2008-01-07 | 15:01:10

Tallriksmodeller

Jag letade idag efter en lämplig bild att förklara tallriksmodellen med här på bloggen, och då påmindes jag om att det faktiskt finns flera olika tallriksmodeller där proportionerna mellan delarna är olika beroende på vad man vill uppnå med maten. Jag fortsatte då att leta lite och i länklistan finns nu tre länkar till olika sidor med beskrivningar av tallriksmodeller. Livsmedelsverket har väl den klassiska, den som man fick titta på i skolan, Hälsomålet och lantmännen presenterar flera olika förslag. Lantmännen har en beskrivning på olika grupper (med kriterier på hur pass krävande ens vardag är)och utifrån vilken grupp man tillhör väljer man sin tallriksmodell. Hälsomålets tallriksmodeller presenteras utifrån om man vill gå ner i vikt eller hålla vikten, om man tränar eller idrottar.


När jag talar om tallriksmodellen för min del kan man nog säga att jag håller mig till den tallriksmodell som hos lantmännen kallas för sommarlata/lågenergiförbrukaren och hos hälsomålet för minska-i-vikt modellen. Som mitt liv ser ut nu så pluggar jag och sitter då till största delen hemma framför datorn och tränar mycket lite och då passar denna modell mig. när jag jobbar å andra sidan, då står och går jag i stort sett 8 timmar om dagen. Detta sker inte så ofta nu då det är vinter (jag städar på en camping), men framåt våren och framförallt under högsäsongen som börjar i juni och slutar i augusti är jag fru Svettas-floder och jobbar massor, då kanske det finns skäl att modifiera min tallriksmodell något? Ja det får jag ju fundera på då. Men som det är nu ser som sagt min tallriksmodell ut såhär: 1/2 tallriken grönsaker, 1/4 potatis/pasta/ris/matvete eller liknande och 1/4 kött/fisk/ägg/veg alternativ. Det är vad jag försöker hålla mig till, sen blir det ju ibland annorlunda beroende på vad man äter.

1 Kommentarer
Karolina:

Just Hälsomålet är en sida jag har besökt ett antal gånger. Kom i kontakt med den sidan via Finsam.
Bra sida och bra med fler användbara länkar! :)

Förresten har jag köpt matvete - så nu ska jag bara hitta något bra, enkelt och gott (?) recept! :D

2008-01-07 | 16:52:40
URL: http://viktigtbeslut.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Vi tog ett gemensamt VIKTigt beslut, att gå ner i vikt för att sedan hålla vikten, men har olika sätt att uppnå målet.

Anna använder sig av ViktVäktarnas program som bas.
Lina genomgick en GBP den 10/2 -09.



Båda har sedan bloggens start 1/1 -08 gjort en viktresa nedåt. Under sommaren -09 blev Anna gravid och fick pausa sin nedåtresa. Under graviditeten gick hon upp 21 kg och efter förlossningen i mars -10 är vikten återigen på väg neråt. Linas vikt tickade stadigt nedåt efter operationen. 11/9 -10 nådde hon sin målvikt, och fokus ligger nu på att hålla vikten. Den 24/11 -10 genomgick Lina en bukplastik.



Vi bloggar om viktens mot - och medgångar, om livet i stort, motion, mat & recept, tankar & känslor.

bloglovin
Start: 1/1 2008
Anna:
BMI:

Start: 1/1 2008
Lina: -72,6 kg (-74,1 kg)
BMI: 23.6 (23.1)