2012-08-30 | 13:17:00

Gallsten & gallblåseoperation

Jag har skrivit lite om det här tidigare, att jag lidit av gallsten och gallstensanfall.
Det är en smärta som är vidrig. Ni som har gallsten och/eller har haft gallstensanfall vet vad jag pratar om. För mig har besvären funnits i flera år och besvären förvärrades rejält efter min gastric bypass, främst senaste året. I snitt hade jag ett anfall i månaden och det var nog så jävligt tyckte jag.
 
Tidigare har jag gjort ett ultraljud där det konstaterats att sten funnits. I år har jag haft klippkort på min vårdcentral där jag fått behandling med smärtstillande sprutor då medicinen jag fick inte hjälpte. Slutligen skickades en remiss, till vad jag trodde var ännu ett ultraljud. Det visade sig att jag fick träffa en kirurg här på Gävle sjukhus som undersökte mig och ställde lite frågor, jag fick även fylla i en hälsodeklaration innan. Blev godkänd för gallblåseoperation på plats och blev lovad operation inom tre månader (vårdgarantin).
 
Efter ca två veckor så ringer en sjuksköterska från Bollnäs sjukhus och erbjuder en operationstid. Dom har bättre väntetider än Gävle sjukhus så jag tackade ja. Den 16:e augusti opererades jag med titthål. Operationen gick snabbt och enligt planerna sa min kirurg. Opererades vid 9 på morgonen och lämnade sjukhuset strax efter 14 samma dag.
 
Jag måste ha fått något lyckopiller/uppåttjack för samma dag som operationen var, så orkade jag hänga med sambon och fika på stan i Bollnäs (vi bodde kvar på hotell onsdag-fredag) plus åka till MAX och äta hamburgare... Jag var rätt snurrig och trött, men rätt euforisk över att operationen var över. Däremot slog morfinet till dagen efter och kommande dagar, då ville jag inte vara med alls. Jag bara sov, sov och sov. Vilade, sov, vilade. Åt knappt något, drack knappt nånting, var mest upp på toa och sen ner i sängen igen. Vidrigt.
 
Sen vände det, jag orkade mer och mer för varje dag. Frisk luft gjorde susen, mat gjorde susen och att smärtan avtog gjorde gott. Igår togs stygnen bort och allt såg fint ut enligt sköterskan. Skönt att kunna röra sig lite mer fritt, stygnen har varit i vägen, stickts och svidit.
 
Jag får inte äta dom livsmedlen som gett mig besvär ännu, utan ska vänta ett tag till. Och när jag väl provar så är det lite åt gången, och inte prova allt samtidigt som gäller. För mig har det bl.a. varit lax, ägg, äpplen, råa grönsaker (ex. morötter), jordgubbar och fet mat som gett mig besvär. Så det är inte så bra att t.ex. göra en omelett med lax, servera den med rårivna morötter och äta jordgubbar till efterrätt...
 
Det är vanligt att drabbas av gallsten/gallstensanfall som gastric bypass-opererad. Snabb viktnedgång ökar risken för att få anfall. Dels utsöndrar kroppsvävnader mer kolesterol, och det hamnar i gallblåsan. Dels är gallblåsan mera stillastående. Då kan kristallerna stanna kvar i gallblåsan, och det ökar risken för att de ska gadda ihop sig till mikrogallstenar som sedan kan växa till större gallstenar som kan ge symptom. (Källa.)
0 Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Vi tog ett gemensamt VIKTigt beslut, att gå ner i vikt för att sedan hålla vikten, men har olika sätt att uppnå målet.

Anna använder sig av ViktVäktarnas program som bas.
Lina genomgick en GBP den 10/2 -09.



Båda har sedan bloggens start 1/1 -08 gjort en viktresa nedåt. Under sommaren -09 blev Anna gravid och fick pausa sin nedåtresa. Under graviditeten gick hon upp 21 kg och efter förlossningen i mars -10 är vikten återigen på väg neråt. Linas vikt tickade stadigt nedåt efter operationen. 11/9 -10 nådde hon sin målvikt, och fokus ligger nu på att hålla vikten. Den 24/11 -10 genomgick Lina en bukplastik.



Vi bloggar om viktens mot - och medgångar, om livet i stort, motion, mat & recept, tankar & känslor.

bloglovin
Start: 1/1 2008
Anna:
BMI:

Start: 1/1 2008
Lina: -72,6 kg (-74,1 kg)
BMI: 23.6 (23.1)