2008-11-18 | 13:34:57

Glasögonorm

Snart ska jag sticka iväg ner på stan och gå till en optiker för första gången sen... ja när kan det ha varit...2004????
Där ska jag göra en linsundersökning och skafa nya glasögon också. Sen mina glasögon gick sönder för andra gången (gick av mitt itu första gången, lagade dem för 500 kr vilket var mer än bågen kostade när jag köpte dem) så gav jag upp och började ha linser på heltid. Inte så bra för ögonen säkert och inte för plånboken heller, eftersom att jag använder endagslinser. Vill kunna ha glasögon hemma och linser ute, på jobb, när jag tränar... kunna sätta på mig glasögonen på morgonen och se direkt, inte bara fumla halvblind in i badrummet. Kunna titta på tv om jag upptäcker att det är något jag vill se när jag redan tagit av mig linserna och är på väg att gå och lägga mig. Men jag hatar verkligen att ha glasögon annars, har alltid kännt mig instängd bakom glasögon, vilket gjorde att jag fick linser när jag var 16 av mamma, eftersom jag inte använde mina glasögon, hade hellre boken i ansiktet när jag läste i skolan. vet att jag fått sämre syn, har fått svårt att läsa skyltar och har ofta ont i huvudet och blir så trött när jag pluggar. Men nu har jag fått ändan ur vagnen och bokat tid, så idag ska jag dit, bli åtskilliga tusenlappar fattigare och få mycket bättre livskvalitet. Det värsta (förutom att betala) är att välja hur de ska se ut, jag är allergisk mot mig själv i glasögon som syns mycket, vill ha såna som knappt märks, tycker att jag ser ut som när jag var 8 år annars (hade stora rosa glasögon, testade dem hemma hos mamma en dag och de var till och med stor apå mig nu som vuxen), men folk verkar tycka att jag passar i mer "synliga" bågar. men det går bara inte. håll tummarna för att jag hittar några att trivas i, även om jag mest tänker ha dem hemma så vill jag ju kunna visa mig utanför dörren också med bibehållen självkänsla.

Nästa grej jag behöver göra är att boka tid hos tandläkaren, har inte varit där sen jag gick ut gymnasiet...2001. och så har jag sparat på mig en hel del olika krämpor jag skulle behöva ta upp med en läkare...ska beställa tid för det också...de komemr att tro att jag är hypokondriker eller nåt, men jag går ju så sällan jag kan till doktorn, och då bara akut, så det blir en del saker som aldrig tagits upp.

jag måste börja tänka mer på min hälsa. min ambition är ju att leva tills jag blir 125 år, och då måste man ju ta hand om sig. 99 år kvar tills jag sitter där med facit och har lyckats! min man har jag tvingat till att lova att han i så fall ska leva tills han är 130 år. han är 4 år äldre än mig, men att lämna in vid 129 känns ju löjligt, så han får överleva mig med ett år.
0 Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Vi tog ett gemensamt VIKTigt beslut, att gå ner i vikt för att sedan hålla vikten, men har olika sätt att uppnå målet.

Anna använder sig av ViktVäktarnas program som bas.
Lina genomgick en GBP den 10/2 -09.



Båda har sedan bloggens start 1/1 -08 gjort en viktresa nedåt. Under sommaren -09 blev Anna gravid och fick pausa sin nedåtresa. Under graviditeten gick hon upp 21 kg och efter förlossningen i mars -10 är vikten återigen på väg neråt. Linas vikt tickade stadigt nedåt efter operationen. 11/9 -10 nådde hon sin målvikt, och fokus ligger nu på att hålla vikten. Den 24/11 -10 genomgick Lina en bukplastik.



Vi bloggar om viktens mot - och medgångar, om livet i stort, motion, mat & recept, tankar & känslor.

bloglovin
Start: 1/1 2008
Anna:
BMI:

Start: 1/1 2008
Lina: -72,6 kg (-74,1 kg)
BMI: 23.6 (23.1)