2010-02-22 | 17:42:45

Återbesök avklarat!

Sådär då, återbesök avklarat!
Läkaren var hur trevlig som helst, väldigt lätt att prata med (han hade till och med humor, hur många läkare har det...) och grundlig. Det gillar jag! En läkare SKA ta sig tid för sina patienter är min åsikt.

Hur som helst så ville han veta en del om mig, så jag fick berätta hur jag mår, vad jag äter, om ev. dumpingar, om tidigare problem etc. Det var mycket frågor & mycket information men inget som var eller kändes jobbigt på något vis. Jag fick ta upp alla frågor jag hade och vi diskuterade dem alla i tur och ordning.
Blodproverna kolldes upp liksom vikt, längd, blodtryck, midjemått och något mer mått (bukmått?).

Det mesta var bra men jag hade alldeles för lite järn så jag ska få dropp på VC, låter ju drastiskt men hellre dropp än dom där äckliga järntabletterna som man får ståltarm av... Jag borde bli kallad snart eftersom järnbrist inte är så roligt att gå runt med. Och det förklarar ju även min trötthet - Micke misstänkte ju järnbrist på mig. Så rätt han hade!

Sen har jag för lite folsyra, så det ska jag äta extra av under en månads tid för att se om det förbättras.
Och så tog jag upp det här med vätska i kroppen vid PMS, att jag känner mig tung & svullen. Så jag ska äta vätskedrivande några dagar innan PMS för att se om det fungerar & hjälper.

Blodtryck, puls & vikt var hur bra som helst (min våg sa 78,6 och Säters våg sa 78,5 kg - haha!).

Han frågade även om överskottshud och han tittade, klämde och kände. Jag har inte så stora besvär av den än mer än att det blir varmt & rött emellanåt (och det är väl iofs inte så jäkla kul...). Sen är det ju inte kul klädmässigt heller, att se hänget genom tyget på kläderna... Och i avklädda situationer mår jag såklart inte prima heller - så han skickade en remiss till plastikkirurgen i Falun för en bedömning. Så då får jag "visa upp" mig för honom, och får då ett ja eller nej till bukplastik.

Så återbesöket var väldigt bra, och skönt att det mesta såg fint ut förutom järnet & folsyran.

Nu - middag!
2 Kommentarer
Anna:

visste itne att man kan få järndropp...men tur att du kom på återbesök och fick konstaterat vad du behöver i allafall! Själv trodde jag ju att jag hade järnbrist, och så visade det sig att mitt värde hade GÅTT UPP istället, tror att det är ganska ovanligt när man är gravid, men jag har ätit mycket spenat :D ska bli spännande att se hur det blir med ev.plastikkirurgi.

2010-02-23 | 12:06:49
URL: http://viktigtbeslut.blogg.se/
Lina:

Anna - Jag har läst om järn i droppform, och läkaren tyckte att det var lika bra att ta det i droppform så jag får en rejäl dos på en gång. :)



Spenat är ju både nyttigt OCH gott, synd att inte Micke gillar det... ska nog lura i honom det nån gång, hahaha :)

2010-02-23 | 12:57:33
URL: http://linasliv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Vi tog ett gemensamt VIKTigt beslut, att gå ner i vikt för att sedan hålla vikten, men har olika sätt att uppnå målet.

Anna använder sig av ViktVäktarnas program som bas.
Lina genomgick en GBP den 10/2 -09.



Båda har sedan bloggens start 1/1 -08 gjort en viktresa nedåt. Under sommaren -09 blev Anna gravid och fick pausa sin nedåtresa. Under graviditeten gick hon upp 21 kg och efter förlossningen i mars -10 är vikten återigen på väg neråt. Linas vikt tickade stadigt nedåt efter operationen. 11/9 -10 nådde hon sin målvikt, och fokus ligger nu på att hålla vikten. Den 24/11 -10 genomgick Lina en bukplastik.



Vi bloggar om viktens mot - och medgångar, om livet i stort, motion, mat & recept, tankar & känslor.

bloglovin
Start: 1/1 2008
Anna:
BMI:

Start: 1/1 2008
Lina: -72,6 kg (-74,1 kg)
BMI: 23.6 (23.1)