2008-01-14 | 16:41:00

Det lilla extra

Som flitig träningstidningsläsare har jag snappat upp att man förutom att äta mindra och mer hälsosamt och röra på sig för att gå ner i vikt, även ska kunna påverka sin förbränning med olika knep. Det skulle vara intressant att under någonmålperiod pröva något eller några av de knepen.

Följande har jag funnit i tidningen iForm nr 10/2004


Öka förbränningen genom att:


Varje dag:

  • Äta 130 g protein, det motsvarar 200 g skinsnitzel, 100g kyckling, 3 dl mjölk, 100 g keso eller 100 g konserverad mackrill. Vinst 840 kcal/vecka
  • Äta 30-35 g fibrer per dag, det är ca 100 g rågbröd, 100 g bönor eller 600 g grönsaker. Vinst 140 kcal/vecka
  • Dricka 0,5 liter kallt vatten extra per dag. Vinst 165 kcal/vecka
  • Ersätta ca 20 g fett (ex.smöret på brödet) med 45 g kolhyderat (2 frukter) varje dag. Vinst 70 kcal/vecka

2 dagar i veckan:

  • Dricka 4 koppar kaffe eller 2 glas cocacola-light. Vinst 160 kcal/vecka
  • Byta ut läsk mot ett par glas rödvin fredagar och lördagar. Vinst 20 kcal/vecka
  • Styrketräna 1 timme. Vinst på en gång: 700 kcal per vecka. På längre sikt efter att ha ökat muskelmassan ca 5 kg dessutom 450 kcal/vecka.

3 dagar i veckan:

  • Dricka 5 koppar grönt te, vinst 240 kcal/vecka
  • Krydda maten med så mycket chili man kan. Vinst: 90 kcal /vecka
  • Powerwalk i raskt tempo 30 minuter. Vinst 450 kcal/vecka

jag är osäker på hur mycket vatten det ska bli per dag om man dricker 0,5 liter "extra" är det utröver rekomenderad dagsranson eller extra som i mer än man dricker nu? och sen tycker jag väl inte att fett på brödet kan ersättas med frukt då det är två helt olika kategorier. och så vet vi ju att fyra koppar kaffe på en dag för mig skulle få mig att vara tvungen att gå tre varv runt jorden för att kunna sova :D men många av råden är ju bra och fullt möjliga att genomföra., faktuum är ju att vissa av dem gör man ju redan, så varför inte öka ut lite med några nya vanor? jag får fundera på det.

Jag har även någon gång i min ungdom hört att tugummituggande ska öka kroppens kaloriförbrukning med 12 kcal i timmen. om det stämmer eller inte vet jag inte.

Något jag däremot inte tror är bra för kroppen är en massa kostillskott som säger sig öka förbränningen, mycket av det ät nog rent skitsnack, tror i allafall jag.

0 Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Vi tog ett gemensamt VIKTigt beslut, att gå ner i vikt för att sedan hålla vikten, men har olika sätt att uppnå målet.

Anna använder sig av ViktVäktarnas program som bas.
Lina genomgick en GBP den 10/2 -09.



Båda har sedan bloggens start 1/1 -08 gjort en viktresa nedåt. Under sommaren -09 blev Anna gravid och fick pausa sin nedåtresa. Under graviditeten gick hon upp 21 kg och efter förlossningen i mars -10 är vikten återigen på väg neråt. Linas vikt tickade stadigt nedåt efter operationen. 11/9 -10 nådde hon sin målvikt, och fokus ligger nu på att hålla vikten. Den 24/11 -10 genomgick Lina en bukplastik.



Vi bloggar om viktens mot - och medgångar, om livet i stort, motion, mat & recept, tankar & känslor.

bloglovin
Start: 1/1 2008
Anna:
BMI:

Start: 1/1 2008
Lina: -72,6 kg (-74,1 kg)
BMI: 23.6 (23.1)