2008-01-02 | 12:16:52

Presentation av Karolina

KarolinaDet här är då jag och lite av min historia:
Jag är 25 år, studerande (Komvux) och bosatt i Avesta.

Målet för mig med den här bloggen är att jag ska gå ner i vikt. Jag har funderat kring hur många kilon exakt och delmål, så låt oss säga 3 kg till 4:e juni. Då har jag 5 månader på mig att tappa 3 kg. Allt utöver 3 kg ser jag som en bonus.

Det kanske låter lite med 3 kg för någon av er som läser, men för mig är det en merit att bara gå ner ett 0,5 kg. Med en lång vikthistoria och erfarenheter av att inte kunna gå ner snabbt i vikt, så vet jag hur kämpigt det är att tappa kilon. Här är det inget som "rasar" och jag kommer inte att bli "smal till Midsommar". (Ni läser väl Aftonbladet och Expressen?)


Jag har varit överviktig sen barnsben och min vikt eskalerade rejält efter gymnasiet p.g.a. vissa omständigheter.

Efter många misslyckade bantningsförsök lyckades jag med hjälp av Reductil och ViktVäktarna gå ner sammanlagt 13 kg under hösten/vintern 2005. Medicinen slutade sen att ge effekt och efter ett par månader eskalerade vikten ännu en gång; jag gick upp allt jag gått ner och gick upp lite till på det. Alla jojobantare nickar nu samtidigt...


2006 nådde jag "botten" med min vikt och kände att det får vara nog. Jag orkar inte vara fet längre och framförallt; jag vill inte vara fet längre. Jag trivs inte med mig själv och jag trivs inte med min kropp. Jag vill dra det så långt att jag påstår att jag känner mig instängd i en fatsuit.

Därför uppsökte jag min läkare i december 2006 och krävde (jo, jag krävde!) en remiss till kirurgen i Falun för att få göra en gastric by-pass. Sagt och gjort, remissen skickades och jag gjorde mig beredd på en lång väntan för att få komma på informationsmöte. 15 månaders kö blev 12 månaders kö och i början av december 2007 åkte jag upp till Falun och gick på informationsmötet.

Det som händer nu är att jag måste visa under ca 6 (+-) månader en nedåtgående viktkurva genom att väga mig hos en distriktssköterska varje månad. Inga exakt antal kilo, utan en nedåtgående viktkurva.

Därav denna blogg - denna utmaning, tillsammans med Anna.


Anledningen till att jag väljer att göra en operation är för att jag redan har testat allt, nåja, nästan i alla fall. Dieter hit och dit, pulver, tabletter, hälsokost, medicin från läkare, dietist, ViktVäktarna och det klassiska sättet "bra mat och motion". Det enda som gav effekt var som jag skrev tidigare; Reductil + ViktVäktarna.


Jag vet inte om jag kommer att gå ner i vikt nu, när jag inte har något "hjälpmedel" i form av medicin, men jag kommer att försöka och jag kommer att göra mitt bästa.


Jag kommer att blogga om allt vad viktminskning innebär och jag hoppas att du/ni vill följa oss, ge oss pepp, styrka, kloka ord och värme längs vägen!


/K.

0 Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Vi tog ett gemensamt VIKTigt beslut, att gå ner i vikt för att sedan hålla vikten, men har olika sätt att uppnå målet.

Anna använder sig av ViktVäktarnas program som bas.
Lina genomgick en GBP den 10/2 -09.



Båda har sedan bloggens start 1/1 -08 gjort en viktresa nedåt. Under sommaren -09 blev Anna gravid och fick pausa sin nedåtresa. Under graviditeten gick hon upp 21 kg och efter förlossningen i mars -10 är vikten återigen på väg neråt. Linas vikt tickade stadigt nedåt efter operationen. 11/9 -10 nådde hon sin målvikt, och fokus ligger nu på att hålla vikten. Den 24/11 -10 genomgick Lina en bukplastik.



Vi bloggar om viktens mot - och medgångar, om livet i stort, motion, mat & recept, tankar & känslor.

bloglovin
Start: 1/1 2008
Anna:
BMI:

Start: 1/1 2008
Lina: -72,6 kg (-74,1 kg)
BMI: 23.6 (23.1)