2009-03-16 | 10:43:37

Gastric bypass = fusk?

En sak Lina och jag pratade om var synen på operationen som vissa människor har, att vissa på något sätt tycker att det är fusk med operationen. jag har tänkt mycket på det där sen jag åkte från Lina, på hur ofuskigt det är med operation. Lina har inte valtr någon genväg ju, hon har efter moget övervägande valt en svår väg. Först fick hon gå till läkare för att få remiss, sen fick hon vänta ett år på att bli godkänd, sen var hon tvungen att bevisa under ett år att hon kan gå ner i vikt och under året väga sig hos en sköterska och visa på en nedåtgående viktkurva, sen blev hon inlagd på sjukhus (en bar bit hemifrån), sövd, uppskuren och sydd i, sen fick hon ligga kvar på sjukhuset i flera dagar innan hon fick åka hem med sitt ärr och ett helt nytt matliv där hon INTE kan fuska alls, för gör hon det så blir hon jättesjuk antagligen. Lina går visserligen ner i vikt, men hon kan inte ta en paus från det så som exempelvis jag kan göra om jag vill. Hon kan inte hoppa över mål, hon MÅSTE äta och dricka sakta, hon måste se till att få i sig alla näringsämnen hon behöver. Lina kan inter ta en frossarhelg och möla i sig chips om hon känner för det, hon kan inte låta det gå för lång tid mellan mål, hon måste ha i sig en viss mängd vatten, men får inte dricka de fort utan i pytteomgångar....

Anna
10 Kommentarer
Lina:

Tack för inlägget! :)

Jag tror verkligen att det är så, att många tycker att jag fuskar och tar en enkel väg ur fetman. Att jag inte är sund eftersom jag äter SÅ lite och för att magsäcken rymmer yttepyttelite.



Jag ska själv skriva ett inlägg om det här längre fram men det är jättebra att det tas upp. Och jag tror att många har fördomar om operationen - kanske för att dom inte vet så mycket om vad det egentligen innebär och vad man egentligen måste göra för att få en operation?



2009-03-16 | 14:50:53
URL: http://linasliv.blogg.se/
Cecilia:

Jag tror att det kan vara så att många kan känna en bitterhet över att de själva inte får tillgång till denna operation trots att de skulle behöva men i så fall måste betala allt själv, för det är ju inget billigt ingrepp. För det skall jag erkänna att jag är (bitter), helt klart. Nu tillhör jag ju inte längre gruppen som skulle få den godkänd då jag redan bantat sönder kroppen, men jag gjorde då jag vägde som mest. Då var det min högsta önskan, men det var ingenting man såg allvarligt på. Tror det är fler som ser de få som beviljas en som lyckligt lottade, och därmed kan de känna att det är fusk/orättvist att de inte fick samma chans.

2009-03-16 | 21:38:08
URL: http://heartsick.blogg.se/
Ner40kg:

Jag tycker INTE att det är fusk, för oavsett hur man än gör för att gå ner i vikt är man tvungen att göra en skillnad i sitt liv. Snarare skulle jag säga att en operation är svårare. Visserligen är ju magen "fixad", men sitt sätt att leva måste man ändå, och måste därför vara hårdare. Någon med en sådan operation KAN INTE vräka i sig glass, kakor eller allmänt fel mat. Jag tycker att en person som dig, som gått igen en sådan här motion, ska ha beröm för att du klarar av att hålla dig till den mat du ska äta! Det finns folk som slarvat bort chansen de fått genom en sånhär operation genom att äta fel, och då blivit sjuka och operationen inte alls gett vad man ville. Oavsett hur man än gör - man gör det som passar en själv bäst, det är upp till var och en, och man gör sitt bästa! Så, inget fusk - hellre beröm :)



Dock måste jag fråga, av ren nyfikenhet. Om du nu gick ner i vikt under ett års tid - varför valde du inte att fortsätta "den naturliga" vägen, om det fungerade? Bara nyfiken :)

2009-03-16 | 21:47:00
URL: http://ner40kg.blogg.se/
Ner40kg:

Kommentaren till Lina, alltså! :)

2009-03-16 | 21:48:25
URL: http://ner40kg.blogg.se/
Lina:

Cecilia: Men dom som inte får operationen beviljad har ju oftast för lågt BMI eller så har dom hamnat hos ett rikspucko till läkare.

Uppfyller man kraven för en operation så ska man få en remiss. Det är i slutändan kirurgen som avgör om man blir godkänd eller inte.



Jag vet inte hur kraven är när man betalar operationen själv, vilket BMI man minst ska ha - men det borde ju finnas regler där med tycker jag?



Ner40kg: Precis! Visst finns det dom som kan äta kakor, bullar, chips och gudvetvad - men det går inte att äta på samma sätt som innan operationen. Jag kan inte hetsäta en påse chips eller en GB glassbytta på en kvart... då ligger jag med magplågor i timmar för att inte tala om kallsvettningar, yrsel, obehag, diarré... :/



Med tanke på hur mycket jag måste gå ner totalt (ca 70 kg) och med den takten jag gick ner så skulle det ta mig flera år att gå ner. Det tålamodet har jag inte. Och har jag väntat i över 2 år på operationen så tänker jag inte slänga bort den. Jag var inställd från början att jag skulle göra den så det fanns inga tvivel, även om jag fick panik där ett tag... ;)

2009-03-17 | 06:57:59
URL: http://linasliv.blogg.se/
Mimmi:

Fusk - NEJ!!!



En operation är ett stort ingrepp en stressituation för kroppen som skall läka efteråt.

så jag tycker du tog ett modigt beslut!

Med den övervikten så påfretsas kroppen så mycket att varje dag med en lägre vikt är ett plus.



Önskar dig all lycka på din väg nedåt - som igentligen är din väg uppåt!!

2009-03-17 | 10:04:01
Lina:

Mimmi: Tänk att jag inte sett det så... att det är min väg UPPÅT! :D



Och det är absolut en stressituation för kroppen - därav all ångest, oro, panik m.m.



Tack för dina ord! :)

2009-03-17 | 14:07:42
URL: http://linasliv.blogg.se/
lena:

Jag känner så oehört behov av hjälp mitt bmi är 37 och jag har bantat i 25 år. Min kropp skriker mina fötter värker men jag får ingen op. Jag har tagit beslutet att opa mig privat nu i slutet på mars. Dessa pengarna är det värt om jag kan få leva mitt liv utan dagligen må psykiskt och fysiskt dåligt över min kropp. Kan hända att det är fusk, men jag mår inte bra som det är nu och både man och barn får ju lida i min ledsamhet. <jag fuskar kanske men blir reultatet att jag mår bra så är det ju värt det, eller mvh lena

2009-03-22 | 22:42:56
Diana:

De är INGET fusk med operation. De är ett bra beslut att ta tag i sitt problem och sitt liv. Antagligen har alla som gör operationen provat alla möjliga sätt. Jag fick nej till en gbp av min doktor, hade ett bmi på ca 40. Han va en naturdoktor och tyckte att jag skulle klara de själv. Jag blev arg o irriterad. Jag bestämde mig för att betala själv. Orkade inte springa hos doktorn o tjata sen sitta i kö för op. Jag har nu bokat tid på Sophia hemmet. Opererar mig på tisdag (28/4) Är så förväntansfull.

Skulle önska att fler människor tog tag i sina problem, så skulle fler må bättre.

Mvh Diana

2009-04-24 | 17:41:19
URL: http://dianachaaya.blogg.se/
Katja:

Bra skrivet =)

Jag har gjort en sådan operation, kika gärna i min blogg under hälsa =)

Men det är det bästa jag har gjort. En sådan operation kostar samhället mkt mindre pengar än om man skulle vara fet och lida av dess följdsjukdomar ex diabetes m.m.

Kramar!!! Fin blogg ;)

2009-06-03 | 00:08:23
URL: http://smultronduvan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Vi tog ett gemensamt VIKTigt beslut, att gå ner i vikt för att sedan hålla vikten, men har olika sätt att uppnå målet.

Anna använder sig av ViktVäktarnas program som bas.
Lina genomgick en GBP den 10/2 -09.



Båda har sedan bloggens start 1/1 -08 gjort en viktresa nedåt. Under sommaren -09 blev Anna gravid och fick pausa sin nedåtresa. Under graviditeten gick hon upp 21 kg och efter förlossningen i mars -10 är vikten återigen på väg neråt. Linas vikt tickade stadigt nedåt efter operationen. 11/9 -10 nådde hon sin målvikt, och fokus ligger nu på att hålla vikten. Den 24/11 -10 genomgick Lina en bukplastik.



Vi bloggar om viktens mot - och medgångar, om livet i stort, motion, mat & recept, tankar & känslor.

bloglovin
Start: 1/1 2008
Anna:
BMI:

Start: 1/1 2008
Lina: -72,6 kg (-74,1 kg)
BMI: 23.6 (23.1)