2008-12-15 | 11:19:56

Inspiration och motivation

Vi fick en fråga som jag tänkte försöka svara på i ett inlägg:

Inspiration säger:

hittade precis er blogg så har inte hunnit läsa så mkt men jag har en ungefär likadan blogg som jag precis har startat (kolla gärna) men jag tänkte kolla vad ni har för tips om att hitta motivaion när den brsiter, jag har alltså gått ner 10 kg (typ ett år sen jag nådde -10 kg) men jag har 5 kg kvar men har inte lyckats hitta motivation att gå ner dem. Har det hänt er också? har ni tips i så fall?

2008-12-15 | 00:03:04
URL:
http://[email protected]

jag tror att de flesta tappar inspiration och motivation ibland. och speciellt om man redan gått ner en hel del, jeg vet inte hur du har gjort, men själv har jag ofta tappat motivationen vid tidigare viktminskningar pga att jag nekat mig själv för mycket och då har ingenting kännts roligt tillslut, livet har bara kännts krångligt och jobbigt och det har till slut lett till att jag glidit tillbaka in i gamla spår och tyvärr gått upp i vikt igen, så har du hållit din tiokilosminskning under det här året så har du varit jätteduktig tycker jag! jag kan försöka tipsa om lite inspiration till motivation som jag själv brukar använda mig av:

*Läs på! jag läser mycket tidningar, bloggar och böcker om viktminskning, om olika metoder och synsätt på mat. Ett tips är att gå till biblioteket och kolla efter böcker, där kan man hitta lite allt möjligt och sitta där och bläddra.

*Skaffa hjälp! Efter att hela detta årt harvat på med viktminskningen själv (med tappad motivation emellanåt) började jag hos viktväktarna och nu har det lossnat igen. Där träffar jag andra, får lektioner och får råd, tips och hjälp. jag vhar någon att fråga, och det känns bra. Tidigare i livet har jag fått hjälp av cambridgekuren (med konsulent) och Aftonbladets viktklubb. Lina har gått hos en sköterska (?) och ska snart få göra en gastric bypass. Vi har sökt hjälp på olika sätt, men det har gett oss resultatet att vi fått motivation.

*Redovisa! nu redovisar jag ju min vikt en gång i veckan på viktväktarna och betalr också för det, och det ger mig motivation att hålla mig till programmet för jag vill redovisa något bra. hjälper även att göra mina uppgångar och nedgångar offentliga här på bloggen. jag tror att man ofta skärper sig om man måste berätta för någon annan när man gjort dåligt ifrån sig och när man gjort bra ifrån sig.

*Disskutera med andra. Bloggen har hjälpt mycket, att få skriva av sig och berätta om sina tankar kring viktminskning, att prata om det på mina vv-möten, att fråga andra bloggare osv. och att få beröm och peppning här i bloggen hjälper en hel del.

*Belöna dig själv när du lyckas. Jag har bara något kilo kvar till att få en jättefin prydnadsgrej jag länge velat ha, har tre alternativ eftersom det verkar som att det bara finns ett ex av varje att få tag på, så är en grej slut när jag ska få min belöning så får jag ta något annat. Har du 5 kg kvar kan du ju ta en belöning för varje kilo eller kanske tom för varje halvkilo. 

*Unna dig sånt som är gott. planera så att du kan fika etc. 

*Kläder. jag plockar ibland fram de kläder jag har i mindre storlekar, tittar på dem, viker dem, arrangerar dem i högar, kartonger etc så att de ska vara lätta att hitta när jag når den storleken. ibland när det är rea köper jag något plagg i mindre storlek som jag kan ha sen. jag kollar ofta på kläder på internet eller i tidningar och tänker på hur mycket fina kläder jag kommer att kunna ha sen.


I min bokhylla

Böcker om viktminskning som jag tycker är bra. jag går kanske inte fter metoderna alltid, men jag tror inte att det skadar att lära sig mer om mat och hälsa och viktminskning:

Mc Keith, Gillian "Du är vad du äter" . jag läser i den ibland. plockar de saker jag tycker verkar bra och vettiga och struntar i annat.

Phillips, Bill  "Body for life" . jag läser i den när jag behöver eldas upp och känna lite "kan de så kan jag". Sen använder jag den inte aktivt som mall för mitt livsupplägg, men drömme ribland om att göra det, och det kan räcka.

Paulún, Fredrik  "Allt om fettförbränning 2". Har kan jag läsa inspiraras och plocka lite som jag vill. det gillar jag.

Paulún, Fredrik "Paulúns GI-månad". är ett kostprogram och en kokbok i ett. jag tycker att kapitlet om kosten innan recepten börjar är väldigt inspirarande. har fortfarande plan på att testa denna månad någon gång.

Fonda, Jane "Jane Fondas träningsbok" . jag hitatde mitt ex för 20 kr på myrorna, och det är dels ett träningsprogram och dels en första del med henne livshistoria och hur hon började träna. Superinspirerande!

Mc Graw, Philip, "Sjustegsmetoden", Dr Phil ger en sju nycklar som ska hjälpa en att gå ner i vikt och behålla vikten. Denna bok läser jag i och kännr att jag får mer kunskap av.

Stahre, Lisbeth, "Gå ner i vikt med kognitiv beteendeterapi".  påminner om Dr Phils bok, så jag tror att de är litre inne på samma område. Jättebra och inspirarande. har inte läst hela, tänkte göra ett försök att gå steg för steg sen.

Green, Bob och Winfrey, Oprah "10 steg till ett bättre liv" . jag råkade på denna bok en dag på bibblan och den är sååå bra och jätteinspirerande!

I min tidningskorg

Det finns många tidningar att köpa om träning och/eller viktminskning till mina favoriter hör:

Må Bra

Fitness magazine

Topp Hälsa

iFORM

 
1 Kommentarer
fettförbränning:

nice blog

2010-10-27 | 14:30:37
URL: http://www.thermapower.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Vi tog ett gemensamt VIKTigt beslut, att gå ner i vikt för att sedan hålla vikten, men har olika sätt att uppnå målet.

Anna använder sig av ViktVäktarnas program som bas.
Lina genomgick en GBP den 10/2 -09.



Båda har sedan bloggens start 1/1 -08 gjort en viktresa nedåt. Under sommaren -09 blev Anna gravid och fick pausa sin nedåtresa. Under graviditeten gick hon upp 21 kg och efter förlossningen i mars -10 är vikten återigen på väg neråt. Linas vikt tickade stadigt nedåt efter operationen. 11/9 -10 nådde hon sin målvikt, och fokus ligger nu på att hålla vikten. Den 24/11 -10 genomgick Lina en bukplastik.



Vi bloggar om viktens mot - och medgångar, om livet i stort, motion, mat & recept, tankar & känslor.

bloglovin
Start: 1/1 2008
Anna:
BMI:

Start: 1/1 2008
Lina: -72,6 kg (-74,1 kg)
BMI: 23.6 (23.1)