarnas program som bas.
Lina genomgick en GBP den 10/2 -09.



Båda har sedan bloggens start 1/1 -08 gjort en viktresa nedåt. Under sommaren -09 blev Anna gravid och fick pausa sin nedåtresa. Under graviditeten gick hon upp 21 kg och efter förlossningen i mars -10 är vikten återigen på väg neråt. Linas vikt tickade stadigt nedåt efter operationen. 11/9 -10 nådde hon sin målvikt, och fokus ligger nu på att hålla vikten. Den 24/11 -10 genomgick Lina en bukplastik.



Vi bloggar om viktens mot - och medgångar, om livet i stort, motion, mat & recept, tankar & känslor.

bloglovin
Start: 1/1 2008
Anna:
BMI:

Start: 1/1 2008
Lina: -72,6 kg (-74,1 kg)
BMI: 23.6 (23.1)