2008-11-27 | 15:43:00

Socker och adventsfika

idag på mötet talade vi om socker och om adventsfika. och det där med sockret är ju en grej som gått från farligt till ofarligt till farligt igen. jag minns under min första viktminskning runt 96 att man då till och med påstod att socker kunde man äta precis hur myckjet man ville, eftersom att det förbränndes och inte blev fett. numera vet man bättre. Så jag sockrade på (kommer du ihåg Lina, vi drack ju till och med druvsocker) och drog in på fettet och gick ner i vikt ändå.


Vi fick frågan vad som var farligast för vikten, sockret eller fettet. jag vet att det finns folk som vill hävda både det ena och det andra som farligare. Själv tror jag (och här höll konsulenten med) att man ska äta lagom av båda två. man ska inte äta överdrivet med fett eller med socker, högt blodsocker och tilltäppta blodkärl hjälper ingen.

Det finns även de som hävdar att man ska äta mycket fett och  väldigt lite kolhyderater och det kan funka för dem att gå ner i vikt också.

Själv tror jag inte att det finns någon metod som passar alla, vi är olika och huvudsaken är att vi trivs under viktminskningen så att vi fortsätter att vara motiverade.

Själv är jag ju en kolhyderatälskare, så att ta ifrån mig socker helt är som att säga att jag från och med nu skulle leva ett värdelöst liv. jag är inte beredd att släppa på allat socker. men jag arbetar aktivt för att minska min konsumtion av socker, och att byta till söta källor som är nyttigare.

exempelvis honung som innehåller lite mer nyttigheter än vanligt socker. Nu är  ju min man diabetiker också, så att det sockras inget extra på maten ändå direkt, men det finns ju alltid dolda sockerkällor som man falla i. Alltid. jag älsakr ketchup, och att ha på ketschup på maren är ju lite som att strö socker på den. Så jag har verkligen dragit ner min ketchupkonsumtion och använder ofta tomatpuré istället.

När det gäller adventsfikat...
Vi fick jobba i grupp och räkna ihop points för ett för oss vabligt adventsfika. Det blev 9 points, för glögg med tillbehör, 1 lussebulle (4 POINTS FÖR EN  KÖPT), och 2 pepparkakor.

Att tänka på i adventstider när det gäller fikat om man vill vara viktväktigare:
Julmust kostar 0 points om det är light, lättglögg är "billigare" än starkglögg, fullkornspepparkakorna kostar mer än vanliga eftersom att de är tyngre...och man kan ju ta en halv lussebulle om man vill. Russin är billigare pointsmässigt än mandlar, så man kan ju kanske välja det ena eller det andra till glöggen osv osv. och så ska man njuta när man väl fikar.
5 Kommentarer
Lina:

Ja, det finns ju tester och vetenskap kring socker vs. fett - vilket är bättre, sämre och vilket ger mest kilon o.s.v.

Ärligt talat är jag lite trött på alla dieter och "larmrapporter" och "dolda fällor" och allt vad det heter. Hos mig råder sunt förnuft och det är vad som funkar bäst för mig, jag måste få ha alla bitar - socker, fett, kolhydrater, proteiner - you name it.

Sen att någon annan mår bättre utan kolhydrater eller proteiner, fine! Då är det ju fint för den personen. Alla är vi så olika! :)



Det här med lightprodukter är jag väldigt anti, just p.g.a. sötningsmedel eftersom jag inte tror att det är bra för kroppen + att jag inte gillar (bi)smaken som blir... Vad tycker du om sötningsmedel, är det något som är okej och brukar du reflektera över det? Är lite nyfiken! :)

2008-11-27 | 17:20:11
URL: http://linasliv.blogg.se/
Anonym:

Hoppas du får en trevlig kväll! :)

2008-11-27 | 17:25:54
URL: http://emmiealina.blogg.se/
Nostalchic:

Kul att du skriver att du gillar ketchup, jag har varit galen ketchup i hela mitt liv och vem visste på den tiden att det var sjukt mkt socker och typ nada tomat i den. Näe, ketchup var definitivt med och byggde denna kropp. Jag hade de till och med på fisk.

Men det är inte lika gott längre, kanske för att man vet vad det innehåller;)

2008-11-27 | 21:16:46
URL: http://beyondsizes.wordpress.com
Anna:

Lina. här används nästan aldrig socker, om vi dricker läsk dricker vi med sötningsmedel och det beror nog till stor del på makens diabetes. jag har oroat mig lite för konsekvenserna, och frågade en diatist om det och hon sa att man genom exempelvis lightläsk måste dricka kanske 10 liter om dagen för att få i sig sötningsmedel så att det blir farligt. och när det gäller lightprodukter menade hon att det inte alltid är de bästa, men att man däremot kan lita på att det gröna nyckelhålets produkter är bra inom de värden livsmedelsverket rekommenderar, men det viktigaste hon sa är nog att man ska äta det man själv tycker är gott i lagom mängd, och jag tror som du att naturliga produkter är nyttigare. Själv kan jag tex absolut inte äta sockerfritt godis smaksatt med fejksocker för då blir jag jättedålig i magen. och sockerfrias kakor smakar ju oftast ingenting, så jag tycker att äter man något sånt kan man lika gärna äta "det riktiga".

2008-11-28 | 08:20:30
URL: http://viktigtbeslut.blogg.se/
Anna:

Nostaholic: Bådfe jag och min bror är ketschupälskare, jag kan nog skylla min ketchupism mycket på den beundran en storebror kan få åtnjuta : )nej man fattade ju inte förut vad det innehöll, njöt bara sin ketchup, men nu vet man bättre och ketschup har förlorat en del av sin glans : ) jag har tänkt mycket på sånt där, innan jag visste att5 fullkornspasta var bättre än vanlig pasta så var det inga problem att äta vanlig, men numera känns det nästan fel att äta vanlig och jag föredrar fullkorn, samma med bröd, vitt bröd är fest och fullkorn det "normala". Fast nog måste jag erkänna att jag fortfarande hyser en del varma känslor för heintz....

2008-11-28 | 08:24:07
URL: http://viktigtbeslut.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Vi tog ett gemensamt VIKTigt beslut, att gå ner i vikt för att sedan hålla vikten, men har olika sätt att uppnå målet.

Anna använder sig av ViktVäktarnas program som bas.
Lina genomgick en GBP den 10/2 -09.



Båda har sedan bloggens start 1/1 -08 gjort en viktresa nedåt. Under sommaren -09 blev Anna gravid och fick pausa sin nedåtresa. Under graviditeten gick hon upp 21 kg och efter förlossningen i mars -10 är vikten återigen på väg neråt. Linas vikt tickade stadigt nedåt efter operationen. 11/9 -10 nådde hon sin målvikt, och fokus ligger nu på att hålla vikten. Den 24/11 -10 genomgick Lina en bukplastik.



Vi bloggar om viktens mot - och medgångar, om livet i stort, motion, mat & recept, tankar & känslor.

bloglovin
Start: 1/1 2008
Anna:
BMI:

Start: 1/1 2008
Lina: -72,6 kg (-74,1 kg)
BMI: 23.6 (23.1)