2009-01-06 | 20:25:24

Kostråd vid Gastric Bypass

Jag tänkte att jag skulle göra ett inlägg om kostråd när det gäller operationen jag ska genomgå.
Förhoppningsvis lär jag er något samtidigt som någon kanske hittar hit och får veta mer. Informationen har jag fått ifrån dietisten i Falun på informationsmötet jag var på i december 2007.

Kostråd


Eftersom man endast kan äta små mängder åt gången, är det viktigt att fördela maten över dagen.
Magsäckens förmåga att bearbeta maten är nedsatt. Därför är det viktigt att tugga maten noga.
Genom att dricka mellan måltiderna kan man undvika att maten alltför snabbt hamnar i tunntarmen. Samtidigt undviker man att fylla magen med vätska istället för den näring som en bra måltid kan ge.

Flytande kost

De två första veckorna efter operationen ska man äta flytande kost.

Måltidsförslag, flytande kost:
  • Frukost: Fullkorns- eller havremustvälling, filmjölk, yoghurt
  • Mellanmål: Filmjölk, yoghurt, osötad fruktjuice
  • Lunch: Varm, slät soppa (färdig eller hemlagad)
  • Mellanmål: Filmjölk, yoghurt, osötad fruktjuice
  • Mellanmål: Filmjölk, yoghurt, ostötad fruktjuice
  • Middag: Varm, slät soppa (färdig eller hemlagad)
  • Kvällsmål: Fullkorns- eller havremustvälling, filmjölk, mjölk
Mixa soppor med bitar i. Barnmat (från 5 månader och uppåt) som spädes med buljong och mixas går också bra. Ät gärna soppan med tesked för att du inte ska äta för fort. En (1) dl ska ta minst 20 minuter att äta. Det är viktigt att man kompletterar med en vitamin- och mineraltablett varje dag. Inte bara under de första två veckorna utan hela livet ut.

Purékost

När två veckor gått är det dags att börja äta purékost. Ät purékost i två veckor.

Måltidsförslag, purékost:
  • Frukost: Ca 1 dl gröt, 1-2 msk fruktpuré/mixade bär och mjölk
  • Mellanmål: 1 dl frukt- eller bärpuré (finns att köpa på barnmatsburk eller mosa/mixa egen frukt/bär)
  • Lunch: ½-1 dl potatismos, ½-1 dl mixat kött/fisk, mixade grönsaker/rotfrukter i mån av plats, sås
  • Mellanmål: 1 dl mjölk, filmjölk eller fruktpuré
  • Mellanmål: 1 dl mjölk, filmjölk eller fruktpuré
  • Middag: Se lunch eller använd barnmatspuré
  • Kvällsmål: 1 dl välling, 1 dl mixad frukt/bär med 1 dl mjölk/keso eller 1 dl fruktyoghurt
"Vanlig mat"
Efter de två veckorna med purékost kan du börja med "vanlig mat".

Måltidsförslag, "vanlig mat":
  • Frukost: ½ glas fil med lite bär eller frukt, 1 liten smörgås med pålägg eller ca 1 dl gröt med bär eller sylt, ½ glas mjölk
  • 1-2 mellanmål: ½ glas mjölk, 1 liten smörgås eller 1 liten frukt
  • Lunch: 1 liten kokt potatis, 2 skedar kokt ris eller pasta, 1 pannbiff, 3 köttbullar, 1-2 skivor skinka eller 2 tunna skivor falukorv eller motsvarande mängd fisk, grönsaker
  • 1-2 mellanmål: ½ glas mjölk, 1 liten smörgås eller 1 liten frukt
  • Middag: Se lunch
  • Kvällsmål: Se frukost eller mellanmål, eller eventuella rester från lunch eller middag
Maten resten av livet
  • Försök dricka 1 ½-2 liter vätska/dag. Vatten är bästa drycken.
  • Undvik dryck till maten - drick mellan måltiderna.
  • Ät regelbundet - låt det inte gå för lång tid mellan måltiderna.
  • Tugga maten noga.
  • Unna dig att äta god mat i lugn och ro!
Eftersom magsäcken är liten, blir också matmängderna små. Direkt efter operationen äter de flesta väldigt lite. Allt eftersom man lär sig hur man kan äta och vilken typ av mat och livsmedel som går bra att äta kan man öka matmängderna något. Hur mycket man kan äta vid ett och samma tillfälle varierar. Många upplever att man vissa dagar kan äta mer och andra dagar mindre.

Oavsett hur mycket man kan äta är behovet av näring detsamma som före operationen. Kroppen behöver fortfarande lika mycket av t.ex. vitaminer och mineraler. Eftersom matmängderna nu är små, är det viktigt att äta näringstät mat där alla näringsämnen finns med. Eftersom man endast kan äta lite mat och kroppens förmåga att "ta upp" näring ur maten har minskats bör man komplettera med multivitamin- och mineraltillskott.
5 Kommentarer
Emma:

Är lite nyfiken på hur många kalorier om dagen det är beräknat att man ska få i sig. måste vara ganska lågt va?

2009-01-06 | 21:34:16
URL: http://emmasform.blogg.se/
Anna:

intressant läsning! efter operationen måste du verkligen lägga in dina "dagens" ofta, det är nog många som tycker att det är intressant.

2009-01-06 | 23:36:01
URL: http://viktigtbeslut.blogg.se/
mona:

Oj, det blir mycket tid som går åt till att "äta" i början iom man ska få i sig alla mål och att det ska ta 20 minuter per dl! Kommer du bo hos mamma och pappa i början, så du får hjälp med allting?

2009-01-07 | 00:45:08
Lina:

Emma: Bra fråga! Jag har inte fått några "restriktioner" på det men jag ska försöka ta reda på det. :)



Anna: Ja, det ska jag göra och det lär ju bli en hel del! :)



Mona: Visst är det så, i början gör man inte så mycket annat än dricker och sörplar soppa... :D

Jag tror inte att jag kommer att vara hos dem, kanske dom första dygnen när jag skrivs ut.

Det kommer att bli trixigt om man ska bort någonstans, då får jag packa med mig soppor och dryck. ;)

2009-01-07 | 07:25:17
URL: http://linasliv.blogg.se/
Robert 77:

Hej Jag har gjort operationen den 3/11-2010 och jag tycker det går bra med ätandet. Jag tycker man blir hungrig ofta eftersom man äter så pass lite. Brukar köpa när jag är ute en banan och en loka eller någon form av vatten /läsk utan socker. Eftersom Magen/tarmen är mer känslig för socker så bör man undvika det. Äter man för mycket socker/sött så iaf min magen bubblar o har sig.

2011-02-14 | 18:36:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Vi tog ett gemensamt VIKTigt beslut, att gå ner i vikt för att sedan hålla vikten, men har olika sätt att uppnå målet.

Anna använder sig av ViktVäktarnas program som bas.
Lina genomgick en GBP den 10/2 -09.



Båda har sedan bloggens start 1/1 -08 gjort en viktresa nedåt. Under sommaren -09 blev Anna gravid och fick pausa sin nedåtresa. Under graviditeten gick hon upp 21 kg och efter förlossningen i mars -10 är vikten återigen på väg neråt. Linas vikt tickade stadigt nedåt efter operationen. 11/9 -10 nådde hon sin målvikt, och fokus ligger nu på att hålla vikten. Den 24/11 -10 genomgick Lina en bukplastik.



Vi bloggar om viktens mot - och medgångar, om livet i stort, motion, mat & recept, tankar & känslor.

bloglovin
Start: 1/1 2008
Anna:
BMI:

Start: 1/1 2008
Lina: -72,6 kg (-74,1 kg)
BMI: 23.6 (23.1)