2008-01-21 | 08:21:19

Dag för dag

Tänkte på det här när tidigare imorse. att jag är ganska säker på att under en varaktig viktminskning så måste själva processen nästan vara viktigare än målet eller i allafall lika viktig. För ska man kunna hålla vikten sen år efter år, så måste man ju verkligen ha lärt sig hur genom att öva in en ny livstil som man står ut med resten av livet. Oavsett hur man går ner i vikt så finns det ju alltid risk för att falla tillbaka i sina gamla vanor och det måste man  ju vakta på sig för att inte göra. samtidigt som man inte orkar hålla stenhård vakt hela livet utan vill kunna känna sig fri också. Därför måste man lära sig på nytt och inte banan sig själv för mycket om man någon gång gör fel utan försöka att lära av misstagen till nästa gång. man måste lära känna sina fallgropar och sina höjdpunkter också. Tänka efter vilken livsstil man vill ha och vilken sorts människa man vill vara. om man sen försker ta en dag i taget och göra det bästa man kan av den dagen och ta med sig bra och dåliga lärdomar till nästa dag och nästa, så borde man till slut ha lyckats nöta in de nya vanorna så att de inte längre är nya, bara vanor.

Själv vill jag vara en människa som motionerar och äter bra, som kan njuta då och då av "onyttig mat" utan dåligt samvete, som är pigg  och full av energioch har en garderob stor som ett varuhus full med underbara kläder i hennes egen klädstil (inte valt efter vad som finns tillgängligt i någon tjockisruta). Jag vill ha ork för familj och vänner, ork att göra roliga saker och till att göra tråkiga saker också. och så vill jag vara en människa som tagit min examen, heslt vill jag även vara en människa med ett eget jobb som är mitt på riktigt, med semester och regelbunden inkomst och en tydlig gräns mellan fritid och arbete. jag vill tjäna tillräckligt mycket prnagar för att inte känna mig ekonomiskt beroende av någon annan, för att kunna betala mina räkningar och annat nödvändigt, för att kunna fylla på den där varuhusstora garderoben, för att kunna köpa böcker, för att kunna göra roliga saker på min fritid och för att kunna skänka lite pengar till de som inte har det lika bra som jag.

4 Kommentarer
Karolina:

Det låter helt fantastiskt, det livet du beskriver! Och vet du, jag är säker på att du kommer att nå den punkten, den biten och bli tillfredsställd. :)

2008-01-21 | 08:55:40
URL: http://viktigtbeslut.blogg.se
Emma:

Jag tror jag har lärt mig hur jag ska hålla min vikt sedan när jag har nått min målvikt. Har ju tränat rätt regelbundet under 1,5 år nu så då vet jag ungefär vad som krävs för att inte gå upp :) Och då får man inte lite godsaker då och då med! ;)

2008-01-21 | 11:07:52
URL: http://twentysomething.webblogg.se
Emma igen:

Oj.. det skulle stå "då får man ÄTA lite godsaker..." :P

2008-01-21 | 12:33:18
Anna:

Emma: jag som tyrodde att du menade inte så lite godsaker som i MYCKET godsaker :D

2008-01-21 | 22:29:23
URL: http://viktigtbeslut.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Vi tog ett gemensamt VIKTigt beslut, att gå ner i vikt för att sedan hålla vikten, men har olika sätt att uppnå målet.

Anna använder sig av ViktVäktarnas program som bas.
Lina genomgick en GBP den 10/2 -09.



Båda har sedan bloggens start 1/1 -08 gjort en viktresa nedåt. Under sommaren -09 blev Anna gravid och fick pausa sin nedåtresa. Under graviditeten gick hon upp 21 kg och efter förlossningen i mars -10 är vikten återigen på väg neråt. Linas vikt tickade stadigt nedåt efter operationen. 11/9 -10 nådde hon sin målvikt, och fokus ligger nu på att hålla vikten. Den 24/11 -10 genomgick Lina en bukplastik.



Vi bloggar om viktens mot - och medgångar, om livet i stort, motion, mat & recept, tankar & känslor.

bloglovin
Start: 1/1 2008
Anna:
BMI:

Start: 1/1 2008
Lina: -72,6 kg (-74,1 kg)
BMI: 23.6 (23.1)