2009-04-30 | 16:22:13

Frukt är också godis

jag minns att det satt en planch utanför skolsköterskans motagning när jag gick i skolan där det stod "frukt är också godis". Jag tänker på det där ibland och funderar ofta över varför i helskotta jag är sugen på godispersikor, skumbananer, gelejordgubbar osv när jag kan äta dessa i deras nyttiga naturliga form, och förutom smakupplevelsen få mig lite antioxidanter och mättnadskänsla på köpet.  jag såg någon intervju med hon Annika Dahlkvist i vilken hon sa att frukt var lördagsgodis. även om jag inte går efter Dr dahlkvist övriga kostråd  tänker jag att man kanske borde äta mer grönsaker än frukt eftersom att frukt är sötare, och att spara de allra sötaste frukterna tillsmanär riktigt sötsugen. Kanske blir det mer lockande att skippa godiset och istället äta frukt om det görs vid speciella tillfällen? Om jag väljer att kalal frukten för godis, blir den godis då? när jag var liten brukade mamma ibland ge mig gurka och säga att det var glassgurka när jag tjatade om glass och vips så var det ju nästan som glass...

 Glassälskande som jag är har jag dessutom genom åren upptäckt följande:

Om man skalar och fryser banan blir den lite glassig i konsistensen, i med ett grillspett och du har en pinnglass för 1-1,5 points beroende på bananens storlek.

Frysta vindruvor smakar som isglass, faktiskt lite som pigelin tycker jag. 10 stycken ger 1 points

Frusta bär mixat med lite lättyoghurt eller soyamjölk blir lite som glass det med. jag brukar inte söta, men vill man göra det kan man söta med honung som innehålelr en massa extra bra grejjer jämfört med socker som bara är socker. ta inte för mycket mjölk eller yoghurt bara, det ska inte bli rinnigt utan mera fast konsistens.
för snacksandet finns det andra knep:

när jag vill ha något saltigare händer det att jag till tv-myset skivar ett päron och äter tillsammans med fetaost (jag brukar ta 3-procentig eller 10 % beroende på hur många points som finns kvar) med 30 g 3%-ig ost (en halv dl) kostar denna blandning 0,5 points, med 10% 1 points

inte frukt men grönsaker: paprika i småbitar är också gott att knapra på, likaså minimorötter. om man vill dippa går det att göra fettsnål dipp med lightfilmjölk, lite ketchup och lite grillkrydda eller vad man nu tycker är gott, köper man färdig dipp behöver den inte blandas ut med gräddfil, det går lika bra med lightfilmjölk, det blir lite tunanre i konsistensen men samkar ungefär likadant.

ibland köper jag sallad i påse och häller över lite vinäger och nån tsk olivolja och kryddar lite, 1 p för olivoljan och det är också gott att sitta och småsnaska på, med lite flingsalt blir det som salladsvariant av chips...nästan :D

fikon eller russin är bra mot riktigt ordentligt sötsug, är sött men återigen inehålelr inte bara socker och färgämne som godis utan även nyttigheter + att det är lattare att begränsa intaget då man vet att man annars blir rejält dålig i magen :D
Det är även jättegott att ta en liten bit mörk choklad, skica ett fikon och äta detta tillsammans. Himmelskt!

Har ni några exempel på hur ni gör godis av frukt eller grönsaker? dela med er!


/Anna

6 Kommentarer
m:

Jordgubbar är ju fantastiska i sin renaste form. :D Fast gärna med grädde till tycker jag. Gott med mjölk till också. Nån gång ska jag prova att doppa jordgubbarna i riktigt mörk choklad.. Marabou med 86% kakao gillar jag.

Min brorsa tycker att det är jättegott med frysta ärtor, det gjorde jag också när jag var liten men jag har inte vågat prova det sen dess..



2009-05-01 | 00:43:40
Lina:

Jag tycker inte att frukt är godis, även om smakerna påminner om varandra - dock slår ju frukt godis med hästlängder eftersom det är godare och renare. :)



Jag är en sucker för fruktsallader och helst tropiska; mango, ananas, passionsfrukt, papaya, melonsorter o.s.v. MUMMA!



Och som M skriver, chokladdoppade jordgubbar! Det är inte bara för par som vill porra till det, utan även för cyniska singlar som mig... hahaha :)

2009-05-01 | 08:18:45
URL: http://linasliv.blogg.se/
Anneli:

Tack för massa bra tips! Det finns ju så mycket man kan göra med frukt och grönt, vad ska man med godis och snacks till egentligen ;D

2009-05-01 | 10:24:56
URL: http://halsofreaket.blogg.se/
Anonym:

M: Frysta ärtor? :D kanske något man skulle testa på någon gång. ja jordgubbar är jättegott, har redan köpt svindyra svenska jordgubbar (från växthus) bara för att jag blev så sugen, inte många för det priset, men väl så värt! jordgubbar i mörk choklad kan jag verkligen rekommendera, det hade vi som julgodis här hemma, supergott!



Lina: fruktsallad är himmelskt, fick det serverat till mig igår framför datorn, perfekt att sitta och småäta. och jordgubbar doppade i choklad är för alla.



Anneli: ja det är sant, vad ska vi med godis och snacks till, är ju egentligen bara skräp...men tyvärr gott också...: )

2009-05-01 | 10:52:19
Anna:

det var jag som svarade på allas kommentarer, glömde skriva att det var jag bara : )

2009-05-01 | 10:53:07
URL: http://viktigtbeslut.blogg.se/
emelie:

jo, det är lite konstigt att man köper godis som smakar apelsin, jordgubb m.m. när man faktiskt kan äta riktiga apelsiner eller jordgubbar.... bra tankeställning!

2009-05-02 | 12:59:42
URL: http://emeets.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Vi tog ett gemensamt VIKTigt beslut, att gå ner i vikt för att sedan hålla vikten, men har olika sätt att uppnå målet.

Anna använder sig av ViktVäktarnas program som bas.
Lina genomgick en GBP den 10/2 -09.



Båda har sedan bloggens start 1/1 -08 gjort en viktresa nedåt. Under sommaren -09 blev Anna gravid och fick pausa sin nedåtresa. Under graviditeten gick hon upp 21 kg och efter förlossningen i mars -10 är vikten återigen på väg neråt. Linas vikt tickade stadigt nedåt efter operationen. 11/9 -10 nådde hon sin målvikt, och fokus ligger nu på att hålla vikten. Den 24/11 -10 genomgick Lina en bukplastik.



Vi bloggar om viktens mot - och medgångar, om livet i stort, motion, mat & recept, tankar & känslor.

bloglovin
Start: 1/1 2008
Anna:
BMI:

Start: 1/1 2008
Lina: -72,6 kg (-74,1 kg)
BMI: 23.6 (23.1)