2013-02-19 | 13:05:00

4-års kontroll

Jag fick mina provsvar häromdagen via telefon. Blev uppringd av en sköterska och fick veta att det inte var så fina resultat på en del prover. Jag hade ju mina misstankar men ville väl helst se att allt var bra. Mycket var så klart bra, och det är ju kul att något ser bra ut också!
 
Men som sagt, är tömd på mina järndepåer (det här förklarar min extrema trötthet, känner mig som en pensionär som vill sova klockan 20 på kvällen...) så nu blir det extra järn väldigt länge. Hade helst sluppit tabletter, men får börja med dom. Ni vet väl vad järntabletter kan göra med ens mage? Jo, man får ståltarm... Funkar det inte med tabletter så vill jag hellre få injektioner. Det går dessutom att få upp depåerna snabbare med intravenös medicin än oral medicin, men det är ju läkaren som bestämmer.
 
Sen var jag väldigt låg i d-vitamin (hallå, våren - kom fram nu!) och så hade jag även zinkbrist. Jag har haft dessa brister förut och är inte direkt förvånad när jag får mina provsvar. Nu kan jag ju förstå varför mina naglar spricker hela tiden och flisar sig, varför jag får så mycket självsprickor och småsår på fingrarna, varför jag får mer och mer utslag/blemmor/akne... Sånt hänger ihop med zinkbristen.
 
Så i går var jag till Apoteket och hämtade ut lite piller, men måste tillbaka på onsdag då allt inte fanns hemma. Blev ruinerad på köpet, men vad gör man inte för sitt eget välmående?
 
Dessutom måste jag införskaffa en dosett!
 
I övrigt såg det bra. Lågt blodtryck, men så länge jag inte mår dåligt av det så gör man inget åt det. Jag vet ju dessutom vad jag kan göra för att förebygga lågt blodtryck och vad jag ska tänka på, så jag är inte speciellt orolig över den biten. Vikten var stabil på 65 kg, så från min senaste vägning (20/12) är det +0,5 kg. Inte mycket!
Det går med andra ord trögt att komma ner till 60 kg, men det verkar som att min kropp vill ligga här runt 63-68 kg och jag kanske ska nöja mig så. (Missförstå mig rätt, jag ÄR nöjd med att väga så lite, för det är lite, men det hade varit lite kul och se om min kropp gick med på noterna att gå ner i vikt.)
 
Vi får se om jag gör något större kraftansträngning för att gå ner lite till, eller om jag ska nöja mig här. Måste fundera lite på saken.
 
Nästa år är sista kontrollen & uppföljningen via Skönvikt, sen står jag på egna ben!
1 Kommentarer
Therese:

Testa LCHF kanske..? :)

2013-02-21 | 17:50:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Vi tog ett gemensamt VIKTigt beslut, att gå ner i vikt för att sedan hålla vikten, men har olika sätt att uppnå målet.

Anna använder sig av ViktVäktarnas program som bas.
Lina genomgick en GBP den 10/2 -09.



Båda har sedan bloggens start 1/1 -08 gjort en viktresa nedåt. Under sommaren -09 blev Anna gravid och fick pausa sin nedåtresa. Under graviditeten gick hon upp 21 kg och efter förlossningen i mars -10 är vikten återigen på väg neråt. Linas vikt tickade stadigt nedåt efter operationen. 11/9 -10 nådde hon sin målvikt, och fokus ligger nu på att hålla vikten. Den 24/11 -10 genomgick Lina en bukplastik.



Vi bloggar om viktens mot - och medgångar, om livet i stort, motion, mat & recept, tankar & känslor.

bloglovin
Start: 1/1 2008
Anna:
BMI:

Start: 1/1 2008
Lina: -72,6 kg (-74,1 kg)
BMI: 23.6 (23.1)