2008-12-02 | 18:24:37

Annas bloggtips

Som den goda blivande bibliotekarien jag är vill jag komma med information och tips om läsvärdheter.

Om viktminskning:

Råkade hitta en blogg jag vill tipsa om, tyvärr verkar den inte längre vara i bruk (?) men av det jag skummat igenom så verkar den väldigt upplysande och logisk. Är egentligen inriktad mot småbarnsföräldrar som vill gå ner i vikt, men alla kan väl ha nytta av goda råd.

Och så har jag vid ett fleratal tillfällen varit inne på en sida , 56kilo.se där en viktväktartjej skriver om sina viktnedgångar och kommer med alla möjliga nyttiga och bra tips. bra för den som vill sätta sig in mer i viktväktarnas filosofi också. Bilder och sånt finns också.

Tungviktaren har jag redan tipsat om, men det skadar inte att ta vmed den igen. Själv blev jag väldigt inspirerad av att se alla bilder.

Har hittat en blogg med en tjej som gått ner 51 kg vägen från 137 kg heter bloggen, jag har inte hunnit läsa så jättemycket i den, men den verkar intressant.

En kompis bloggar om sin viktresa på, enviktresa . Hon skriver mycket om sin träning och har en hel del intressanta inlägg som med viktbryderier som man känner igen sig i.

Emma kommentarer ser ni ju här lite då och då, hon bloggar också vikt, bland annat. Själv tycker jag att det är intressant att följa hennes väg mot ett situpsmål. Här kan man suga åt sig tips.

Michaela har också gjort en hel fin sida om viktminskning. Denna tjej är dessutom utbildad PT.

Joanna har gått ner 80 kg och bloggar om det på Livsvinst. Ni har säkert sett henne aftonbladet.

Sen finns det andra bloggar jag läser regelbundet:

Heartsick går jag in på bland det första jag gör när jag loggar in. Det är en tjej med snygg stil och HUMOR. Hon berättar om sitt liv, videobloggar ibland osv. Bloggar mycket om vikt, men jag tycker att bloggens fokus ligger på helt andra saker. jag blir alltid lite köpsugen när jag lämnar hennes blogg, såg hennes träantiloper och blev sjuk av habegär :D hon gör väldigt fina kollage med saker som man vill ha.

Bims blogg kikar jag också in på dagligen. Hon skriver verkligen om allt och inget och det känns trevligt att läsa. Får samma varma känsla som när man går i mörkret förbi något upplyst fönster och ser hur människorna där inne sitter och har det mysigt runt middagsbordet när jag läser den här bloggen. Jag känner henne inte alls, men känner nog till mer om henne än vad jag känner till om många människor jag känner :D Hon bloggar också sin vikt, men mest sin vardag. hennes dotter Jenny har också en blogg, henne känner jag inte heller, men jag brukar göra en avsticvkare in på hennes blogg från Bims. jenny jobbar på McDonalds och går i skolan och det är kul att som gammal 26-åring få kika in i en 18-årings liv ibland :D

Min kompis berättar om Livet som ordets drottning i sin blogg, det är lite smått och gott och vardagsbetraktelser från en otypisk människa i en typisk småstad. Inte så mycket vikt faktiskt, minns inte om det är någon vikt alls ens.

Fias blogg måste jag erkänna att jag inte har så jättestor koll på, det har nog mest varit Lina som läst, men så gled jag in där en dag, nyfiken på vem vi länkat och hittade många intressanta inlägg, bland annat om energitjuvar. Viktbloggar en del också.

6 Kommentarer
Fia:

Anna!

Tack för kommentaren i min blogg.. Som senil vid 25 års ålder är det svårt o komma ihåg om man svarat eller inte ;)

2008-12-02 | 20:48:32
URL: http://www.fielian.blogspot.com
Emma:

Kul med tips!



Kan meddela att jag skall köra de sista situpsen imorgon innan vi reser bort ;) Så har jag nått mitt mål på 1100 stycken! :D Blir nya utmaningar framöver så håll koll... men först blir det resa och julefirande.. ;)

2008-12-02 | 22:51:28
URL: http://twentysomething.webblogg.se/
Anna:

Emma: Vad kul, Grattis tilol att du blivit klar med utmaningen och ha en underbar resa!



Fia: jo jag vet hur det är :D

2008-12-04 | 13:24:29
URL: http://viktigtbeslut.blogg.se/
Jenny Kullin:

Kul att läsa att du kikar in i bloggen ibland :)

2008-12-06 | 11:02:37
URL: http://jennykullin.blogg.se/
Bim:



Hej! Vad kul att du har länkat till mig. Och vad trevligt du skrev om mig och min blogg! (Och även om Jenny!)



Det är något fel på mina Knuff-länkar, så jag såg inte att du hade länkat till mig. Men jag såg i Jennys blogg att du hade länkat, och då blev jag nyfiken och gick in och läste. Och då såg jag det du hade skrivit om mig!



Ska skriva ett inlägg om ditt inlägg nu! ;-) Ha en trevlig helg! :-)

2008-12-06 | 12:19:00
URL: http://bim.blogg.se/
Cecilia:

Oj, vad roligt. Tack. :D

2008-12-06 | 13:29:12
URL: http://heartsick.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Vi tog ett gemensamt VIKTigt beslut, att gå ner i vikt för att sedan hålla vikten, men har olika sätt att uppnå målet.

Anna använder sig av ViktVäktarnas program som bas.
Lina genomgick en GBP den 10/2 -09.



Båda har sedan bloggens start 1/1 -08 gjort en viktresa nedåt. Under sommaren -09 blev Anna gravid och fick pausa sin nedåtresa. Under graviditeten gick hon upp 21 kg och efter förlossningen i mars -10 är vikten återigen på väg neråt. Linas vikt tickade stadigt nedåt efter operationen. 11/9 -10 nådde hon sin målvikt, och fokus ligger nu på att hålla vikten. Den 24/11 -10 genomgick Lina en bukplastik.



Vi bloggar om viktens mot - och medgångar, om livet i stort, motion, mat & recept, tankar & känslor.

bloglovin
Start: 1/1 2008
Anna:
BMI:

Start: 1/1 2008
Lina: -72,6 kg (-74,1 kg)
BMI: 23.6 (23.1)