2008-12-04 | 16:07:49

Sumobrottare, fett och vett

Aftonbladet har idag en debattartikel med  skriven av Lars-Erik Litsfeldt. Artikeln handlar om att Litsfeldt tycker att livsmedelsverket ger oss felaktiga kostråd och att fett inte leder till fetma (gud vad jag hatar det ordet, fetma är nog bland de fulaste ord jag känner till, näst efter framstjärt och blogg) och att Sumobrottare inte äter fett när de försöker gå upp i vikt. ja vad ska man säga om det här? I ett tidigare inlägg i denna bloggen (blogg låter som något snoraktigt, slemmigt tycker jag) så skrev jag att jag tror att man varken ska äta för mycket fett eller socker utan att olika metoder passar olika människor och att man ska trivas och kunna fortsätta vara motiverad. Och det tror jag fortfarande.  jag har gått ner i nvikt när jag dragit in på fettet, jag har gått ner i vikt när jag dragit in på kolhyderater, jag har gått ner i vikt när jag ätit lagom med både fett och kolhyderater....

Forskningen säger alltid olika sakeri olika cykler, och min åsikt (och det är min personliga åsikt) är att det bästa för kroppen är att man äter sånt man tycker om och mår bra av. Mår man jättetoppen av att äta fett och inte kolhyderater så ska man göra det, mår man bra av att äta mer kolhyderater men fettsnålt så ska man göra det.

Summan av kardemumman är ändå att man går ner i vikt när man gör av mer än vad man tar in, och då kan det visst vara väl värt at fundea på vad man vill göra av sitt intag.

Själv mår jag bäst nu, när jag känner att jag kan äta allt under kontrollerade former, äta mig mätt och min kropp kan få vad den behöver inom fasta ramar. jag tar tillskott av omgea-3 för att fövissa mig om att inte få i mig för lite, jag äter gärna fet fisk, fullkornsprodukter, frukt och grönsaker. jag väljer mörk choklad framför ljus (mest för att jag tycker att det är godare), har valt att dricka soyamjölk som är lite fetare än lättmjölk/minimjölk som jag drack förut bara för att jag tror att soyan är bra för mina hormoner. jag väljer bort smör på smörgåsen i 9 fall av 10, men lägger gärna en god ostskiva på. Jag har valt att nästan helt sluta att äta strips och smågodis eftersom att det får mig att må illa, så jag väljer bönsallad och en chokladbit istället osv, men skulle jag någon gång känna agtt idag vill jag ha smågodis så skulle jag köpa mig det. och alla dessa val försöker jag göra inom ramen för mina dagliga points. och jag har ju gått ner i vikt.

vad jag menar är att jag låter min egen tro på vad som är bra för mig gå före kostråd som ändras stup i ett, jag väljer och vrakar vad som passar mig just nu. Det kan vara intressant att testa olika fördelningar av kolhyderater/protein/fett osv och se om det ger någon skillnad, kanske ändrar jag mina preferenser i framtiden...

när jag gick ner första gången åt jag minimalt med fett och mer kolhyderater, jag visste nog kanppt vad fullkorn var, jag valde smågodis framför choklad (eftersom choklad är fett), jag valde nog bort både ost och smör på smörgåsen, jag valde vatten istället för mjölk och drack minimjölk om jag var tvungen och suprise suprise: jag gick ner i vikt trots min low fat high kolhyderat-diet.

När jag gick ner i vikt andra gången gick jag på cambridgekuren och lärde mig sky kolhyderater, när jag åt blandad kost åt jag bara protein och fett, men absolut inag kolhyderatrer. och jag gick ner i vikt trots bristen på kolhyderater.

Så jag säger. var källkritisk, välj vad du själv tror på, köp inte allt som livsmedelsverket eller någon professor säger utan gör din egen tolkning. I samma aftonblad kan man läsa artikeln om hur fett dödar så vem ska man tro på om inte sig själv!

0 Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Vi tog ett gemensamt VIKTigt beslut, att gå ner i vikt för att sedan hålla vikten, men har olika sätt att uppnå målet.

Anna använder sig av ViktVäktarnas program som bas.
Lina genomgick en GBP den 10/2 -09.



Båda har sedan bloggens start 1/1 -08 gjort en viktresa nedåt. Under sommaren -09 blev Anna gravid och fick pausa sin nedåtresa. Under graviditeten gick hon upp 21 kg och efter förlossningen i mars -10 är vikten återigen på väg neråt. Linas vikt tickade stadigt nedåt efter operationen. 11/9 -10 nådde hon sin målvikt, och fokus ligger nu på att hålla vikten. Den 24/11 -10 genomgick Lina en bukplastik.



Vi bloggar om viktens mot - och medgångar, om livet i stort, motion, mat & recept, tankar & känslor.

bloglovin
Start: 1/1 2008
Anna:
BMI:

Start: 1/1 2008
Lina: -72,6 kg (-74,1 kg)
BMI: 23.6 (23.1)