2009-01-31 | 13:19:10

Alternativa tankar

Det här är något jag arbetade mycket med när jag gick på KBT tidigare, likaså fick jag användning för det sist jag var hos terapeuten. Alternativa tankar är väldigt bra eftersom man lär sig att vända på negativa tankar, eller idiottankar som jag väljer att kalla dem emellanåt...

Du ska alltså hitta motargument eller positiva tankar till dina negativa tankar eller "tänk om"-tankar.


Jag skulle t.ex. kunna tänka så här när det gäller mina tankar inför operationen:


Tänk om jag dör → Det är mindre än 0,5% som dör vilket innebär ca 1,5 på 1000. Oftast har man även tidigare sjukdomar "med" sig, t.ex. hjärt- & kärlsjukdomar eller lungproblem.
Jag är ung och frisk och har därmed alla förutsättningar för att operationen ska gå bra.


Tänk om det blir något fel → Personalen på sjukhuset är utbildade och erfarna. Dom vet vad dom gör och  dom kommer att göra allt dom kan för att operationen ska gå så bra som möjligt och för att resultatet ska bli bra.


Jag har ingen kontroll under operationen
 → Finns det något som säger att jag inte kan lita på kirurgen?
Han är utbildad, kunnig och erfaren. Jag har kontroll både före och efter operationen.
Narkos idag är mycket säkrare än bara för 10 år sedan. Innan operationen får jag lugnande medicin.


Tänk om det blir komplikationer → Risken för komplikationer ligger på några få procent, och skulle det mot  all förmodan bli komplikationer så löser man det då genom hjälp från sjukhuset.
Ett antal ur min grupp är redan opererade och för dem har allt gått jättebra.


Jag måste hantera min mammas oro också → Mammas oro kan jag inte ta på mig. Hennes oro är hennes oro.
Mammas oro och tvekan hjälper mig och gör att jag får träna på min egen motivation och mitt eget beslut.


Något annat som är bra i stunder som dessa är att fokusera på andningen. Att andas djupt och tänka på att komma
tillbaka till här och nu och inte vandra iväg i tankarna. Att stanna upp för några minuter och bara andas.


Låter det löjligt?
Det är det inte.

4 Kommentarer
Emma:

Tycker det där låter smart! Andning ska jag tänka på när jag oroar mig för saker jag med

2009-01-31 | 18:47:32
URL: http://emmasform.blogg.se/
Anna:

Låter vettigt och som ett bra sätt att tänka.

2009-01-31 | 21:00:03
URL: http://viktigtbeslut.blogg.se/
Lina:

Emma: Ja, det är väldigt användbart - och just det här med andningen gör att man fokuserar bättre istället för att stressa upp sig i onödan. :)



Anna: Jajemensan! :)

2009-02-01 | 08:08:44
URL: http://linasliv.blogg.se/
Marie:

Hur länge har du stått i kö för en gastic bypass??

LYCKOOOOOS!!!

2009-02-07 | 11:51:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Vi tog ett gemensamt VIKTigt beslut, att gå ner i vikt för att sedan hålla vikten, men har olika sätt att uppnå målet.

Anna använder sig av ViktVäktarnas program som bas.
Lina genomgick en GBP den 10/2 -09.



Båda har sedan bloggens start 1/1 -08 gjort en viktresa nedåt. Under sommaren -09 blev Anna gravid och fick pausa sin nedåtresa. Under graviditeten gick hon upp 21 kg och efter förlossningen i mars -10 är vikten återigen på väg neråt. Linas vikt tickade stadigt nedåt efter operationen. 11/9 -10 nådde hon sin målvikt, och fokus ligger nu på att hålla vikten. Den 24/11 -10 genomgick Lina en bukplastik.



Vi bloggar om viktens mot - och medgångar, om livet i stort, motion, mat & recept, tankar & känslor.

bloglovin
Start: 1/1 2008
Anna:
BMI:

Start: 1/1 2008
Lina: -72,6 kg (-74,1 kg)
BMI: 23.6 (23.1)